hoe was het in 2000

ivolux
Topic Starter

hoe was het in 2000

#1 , 26 sep 2011 15:43

mijn moeder is overleden in 2000 zonder dat ik daar iets van verwittigd ben
mijn vader heeft het huis dat ze gemeenschappelijk aangekocht hadden
een 5 tal maand later verkocht met vruchtverbruik ,nu kom ik dus 11 jaar later te weten dat ook mijn vader overleden is

kan dit of kon dit zonder mij te verwittigen :(

dank voor wie mij goed kan inlichten :!:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 26 sep 2011 15:58

Had je moeder een testament opgesteld? Was er een huwelijkscontract "Langst leeft, al heeft"?
Ik vind het erg grof dat je niet verwittigd werd toen je moeder overleed en nu je vader is overleden.

Rest is verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 03 okt 2011 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

ivolux
Topic Starter

#3 , 26 sep 2011 17:16

er was sederd nu 20 jaar geen enkel kontakt meer met mijn ouders
alhoewel ik de enige zoon ben ,van een testament of dergelijke ben ik niet op de hoogte
ik ben nu op de hoogte gebracht door de home waar hij verbleef
om de enige € die nog blijven te vereffenen als enige erfgenaam

Reclame

roharro

#4 , 26 sep 2011 17:26

Als ik het goed begrijp heeft uw vader zijn huis verkocht op lijfrente. Dan kunt u inderdaad dat huis niet meer erven.....
Laatst gewijzigd door roharro op 26 sep 2011 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#5 , 26 sep 2011 17:28

Indien er niet meer overblijft, zou je dan niet voor alle zekerheid de "erfenis aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving"?
Ik vermoed toch dat je ouders een huwelijkscontract hadden "Langst leeft, al heeft" anders kon je vader het huis niet verkopen zonder je toestemming.

roharro

#6 , 26 sep 2011 17:33

Er zijn niet veel te erven zijn geweest anders had vraagsteller al jaren geleden iets van de incasseerders van Registratie gehoord.....

ivolux
Topic Starter

#7 , 26 sep 2011 21:09

@roharro
hoe bedoel je ,bij het overlijden van mijn moeder was er toch een huis,,,,en inboedel en waarschijnlijk ook nog wat centen
het gaat mij niet om de erfenis maar om de persoon die er mee weg is

roharro

#8 , 26 sep 2011 21:17

Dat heeft uw vader geërfd. Anders had hij het niet zonder uw toestemming kunnen verkopen: indien u de helft van het huis van uw moeder zou geërfd hebben dan zou dat zo genoteerd geweest zijn bij het hypotheekkantoor en dan zou een notaris nooit de akte van de verkoop verleden hebben zonder uw akkoord.

Vaoke

#9 , 26 sep 2011 23:43

Even wat nuttige info meegeven.

Het “huwelijkscontract” was in dien tijd alsnog te vermelden in het huwelijksboekje; zie de hiernavolgende website: http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scontract/" onclick="window.open(this.href);return false;
Probeer dat "huwelijksboekje" zo mogelijk op te diepen!
Vraag aan het desbetreffende W.Z.C. ook eens om het document, houdende de aanvraag voor de opname van destijds.. dat eens te mogen inzien; wie werd daarin vermeld als contactpersoon?!

Naar het voorbeeld van het “Centraal Register voor Testamenten” (afgekort: C.R.T.) is er met ingang van 01.09.2011 ook het “Centraal Register voor Huwelijkscontracten” (afgekort: C.R.H.) ingevoerd; zie daaromtrent de volgende website: http://www.notaris.be/nieuws-pers/nieuw ... sten-/8/80" onclick="window.open(this.href);return false;

Afgezien daarvan zou ik ook, als notoir kuitenbijter en in het bezit van m'n "identiteitskaart" en een "akte van bekendheid" of een "attest van erfopvolging" mij o.m. naar het "Registratiekantoor" en het "Hypotheekkantoor" begeven waaronder z'n woonplaats (voor de opname in een W.Z.C.) resorteerde; zij of hun Gewestelijke Directie moeten bekwaam zijn om U daaromtrent te informeren!
Ik zou moeten weten wie er effectief eigenaar werd van de gezinswoning NA het overlijden van moeder; zo ook zou ik moeten weten wie er (onder welke voorwaarden annex termijn.. als er sprake zou zijn van lijfrente) defacto de nieuwe eigenaar werd onder last van het mogelijke "vruchtgebruik".. voor welk boeket, voor welke maandrente, etcetera..?!
Roharro, met alle respect.. maar cowboys zijn wat ze zijn.. cowboys; in het Wilde Westen gingen zij al voor niets uit de weg en hier laten zij zich ook al door niets tegenhouden.. noch door "dwingend recht" en al evenmin door "wetten van openbare orde".. zij gaan ervan uit dat de ermee gepaard gaande kosten hun tegenspeler(s) er van zullen weerhouden om te anticiperen.. tenzij.. zij een kuitenbijter op hun weg vinden hé?!

In ieder geval @Ivolux, ik zou de raad van @Creatief opvolgen, ik zou de "nalatenschap" van Uw vader slechts "aanvaarden onder het voorwerp van boedelbeschrijving" (kostprijs maximaal een 450 euro .. dat in functie van het werk dat diene Notaris er aan heeft dacht ik zo) en tussentijds zeker NIETS "vervreemden" .. dat is de manier om U te beschermen tegenover potentiële schuldeisers!

Dat gezegd zijnde; ook nog iets over de houding van sommige familieleden i.v.m. het overlijden van een ouder!
In m'n kennissenkring ken ik een geval waar één dochter ruim vijf maanden NA het overlijden en de bijbehorende plechtigheid werd geïnformeerd.. door haar vader en de overige familieleden!
Een zwager z'n moeder werd NA haar overlijden in een W.Z.C. (zij contacteerden, na het overlijden, de contactpersonen van bij de opname) NA twee werkdagen al gecremeerd en vervolgens werd door het toedoen van de begrafenisondernemer... (op verzoek van de twee contactpersonen) ZONDER welke plechtigheid dan ook en buiten de aanwezigheid van twee kinderen, één kleinkind en vier achterkleinkinderen... haar asse toevertrouwd aan de plaatselijke strooiweide. Dit totale gebeuren werd dan nog zeer toevallig (twee dagen na de feiten) medegedeeld door een "derde" aan m'n zwager. Toen ik afscheid moest nemen van m'n hoogbejaard huisdier werd hij met véél méér respect behandeld.
Wat zou de achterliggende reden kunnen zijn denk je?
Juist, de zoveelste poging om nog maar eens een mistgordijn op te trekken voor ettelijke honderdduizenden euro's die bedoelde "contactpersonen" al eerder hadden vervreemd; dergelijke typetjes laten zich ook graag omschrijven als "vertrouwenspersonen" ... ik noem dat "mooipraters" die er enkel op uit zijn om zich te verrijken ten koste van mentaal zwakke e.a. weldenkende mensen; idem dito van een maatschappij die er zich mee vergenoegd om zich niet rechtlijnig te organiseren en wiens burgers graag naar de mond worden gepraat!!!

Creatief

#10 , 27 sep 2011 09:42

@ Ivolux
Ik deel dezelfde mening als Voake.

ivolux
Topic Starter

#11 , 29 sep 2011 12:27

volgens het schijnt zou het trouwboekje in het bezit zijn van de gewezen buurvrouw van mijn ouders dat trouwen een heeeeeel goede vriendin was van mijn vader alhoewel hij was opgenomen in een home van het ocmw zonder mijn weten sederd 3 jaar!!!
zijn die dan niet verantwoordelijk om de laatste erfstukken aan mij over te maken?
een copy van de verkoopsakte zal ik binnen enkele dagen in het bezit hebben

Creatief

#12 , 29 sep 2011 14:23

Dan maak je al vooruitgang als je die verkoopakte hebt.

ivolux
Topic Starter

#13 , 03 okt 2011 21:47

eindelijk iets :de verkoopsakte,je moet wel kunnen volgen
de beschrijving in t kort:
heden 10 augustus 2000 (datum verkoop)
9 juli 2000 (overlijden van mijn moeder)testamentloos overleden
haar nalatenschap is voor wat de gemeenschap betreft voor de totaliteit toegevallen aan haar overlevende echtgenoot
ingevolge de bepalingen van de wijziging huwelijkskontrakt verleden op 11 mei 2000

begrijp wie begrijpen kan

Creatief

#14 , 03 okt 2011 22:15

Je moeder is testamentloos gestorven maar heeft in mei 2000 haar huwelijkcontract veranderd naar "langst leeft, al heeft".
Het is om die reden dat je niets van de nalatenschap van je moeder hebt gehoord. Het gehele vermogen, zowel het eigen vermogen van je moeder als het gemeeschappelijk vermogen ging bij haar overlijden naar je vader.
Bij het overlijden van je moeder kon je om deze reden niet van haar erven. Je pa heeft hier dus ook op de gehele nalatenschap van je moeder successierechten betaald. Dat prijskaartje kon wel eens hoog zijn.

roharro

#15 , 03 okt 2011 22:36

En bijgevolg kon uw vader het huis verkopen.....want hij was de enige eigenaar.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”