Attest van erfopvolging

GinaGi
Topic Starter

Re: Attest van erfopvolging

#16 , 31 aug 2015 21:29

Heb ondertussen enkele telefoontjes gedaan naar registratiekantoor Antwerpen en daar konden ze me niet verder helpen, enkel konden ze me daar zeggen als mijn zuster die papieren heeft aangevraagd er een erfenis is.
Maar dat ik beter contact opnam met Vlabel, dus naar Vlabel getelefoneerd.

Daar uitgelegd dat ik geen weet heb van wat er te erven valt konden ze me zeggen als de aangifte verkeerd of te laat zou ingediend worden er 7% boete opstaat.

Gaven me de raad dit via een notaris te laten opvragen wat de erfenis in feite omvat.

Dus volgende telefoontje voor meer info naar een notaris in de buurt en meteen gevraagd wat het me gaat kosten.

Voor het opzoekwerk wat de erfenis omvat iets van minder dan 190€

Aangifte zelf doen of door de notaris niet gevraagd.
Kosten bij erfenis zou 1% op het bedrag zijn.

Notaris zei me aan het rusthuis de eventuele openstaande schulden op te vragen.

Zelf ondertussen gevonden, forfetair bedrag voor schulden 1500€ en 6000€ voor de begrafenis, die mijn zuster op mij kan verhalen, de werkelijke kosten dus.

Heb aan die notaris vergeten te vragen of bij de erfenis ook de bedragen dienen verrefend te worden als schulden van de maandelijkse opleg, tekort van pensioen - verblijf rusthuis.
Ik moest die niet betalen wegens vervanginsinkomen invaliditeit.

Met andere woorden kan het rusthuis-ocmw al die achterstallen nu vorderen van de erfenis van al die jaren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#17 , 31 aug 2015 22:30

Beste,
als het nog kan. Ga naar een notaris en doe een "aanvaarding onder boedelbeschrijving.' Je erft niets , maar je moet ook niets betalen. Behalve uw deel van de begrafenis ; voor zover je mee hebt kunnen beslissen wat en hoe.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

GinaGi
Topic Starter

#18 , 01 sep 2015 07:43

Beste,
als het nog kan. Ga naar een notaris en doe een "aanvaarding onder boedelbeschrijving.' Je erft niets , maar je moet ook niets betalen. Behalve uw deel van de begrafenis ; voor zover je mee hebt kunnen beslissen wat en hoe.
Ja dat was ik van plan deze week naar de notaris, maar moest van de notaris de kosten die er zijn/waren opvragen aan het rusthuis.
Zal zijn om te weten of die hoog zijn en dat bedrag indien hoger dan de 1500 euro forfetair, welke dan in te vullen bij de aangifte nalatenschap.

Begrafenis heb ik niets mee beslist, heeft mijn zuster op eigen initiatief gedaan, wist zelfs van niets, overal netjes buiten gehouden.

Reclame

GinaGi
Topic Starter

#19 , 01 sep 2015 11:48

Net rusthuis en ocmw gebeld, ocmw had een dossier met de te betalen schulden opgestuurd naar de notaris van mijn zuster.
Rusthuis waren geen schulden meer, die waren doorgegeven aan het ocmw.

Konden me niet vertellen wat het schuldsalso was of naar welke notaris alles opgestuurd is, daar diegene dit dossier beheerd net op reis vertrokken is.

Vanmiddag kan ik pas telefoneren naar mijn notaris of hij al verder kan zonder het bedrag te kennen van het schuldsaldo van het ocmw.

Denk ook dat mijn notaris niets kan doen voorlopig omdat de naam van de notaris van mijn zuster niet bekend is, en me die niet zal geven.

k.b.

#20 , 01 sep 2015 14:07

Heb ondertussen enkele telefoontjes gedaan naar registratiekantoor Antwerpen en daar konden ze me niet verder helpen, enkel konden ze me daar zeggen als mijn zuster die papieren heeft aangevraagd er een erfenis is.
Maar dat ik beter contact opnam met Vlabel, dus naar Vlabel getelefoneerd.

Daar uitgelegd dat ik geen weet heb van wat er te erven valt konden ze me zeggen als de aangifte verkeerd of te laat zou ingediend worden er 7% boete opstaat.

Gaven me de raad dit via een notaris te laten opvragen wat de erfenis in feite omvat.

Dus volgende telefoontje voor meer info naar een notaris in de buurt en meteen gevraagd wat het me gaat kosten.

Voor het opzoekwerk wat de erfenis omvat iets van minder dan 190€

Aangifte zelf doen of door de notaris niet gevraagd.
Kosten bij erfenis zou 1% op het bedrag zijn.

Notaris zei me aan het rusthuis de eventuele openstaande schulden op te vragen.

Zelf ondertussen gevonden, forfetair bedrag voor schulden 1500€ en 6000€ voor de begrafenis, die mijn zuster op mij kan verhalen, de werkelijke kosten dus.

Heb aan die notaris vergeten te vragen of bij de erfenis ook de bedragen dienen verrefend te worden als schulden van de maandelijkse opleg, tekort van pensioen - verblijf rusthuis.
Ik moest die niet betalen wegens vervanginsinkomen invaliditeit.

Met andere woorden kan het rusthuis-ocmw al die achterstallen nu vorderen van de erfenis van al die jaren?

Ben eens benieuwd ... wat die notaris gaat "zoeken" voor zijn 190 euro ... je gaat nog geen 2 weken ver zijn en hij zal je vragen of er banken zijn die fiscale lijsten hebben overgemaakt ...
Hij zal de stand van de rekeningen eens opvragen bij vlabel ... en eens zien of er geen onroerend goed meer is ...

Maar die boete ga je zo niet ontlopen hoor ... want wie denk je dat deze papieren op het laatste zal moeten tekenen ... U ...

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”