Even wat nuttige info meegeven.
Het “huwelijkscontract” was in dien tijd alsnog te vermelden in het huwelijksboekje; zie de hiernavolgende website:
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scontract/" onclick="window.open(this.href);return false;
Probeer dat "huwelijksboekje" zo mogelijk op te diepen!
Vraag aan het desbetreffende W.Z.C. ook eens om het document, houdende de aanvraag voor de opname van destijds.. dat eens te mogen inzien; wie werd daarin vermeld als contactpersoon?!
Naar het voorbeeld van het “Centraal Register voor Testamenten” (afgekort: C.R.T.) is er met ingang van 01.09.2011 ook het “Centraal Register voor Huwelijkscontracten” (afgekort: C.R.H.) ingevoerd; zie daaromtrent de volgende website:
http://www.notaris.be/nieuws-pers/nieuw ... sten-/8/80" onclick="window.open(this.href);return false;
Afgezien daarvan zou ik ook, als notoir kuitenbijter en in het bezit van m'n "identiteitskaart" en een "akte van bekendheid" of een "attest van erfopvolging" mij o.m. naar het "Registratiekantoor" en het "Hypotheekkantoor" begeven waaronder z'n woonplaats (voor de opname in een W.Z.C.) resorteerde; zij of hun Gewestelijke Directie moeten bekwaam zijn om U daaromtrent te informeren!
Ik zou moeten weten wie er effectief eigenaar werd van de gezinswoning NA het overlijden van moeder; zo ook zou ik moeten weten wie er (onder welke voorwaarden annex termijn.. als er sprake zou zijn van lijfrente) defacto de nieuwe eigenaar werd onder last van het mogelijke "vruchtgebruik".. voor welk boeket, voor welke maandrente, etcetera..?!
Roharro, met alle respect.. maar cowboys zijn wat ze zijn.. cowboys; in het Wilde Westen gingen zij al voor niets uit de weg en hier laten zij zich ook al door niets tegenhouden.. noch door "dwingend recht" en al evenmin door "wetten van openbare orde".. zij gaan ervan uit dat de ermee gepaard gaande kosten hun tegenspeler(s) er van zullen weerhouden om te anticiperen.. tenzij.. zij een kuitenbijter op hun weg vinden hé?!
In ieder geval @Ivolux, ik zou de raad van @Creatief opvolgen, ik zou de "nalatenschap" van Uw vader slechts "aanvaarden onder het voorwerp van boedelbeschrijving" (kostprijs maximaal een 450 euro .. dat in functie van het werk dat diene Notaris er aan heeft dacht ik zo) en tussentijds zeker NIETS "vervreemden" .. dat is de manier om U te beschermen tegenover potentiële schuldeisers!
Dat gezegd zijnde; ook nog iets over de houding van sommige familieleden i.v.m. het overlijden van een ouder!
In m'n kennissenkring ken ik een geval waar één dochter ruim vijf maanden NA het overlijden en de bijbehorende plechtigheid werd geïnformeerd.. door haar vader en de overige familieleden!
Een zwager z'n moeder werd NA haar overlijden in een W.Z.C. (zij contacteerden, na het overlijden, de contactpersonen van bij de opname) NA twee werkdagen al gecremeerd en vervolgens werd door het toedoen van de begrafenisondernemer... (op verzoek van de twee contactpersonen) ZONDER welke plechtigheid dan ook en buiten de aanwezigheid van twee kinderen, één kleinkind en vier achterkleinkinderen... haar asse toevertrouwd aan de plaatselijke strooiweide. Dit totale gebeuren werd dan nog zeer toevallig (twee dagen na de feiten) medegedeeld door een "derde" aan m'n zwager. Toen ik afscheid moest nemen van m'n hoogbejaard huisdier werd hij met véél méér respect behandeld.
Wat zou de achterliggende reden kunnen zijn denk je?
Juist, de zoveelste poging om nog maar eens een mistgordijn op te trekken voor ettelijke honderdduizenden euro's die bedoelde "contactpersonen" al eerder hadden vervreemd; dergelijke typetjes laten zich ook graag omschrijven als "vertrouwenspersonen" ... ik noem dat "mooipraters" die er enkel op uit zijn om zich te verrijken ten koste van mentaal zwakke e.a. weldenkende mensen; idem dito van een maatschappij die er zich mee vergenoegd om zich niet rechtlijnig te organiseren en wiens burgers graag naar de mond worden gepraat!!!