Inzage persoonlijke spullen overledene bij vruchtgebruik

george3000
Topic Starter

Inzage persoonlijke spullen overledene bij vruchtgebruik

#1 , 01 dec 2011 11:52

Beste forumleden,

ik schets even de situatie, ik spreek in naam van Lien (fictieve namen):

Lien is de enige dochter van Patrick. Patrick is gescheiden van de moeder van Lien en woont feitelijk samen met zijn vriendin Sonja in een flat in Knokke (ze zijn beiden hier gedomicilieerd).
De flat in Knokke is eigendom van Sonja. Patrick heeft ook nog een woning als eigendom in Antwerpen.
Het koppel verblijft tijdens de week in Antwerpen, en in het weekend op hun domicilie-adres in Knokke.
Patrick en Sonja kennen elkaar een 4-tal jaar.

Patrick overlijdt en laat een handgeschreven testament na bij de notaris.
Hierin wordt vermeld dat Sonja vruchtgebruik krijgt op zowel de roerende als de onroerende goederen.
Dus Lien is naakte eigenaar van de woning in Antwerpen.

Er wordt in samenspraak besloten om de spaargelden te verdelen volgens de verdeelregels van het vruchtgebruik (aangezien Sonja nog maar 60 jaar is gaat ongeveer de helft van het spaargeld naar vriendin Sonja en de andere helft naar dochter Lien).
Er wordt ook besloten om de woning in Antwerpen te verkopen, dit zal tussen nu en 6 maanden gebeuren. De opbrengst hiervan zal wederom ongeveer 50-50 moeten verdeeld worden tussen Sonja en Lien.

Nu zijn mijn vragen: hoe zit het juist met de inboedel en persoonlijke spullen van Patrick die zich bevinden in de woning in Antwerpen? Ter info: Sonja verblijft hier ook nog enkele dagen per week.
Kan dochter Lien eisen om de persoonlijke spullen van haar vader in te kijken (documenten)?
Kan Lien zonder toestemming de woning betreden om alles te doorzoeken, ook wanneer Sonja niet aanwezig is?
Kan Lien documenten meenemen zonder toestemming van Sonja?
Kan Lien de computer van Patrick opeisen en meenemen? Zoniet, kan de inhoud van de harde schijf gekopieerd worden en meegenomen?
Kan Lien het wachtwoord van de email-account van Patrick opeisen bij ofwel Sonja of bij de emaildienst?
Kan Sonja al deze dingen weigeren (er zijn ook spullen van haar aanwezig in de woning)?
Wat gebeurt er als Sonja spullen van Patrick (al dan niet waardevol) verkoopt of weggeeft zonder het medeweten van Lien?

Graag had ik een antwoord gekregen op deze vragen, want dit is een zeer ambetante situatie. Sonja pakt alles waar ze recht op heeft, en Lien wil vermijden dat ze nog meer kan bijeengraaien.

Ook andere info omtrent deze situatie is zeer welkom.

Alvast bedankt,

George.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 dec 2011 12:07

Lien overlegt best met een "bemiddelaar" met Sonja hoe ze dit gaan aanpakken. Strikt juridisch gezien zou je kunnen stellen dat Lien het eigendom van haar vader mag betreden omdat Sonja haar domicilie ergens anders ligt en ze enkel feitelijk samenwoonde met Patrick. en zou aan Sonja het toegangsrecht tot het pand van Patrick kunnen verboden worden.
Maar gezien de context zou het ook erg "invasief" en onvoorkomend zijn tov Sonia én de overledene dat Lien:
- zomaar onaangekondigd binnenvalt als Sonja er niet is
- documenten, computers en spullen meeneemt uit de woning

Ik denk niet dat Lien het wachtwoord van Patrick kan opeisen bij wie dan ook. Of de harde schijf kopieren van zijn computer. Dit behoort tot het privé-leven van Patrick en niet tot de nalatenschap (cfr mailverkeer: als je brieven verstuurt: komen die bij de geadresseerde terecht en kan je als nabestaande ook niet eisen die brieven allemaal te mogen herlezen)

Dit zou de situatie alleen maar erger maken. Als Sonja alles pakt waar ze recht op heeft, dan is er niets aan de hand. Maar probeer een gesprek te organiseren waar afspraken op papier worden gezet. De bemiddelaar kan aan sonja duidelijk maken dat ze strikt juridisch weinig rechten heeft én de kans dat haar bezittingen in het huis van Patrick onherroepelijk tot die van Patrick worden gerekend. aan voor beiden kan dit overigens een juridisch gehakketak worden dat meer geld en tijd zal kosten dan
de waarde van de spullen. Een eerste voorlopige onderlinge afspraak over het beheel van de spullen op papier, zal de lont ook van het kruitvat halen.

wanton

#3 , 01 dec 2011 13:34

De vruchtGEBRUIKER bêpaalt nog altijd wat er met een goed of voorwerp gebeurt. Zij is niet verplicht de blote eigenaar zo maar één en ander te overhandigen. Er is ook geen recht om de woning , zeker niet alleen , te betreden. Best is wel dat Lien een inventaris van de nalatenschap opvraagt om haar rechten te vrijwaren. Die computer bvb. Sonja kan die gebruiken , zonder dat Lien dat kan beletten of die opeisen. Binnen enkele jaren is die computer versleten of kapot en mag zij hem hebben. Daarom ook nu een afspraak proberen te regelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

eylis

#4 , 01 dec 2011 14:06

wanton, is er toch géén sprake van vruchtbebruik als het koppel slechts feitelijk samenwoonde???? En de overblijvende partner is NIET gedomicilieerd op de woning van de overledene....

george3000
Topic Starter

#5 , 01 dec 2011 14:23

Bedankt al voor de antwoorden.

De notarissen van Lien en Sonja hebben ondertussen reeds opgetreden als bemiddelaar. Dat lukt zeer moeizaam, er werd bv al door Sonja informatie achtergehouden over het bestaan van een gezamenlijke rekening.
De meeste spullen in de woning hebben geen grote financiële noch emotionele waarde, dus daar is het Lien niet echt om te doen. Hetgeen we niet weten echter is de hoeveelheid baar geld en eventuele juwelen aanwezig waren op het moment van overlijden. Deze dingen zullen ondertussen toch al lang verduisterd zijn door Sonja.

De computers zelf zijn ook niet echt belangrijk. Het gaat hem vooral over de inhoud van de harde schijf. Hierdoor zou Lien kunnen onderzoeken of er nog rekeningen/aandelen/... zijn. Ook het doorzoeken van de documenten in de kasten en de email zou ons meer informatie kunnen geven over het bestaan van eventuele financiële producten.

Het zou straf zijn moest Lien in dit geval geen toegang hebben tot de persoonlijke administratie van haar overleden vader zonder dat de vruchtgebruiker daartoe toestemming moet geven.

wanton

#6 , 01 dec 2011 14:37

Er is vruchtgebruik ten gevolge van een testament. Dat kan best. Samenwoners leven sowieso in een systeem van scheiding van goederen. Wat op zijn naam staat is van hem , dat op haar naam is van Sonja. tenzij overdrachten en/of schenkingen aangetoond worden. Op basis daarvan zal de erfenis verdeeld worden. Voor de rest dient gerekend te worden op de informatieplicht vanwege banken, verzekeringen en andere financiële instellingen.
Toet-anch-Amon

eylis

#7 , 01 dec 2011 15:04

maar een testament in geval van feitelijk samenwonenden kan nooit het totale vruchtgebruik van de woning én het hele vermogen omvatten, want dan wordt het wettelijke reserve van de wettige erfgenamen overschreden, dacht ik?

george3000
Topic Starter

#8 , 01 dec 2011 15:13

Aangezien Sonja 60 jaar is zou zij bij onmiddellijke uitbetaling recht hebben op iets van een 54% (alleszins meer dan 50%), maar aangezien de wettelijke reserve van Lien als wettige erfgenaam 50% bedraagt wordt het deel van Sonja teruggeschroefd naar eveneens 50%.

wanton

#9 , 01 dec 2011 17:55

De fiscale waarde van het vruchtgebruik van een vrouw van 60 jaar , bedraagt 38 %. Op basis van dat getal zal de Registratie de verdeling van de nalatenschap regelen en de nodige successierechten opeisen.
Maar idd , als er een effectieve verdeling gaat gebeuren, komt u tot 54 % voor Sonja. Die verdeling 50-50 gaat niet het probleem zijn.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”