Ok, dank je wel...Dat zullen we dan maar eens doen...
Misschien nog even dit: stel...een heel grote stel...Mijn ouders schenken de 3 huizen aan ons, omdat ze het gedrag van mijn zussen nu niet goedkeuren...Moeten mijn zussen daar mee akkoord gaan, met die schenking? Kunnen ze er iets tegen inbrengen of is dit geheel aan mijn ouders? (of ook een notaris-vraag

)
Uw zussen moeten nergens mee akkoord gaan, net zoals uw ouders niet hoeven akkoord te gaan met wat uw zus/zussen nu eist/eisen.
MAAR, en houd dit goed in uw achterhoofd: schenkingen komen terug in het spel op het moment dat uw ouders overlijden en u gaat erven.
Kinderen hebben een beschermd erfrecht. In dit geval, waar er drie kinderen zijn, betekent dat dat zij elk recht hebben op 1/4 van de nalatenschap. Uw ouders kunnen vrij beslissen over 1/4 van hun erfenis.
Echter, met deze kanttekening: wanneer uw ouders komen te overlijden (laat ons voor het gemak aannemen dat zij dat gelijktijdig doen), dan wordt een fictieve massa samengesteld. Dit wil zeggen dat het vermogen van uw ouders opnieuw samengesteld wordt alsof de schenkingen niet hebben plaatsgevonden. Het is van die fictieve massa dat elke zus 1/4 moet krijgen. Moet, want kinderen kunnen momenteel niet onterfd worden.
Indien uw ouders u en uw partner nu die drie huizen schenken, lijkt dat u misschien zeer voordelig. Maar op het moment dat uw ouders overlijden, kunnen uw zussen eisen dat u hen vergoedt voor hun geschonden beschermd erfrecht.
Met andere woorden: raad uw ouders aan om een notaris te raadplegen. En laat hen zelf in eer en geweten beslissen over wat zij willen doen met hun vermogen.