Beste forumleden,
ik schets even de situatie, ik spreek in naam van Lien (fictieve namen):
Lien is de enige dochter van Patrick. Patrick is gescheiden van de moeder van Lien en woont feitelijk samen met zijn vriendin Sonja in een flat in Knokke (ze zijn beiden hier gedomicilieerd).
De flat in Knokke is eigendom van Sonja. Patrick heeft ook nog een woning als eigendom in Antwerpen.
Het koppel verblijft tijdens de week in Antwerpen, en in het weekend op hun domicilie-adres in Knokke.
Patrick en Sonja kennen elkaar een 4-tal jaar.
Patrick overlijdt en laat een handgeschreven testament na bij de notaris.
Hierin wordt vermeld dat Sonja vruchtgebruik krijgt op zowel de roerende als de onroerende goederen.
Dus Lien is naakte eigenaar van de woning in Antwerpen.
Er wordt in samenspraak besloten om de spaargelden te verdelen volgens de verdeelregels van het vruchtgebruik (aangezien Sonja nog maar 60 jaar is gaat ongeveer de helft van het spaargeld naar vriendin Sonja en de andere helft naar dochter Lien).
Er wordt ook besloten om de woning in Antwerpen te verkopen, dit zal tussen nu en 6 maanden gebeuren. De opbrengst hiervan zal wederom ongeveer 50-50 moeten verdeeld worden tussen Sonja en Lien.
Nu zijn mijn vragen: hoe zit het juist met de inboedel en persoonlijke spullen van Patrick die zich bevinden in de woning in Antwerpen? Ter info: Sonja verblijft hier ook nog enkele dagen per week.
Kan dochter Lien eisen om de persoonlijke spullen van haar vader in te kijken (documenten)?
Kan Lien zonder toestemming de woning betreden om alles te doorzoeken, ook wanneer Sonja niet aanwezig is?
Kan Lien documenten meenemen zonder toestemming van Sonja?
Kan Lien de computer van Patrick opeisen en meenemen? Zoniet, kan de inhoud van de harde schijf gekopieerd worden en meegenomen?
Kan Lien het wachtwoord van de email-account van Patrick opeisen bij ofwel Sonja of bij de emaildienst?
Kan Sonja al deze dingen weigeren (er zijn ook spullen van haar aanwezig in de woning)?
Wat gebeurt er als Sonja spullen van Patrick (al dan niet waardevol) verkoopt of weggeeft zonder het medeweten van Lien?
Graag had ik een antwoord gekregen op deze vragen, want dit is een zeer ambetante situatie. Sonja pakt alles waar ze recht op heeft, en Lien wil vermijden dat ze nog meer kan bijeengraaien.
Ook andere info omtrent deze situatie is zeer welkom.
Alvast bedankt,
George.