Testament/erfenis

Eckhorn
Topic Starter

Testament/erfenis

#1 , 13 feb 2007 19:20

Mijn grootvader overleed enkele maanden geleden, en we hebben een vermoeden dat hij een "testament" heeft achtergelaten. Het zou gaan om een tekst die hij zelf zou geschreven hebben met daarin zijn laatste wilsbeschikking. Aangezien de familiebanden niet echt super zijn, zou het best kunnen dat de (half)zus van mijn vader en mijn grootmoeder dit hebben vernietigd. Er kon via een notaris ook geen testament gevonden worden. Dus is er eigelijk niets meer. Mijn vraag is nu eigelijk of zo een dergelijk "document" enige waarde heeft, aangezien het nergens geregistreerd is. Ik neem aan van niet...

Een andere zaak die hiermee een beetje verbonden is, is een schuld .
De (half) zus van mijn vader en diens man hadden een zaak die failliet ging. Zij hadden dus nog opnstaande schulden, maar konden op dat moment bij geen enkele bank nog geld krijgen. Mijn grootvader is toen een lening aangegeaan die zij aan hem terugbetaalden. Op een bepaald moment stoppen zij met betalen en moest mijn grootvader het resterende bedrag zelf afbetalen. Kan dit geld nog teruggevorderd worden bij een eventuele erfenis of kan dit op een andere manier?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 14 feb 2007 19:30

Als hij een testament zou hebben gemaakt, dan kon hij 2 dingen doen. Ofwel gaf hij het origineel (of ten minste een kopie) aan de begunstigde. Die zou dat dan wel zeer goied bewaren en tevoorschijn brengen asl het zover was.
Ofwel liet hij het zelfgeschreven testament bewaren door een notaris. Die heeft dan kennis gegeven van het bestaan van dat testament aan het centraal Repertorium der Testamenten. Voor 17 euro kan je nagaan of zij kennis hebben van een testament.
Als het testament bestaan heeft, en het droeg een datum, zijn handtekening en hij had het helemaal zelf met de hand geschreven, dan was dat een geldig document en had het waarde voor alle betrokkenen.

Als uw grootvader schuldeiser was van een bepaalde schuld aan 1 of meerdere personen, dan gaat die schuldvordering bij zijn overlijden over op zijn erfgenamen (te verdelen onder der erfgenamen).
Stel dat de halfzus en haar man samen nog 1000 moesten aan opa, en er waren twee erfgenamen, dan moet halfzus en man nu 500 aan elke erfgenaam. Daar moet niets voor gebeuren; dat is vanzelf zo overgegaan.

Ik neem aan dat halfzus geen erfgenaam was van hem.

j.demoor

#3 , 15 feb 2007 10:34

?Art.970.Het eigenhandig testament is niet geldig, indien het niet geheel met de hand van de erflater geschreven, gedagtekend en ondertekend is; het is aan geen andere formaliteiten onderworpen?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Bij grootvaders overlijden behoorde zijn schuldvordering op de (half)zus van uw vader en diens man tot grootvaders nalatenschap.Grootvaders erfgenamen traden dus in zijn rechten als schuldeiser,mits het bestaan en de omvang van die schuldvordering te bewijzen.Zij kunnen die rechten nog steeds uitoefenen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Eckhorn
Topic Starter

#4 , 16 feb 2007 00:10

Bedankt voor jullie antwoord. Dit maakt het toch een beetje duidelijker.

Groeten

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”