stiefmoeder volle eigendom woning ?

claudediebenkorn
Topic Starter

stiefmoeder volle eigendom woning ?

#1 , 01 mar 2014 15:37

hallo, ik ben zoon van hertrouwde vader met stiefmoeder.
samen kochten ze voor ze trouwden een gezinswoning op naam van stiefmoeder doch vader betaalde alles van zijn rek. Daarna trouwden ze onder wettelijk stelsel met in contract dat woning naar elkaar zou gaan in volle eigendom zonder rechten aan afstammelingen. vader heeft 2 zonen; ik en mijn broer .
stiefmoeder heeft geen kinderen wel broers. als vader sterft gaat volle eigendom dan naar stiefmoeder , maar wij erven later niet van haar, ook heb ik geen goede band ermee, een testament in mijn voordeel zie ik uitgesloten, ik denk dat ze na de dood van vader met de noorderzon zal verdwijnen met huis en al.
ik denk dat al vaders geld reeds op haar rek staat, in afwachting van...
kan ik art 1465 BW inroepen ? wat als ze hem na overlijden vlug verbrandt nog voor ik het weet ? stiefmoeder is 19 jaar ouder dan ik en 5 jaar jonger dan vader, ik betrouw het zaakje voor geen haar, al wat ze doet is liegen, vader is op rust en verdient 5x zoveel als zij. dat kan toch niet waar zijn dat stiefmoeder met alles verdwijnt ?
het kan ook niet dat het hemel en aarde verschil is als zij eerst komt te sterven, dan erven wij alles. help !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 mar 2014 15:56

De woning is sowieso al eigendom van de stiefmoeder. Zij zal ze die woning dus niet meer moeten erven als uw vader overlijdt.
Wat betreft het geld speelt het geen rol op wiens rekening die staan. Wegens huwelijk onder wettelijk stelsel zijn die steeds gemeenschappelijk, dus voor 50 percent van ieder.
Dit met uitzondering van het kapitaal dat uw vader reeds bezat voor zijn huwelijk. Maar dan moet het wel nog aantoonbaar zijn wanneer hij overlijdt.

Op dit ogenblik kunt u niets doen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

claudediebenkorn
Topic Starter

#3 , 01 mar 2014 16:20

hallo ze heeft de woning dan later wel ingebracht in de gemeenschap,
technisch is ze wel eigenaar , maar daar het ten volle door vader is betaald wil ik mijn deel terug inkorten van haar ten belope van zijn inbreng.
zo is het maar al te gemakkelijk, hij betaalt maar zij zet het op haar naam, ik wil dit aanvechten; dat kan niet.
groeten.

Reclame

wanton

#4 , 01 mar 2014 16:30

De vrouw van uw vader is niet uw moeder. Dan kan zij niet zomaar met uw vader zijn nalatenschap verdwijnen. Een clausule dat alles naar haar zou gaan bij overlijden van vader , is niet haalbaar en wettig.
Als uw vader overlijdt , wordt zijn nalatenschap bepaald. Wat had hij voor dit huwelijk ? Daar komt nog bij de helft van de gemeenschap , blijkbaar met inbegrip van de helft van de woning. Er wordt geen rekening gehouden met wie de titularis is van de banktegoeden.
Jullie zullen erven van hem , wat de wet voorziet. Dat wordt dan voor u en uw broer (minstens) 1/3 van zijn nalatenschap , of elk 1/6 van het totaal. Uw stiefmoeder kan dus niet zo maar weg met het huis. Jullie moeten akkoord gaan met een verkoop. En dat is pas als jullie je deel gaan krijgen.
Indien er een andere regeling zou komen , moeten jij en je broer zich daartegen verzetten. Neem nu al inlichtingen bij uw notaris!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#5 , 01 mar 2014 17:13

hallo ze heeft de woning dan later wel ingebracht in de gemeenschap,

Dan is ze slechts voor de helft eigenaar van het huis.
Voor de rest zie vorig antwoord +antwoord Wanton.

Hou er wel rekening mee dat stiefmoeder in alle geval het vruchtgeruik van de woning verkrijgt.
Zolang ze leeft zal de woning de facto onverkoopbaar zijn, tenzij ze zelf wil verkopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#6 , 01 mar 2014 18:48

Indien kan bewezen worden dat uw vader , met eigen middelen , het huis volledig betaald heeft , kan u een wedersamenstelling vragen van zijn persoonlijk vermogen. Simpel gaat dat wel niet zijn!
Eigen vermogen valt buiten de regeling 'langst leeft, al heeft'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”