schenking onroerend goed

superjudge
Topic Starter

schenking onroerend goed

#1 , 16 mei 2007 22:36

suikernonkel wil mij een perceel bouwgrond schenken, dat ik vervolgens zou willen ruilen met een perceel bouwgrond van x. probleem: hoge onroerende schenkingsrechten. als x het perceel van suikernonkel koopt, suikernonkel mij het geld schenkt (7%) en ik met dat geld het perceel van x koop, kan de fiscus dit alsnog beschouwen als een vermomde onroerende schenking?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 17 mei 2007 09:53

Als x koopt van oom voor de echte waarde, dan betaalt hij 10% verkooprecht. Met dat geld doet oom wat hij wil; bvb. schenken aan U. U betaalt 7% schenkingsrecht. Met uw geld doet u wat u wil, bvb. een bouwgrond kopen van x. U betaalt 10% verkooprecht.

Ik zie geen enkele vermomming. Maar wat zou het volgende betekenen:
oom schenkt bouwgrond aan x op last van zijn bouwgrond af te staan aan U. U aanvaardt deze secundaire schenking in dezelfde akte. Helaas is mijn interesse in registratierechten te laag om uit te rekenen wat het minste zou kosten. Raadpleeg eens een notaris.

superjudge
Topic Starter

#3 , 22 mei 2007 23:18

dank voor de reactie.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”