problemen nalatenschap/berekening deel erfenamen

Sofie B
Topic Starter

problemen nalatenschap/berekening deel erfenamen

#1 , 29 nov 2012 10:32

Eind augustus is mijn overgrootmoeder overleden.

In haar laatste testament staat er dat ze haar volledige nalatenschap legateert aan mij (haar achterkleindochter), mijn broer (haar achterkleinzoon) en haar kleindochter (mijn moeder) elk voor één derde deel in volle eigendom, dit alles onder voorbehoud van eventuele reservataire aanspraken.

Haar dochter staat er niet in vermeld als erfgename. Ik weet echter wel dat ze recht heeft op de helft van de fictieve massa.

Het probleem dat zich nu stelt is het volgende:

Mijn overgrootmoeder heeft mij in 2007 een schenking gedaan van een onroerend goed (een app).
De schenking was onwederroepelijk en vooruit en buiten deel, bijgevolg met vrijstelling van inbreng in natura in de toekomstige nalatenschap van de schenkster aan en in voordeel van haar achterkleinkind (ik dus). Een schenking in volle eigendom dus.

Dit was een doorn in het oog van mijn grootmoeder en de rest van de familie, sindsdien werd alle contact tussen hen en mij volledig verbroken.

Mijn grootmoeder heeft echter ook 2 appartementen in schenking gekregen van mijn overgrootmoeder, met dit verschil dat het in blote eigendom was en dat mijn overgrootouders het vruchtgebruik bleven behouden. Schenkingen waren voorschot op erfenis.
Deze schenkingen werden gedaan in 1989 en 1988.

De berekeningen over wie nu recht heeft op wat zijn nu uiteraard hét grote probleem. Ik heb mijn notaris, zij (zijnde mijn grootmoeder, mijn moeder en mijn broer) hebben hun notaris.

Tot op heden hebben wij nog steeds geen berekening ontvangen van hun notaris, en moeten wij alles zelf gaan opvragen wat banktegoeden betreft. Dit doordat de andere erfgenamen alles tegenwerken en alles in het werk stellen om op de één of andere manier mij mijn schenking "terug te vorderen", onder het mum dat de reservataire ergename (zijnde mijn grootmoeder) haar deel niet heeft gekregen.

Mijn notaris heeft al een berekening gemaakt op basis van de gegevens waarover hij beschikte maar daar heb ik toch wat vragen bij:

De fictieve massa is de totale waarde van de volledige nalatenschap van de overleden persoon (inclusief de schulden) maar vermeerderd met de waarde van alle schenkingen die hij tijdens zijn leven heeft gedaan. Die fictieve massa bestaat dus niet alleen uit de goederen die de overleden persoon op het ogenblik van zijn overlijden bezat, maar ook alle bezittingen die het vermogen van de erflater tijdens zijn leven hebben verlaten zonder dat hiervoor enige tegenprestatie werd geleverd of gevraagd (schenkingen).

Nu is mijn vraag de volgende:

Wat betreft de waarde van de schenkingen die moet gebruikt worden voor de berekening van de fictieve massa, is het de waarde op datum van de schenking van de onroerende goederen die telt of is het de huidige waarde die moet gebruikt worden?

Deze vraag omdat de twee schenkingen aan mijn grootmoeder destijds (in 1988 an 1989), geschat waren op:

1.000.000 frank voor het eerste appartement (ze heeft nog 21.000 frank moeten betalen omdat het te laag geschat was en een boete van 2.100 frank erbovenop)

1.500.000 frank voor het tweede appartement (waar nog 25.000 frank extra moest betaald worden, weer door te lage schatting en een boete van 2.500 frank)

Het appartement dat ik in schenking heb gekregen in 2007 werd geschat op 120.000 euro.

De berekening van de notaris is dus als volgt:

banktegoeden: 70.000 euro (op spaarrekening)
50.000 euro (in beleggingen)

schenking AKD 120.000 euro (mijn schenking)
schenking 1988 37.000 euro (schenking aan grootmoeder van 1.500.000)
schenking 1989 25.000 euro (schenking aan grootmoeder van 1.000.000)

Dan deelt hij die 302.500 door 2 en komen we op een beschikbaar gedeelte van 151.250 euro en de reserve ook voor 151.250 euro.

Van dat beschikbaar gedeelte trekt hij 120.000 euro af (het bedrag van de schenking die ik buiten deel heb gekregen), dus 151.250 - 120.000 = 31.250 euro.
Het bedrag van 31.250 euro zou dan het bedrag zijn dat moet verdeeld worden onder mijn moeder, mijn broer en mij (na aftrek van erelonen ed)

Van de reserve trekt hij 62.000 euro af (som van de twee schenkingen die grootmoeder heeft gekregen als voorschot op erfenis en blote eigendom), dus 151.250 - 62.000 = 89.250 euro.
Dit bedrag van 89.250 euro, min aftrek van erelonen ed zou dus haar deel als reservataire erfgename zijn.

Ergens klopt hier toch iets niet aan die berekening?

De waarde van de 2 schenkingen aan mijn grootmoeder was ten tijde van de schenking wel 62.000 euro, maar ondertussen is de huidige waarde van de appartementen zeker verviervoudigd! Zou het niet logischer zijn dat, voor de berekening van de fictieve massa, de huidige waarde gebruikt wordt?

En de aftrek van 120.000 euro (de waarde van de schenking aan mij), moet die niet van de fictieve massa afgetrokken worden ipv van het beschikbaar gedeelte, daar dit een schenking buiten deel was en geen voorschot op erfenis??

Ik zou dankbaar zijn mocht iemand mij kunnen helpen hiermee!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 nov 2012 13:54

De waarde van het vastgoed wordt herschat naar de marktwaarde van vandaag.

Sofie B
Topic Starter

#3 , 29 nov 2012 14:18

dank u voor uw antwoord

Reclame

Creatief

#4 , 29 nov 2012 14:52

Sorry, Sofie, ik had een stukje vergeten neer te schrijven:

"En de aftrek van 120.000 euro (de waarde van de schenking aan mij), moet die niet van de fictieve massa afgetrokken worden ipv van het beschikbaar gedeelte, daar dit een schenking buiten deel was en geen voorschot op erfenis??"

Of je nu iets buiten erfdeel of op voorschot hebt gekregen, dat maakt niets uit. Beiden tellen behoren tot fictieve massa. Wanneer de fictieve massa is berekend, dan kent men pas het beschikbaar deel.

Sofie B
Topic Starter

#5 , 02 dec 2012 12:35

Daar ik van mijn notaris maar geen antwoorden op mijn vragen krijg hoop ik ze hier te krijgen...

In de nalatenschap van mijn overgrootmoeder is er nog een onroerend goed, dat wsch verkocht zal worden.
Daar dit onroerend goed ook deel uitmaakt van de fictieve massa, stel ik mij de vraag hoe de waarde van het goed moet bepaald worden, teneinde een correcte berekening te kunnen maken van de totale fictieve massa.

Ik weet dat de ergenamen zelf de waarde mogen bepalen, maar aangezien de andere ergenamen mij volledig buitensluiten wat betreft besprekingen ed, en ook mijn notaris aan het lijntje houden, vrees ik dat dit onmogelijk zal zijn om op dat punt overeen te komen.
De fiscale aangifte moet uiterst tegen 24/12/2012 binnen zijn, zoals het er nu uit ziet zal dit nooit lukken, dit door het opzettelijk tegenwerken en weigeren van elke medewerking van de andere erfenamen.

Er was een vergadering gepland met alle erfgenamen op 21/11, de dag zelf werd ik opgebeld om te zeggen dat die niet doorging. De andere erfgenamen hadden echter wel de dag ervoor bij hun notaris "vergaderd". Mijn notaris moet nu zogezegd het verslag van deze vergadering afwachten voordat hij iets kan doen.

Tot op heden nog steeds niets van verslag ontvangen (wat mij niet verwonderd), ondertussen gaat de tijd wel verder en begint het stilletjesaan te dringen!

Dit blijft maar duren en ik geraak het grondig beu dat ik steeds van het kastje naar de muur wordt gezonden en steeds krijg te horen dat ik nog wat geduld moet hebben en me geen zorgen moet maken!

Ik ken mijn familie, die mensen hebben mij in het verleden, als het op geld aankomt, al meer dan eens serieus via 36 achterpoortjes (mijn vader is zijn ganse leven fiscalist en boekhouder geweest...) financieel geript. Ook nu is dit hun betrachting.

Wat moet ik hiermee beginnen? Ze gaan me onrechtstreeks verplichten om gerechtelijke stappen te ondernemen, wat ik niet wil! Want uiteindelijk zal ik er weer de dupe van zijn.

Wat als de termijn van vier maanden overschreden is voor het indienen van de fiscale aangifte, door bewust toedoen van de andere erfgenamen? Ik kan er toch niets aan doen als ze niets van info willen doorgeven?

En zelf een fiscale aangifte laten opmaken door mijn notaris is ook niet mogelijk daar we nog steeds over te weinig gegevens beschikken om een accurate berekening te maken van wat er is en wie wat moet krijgen...

Wat betreft het laten schatten van het onroerend goed, mijn broer (ook erfgenaam) is werkzaam als syndicus en blijkbaar heeft hij een BTW nr op zijn privé adres, hij mag dus oa de waarde van onroerende goederen schatten. Ze zullen de waarde van het onroerend goed dus wel zelf bepalen (zo laag mogelijk uiteraard), en ik zal niks in de pap te brokken hebben.

Als ik wil dat het onroerend goed eerlijk geschat wordt, volgens de marktwaarde, moet ik dit dan zelf aangetekend te kennen geven én iemand aanstellen om de schatting te laten doen? Toen ik een inventarisatie eiste van de inboedel van mijn overgrootmoeder, kreeg ik de dag nadien een AS van de drie andere erfgenamen waarin ze zeiden dat, aangezien ik degene was die deze "tijdrovende" inventarisatie wilde, ik dus zelf tegen het eind van de week een gerechtsdeurwaarder moest laten komen én opdraaien voor deze "onnodige extra kost", zoals ze het omschreven...

Het AS heb ik op woensdag ontvangen, ondertussen hadden zij al alle juwelen en waardevolle zaken uit de serviceflat geplunderd... en dus stond er ook in hun brief dat zij "niets wilden van de inboedel in de huidige staat waarin ze was". Logisch, ze hadden alles al leeggehaald, maar beweren echter dat "er veel zaken verdwenen zijn en totaal niet weten wie hiervoor verantwoordelijk is..."

En zo blijft de trend zich verder zetten... ze bespreken alles onder mekaar, en ik voorzie dat ze, net voor het verstrijken van de termijn voor het indienen van de fiscale aangifte, met de aangifte zullen afkomen, en er mij geen tijd meer zal resten om met hun "aangifte" te betwisten...

Wat dan?

Sofie B
Topic Starter

#6 , 03 dec 2012 17:09

De waarde van het vastgoed wordt herschat naar de marktwaarde van vandaag.
Kunt u mij zeggen wie de beste persoon/instantie is om de herschatting van de schenkingen te laten doen, kwestie van een onpartijdige schatting te verkrijgen?

Ook wat betreft het onroerend goed dat volgens het testament moet verdeeld worden, wie is de meest aangewezen persoon om ook dit onroerend goed onpartijdig te schatten naar de marktwaarde, om zo een correcte verkoopprijs te weten?

Dit laatste vind ik belangrijk daar de andere erfenamen het onroerend goed veel lager dan de marktwaarde van vandaag zullen "schatten", waardoor de totale fictieve massa lager zal zijn, wat volgens mij de bedoeling niet is.

Voor zowel de herschatting van de gedane schenkingen, als de schatting van het nog te verdelen onroerend goed: binnen drie weken is de termijn van vier maanden voorbij voor het indienen van de fiscale aangifte. Tot op heden werd door niemand van de erfenamen enige actie ondernomen (voor zover ik weet) wat betreft het laten schatten en herschatten van de schenkingen.

Wat moet ik doen als ik wil dat de herschatting én de schatting op een eerlijke manier gebeuren?

Alvast dank bij voorbaat voor enig antwoord

Creatief

#7 , 03 dec 2012 21:21

Ik denk dat een notaris dit zelf kan doen. Hij houdt toch ook openbare verkopen, verkoopt huizen, bouwgronden, ...
Anderzijds kan je een makelaar vragen en doen alsof er verkocht gaat worden, maae hun schattingen liggen nogal vrij hoog.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”