3 huizen - 3 zussen - verschillende waarde van huizen

Marea
Topic Starter

3 huizen - 3 zussen - verschillende waarde van huizen

#1 , 05 mar 2014 15:25

Enkele vragen over erfenis/schenking.

Mijn ouders zijn in het bezit van 3 huizen. Zij wonen in 1 van de huizen, wij in een ander en het derde verhuren ze. Mijn 2 zussen hebben hun eigen huis reeds gekocht. (los van de 3 huizen dus)

Mijn ouders zaten met het idee om het huis waar wij in wonen binnenkort te schenken aan ons. Zo zijn wij zeker dat we later niet op straat staan, we zijn uiteindelijk de enige die nog geen eigen huis gekocht hebben wegens financieel eigenlijk niet in de mogelijkheid om een huis te kopen.

Uiteindelijk wilden mijn ouders een verdeling van de drie huizen, waarbij (jammer genoeg) 1 van onze zussen de andere twee zou moeten uitbetalen bij erfenis. De huizen hebben namelijk ongelijke geschatte waarde.

Even andere bedragen dan de geschatte waarde, die werd ons niet meegedeeld, maar het komt schijnbaar overeen met volgende verdeling.
Huis a = 300 000€ (huis van ouders) - voor de oudste zus
Huis b = 150 000€ (huis waar wij wonen) - voor mij
Huis c = 100 000€ (verhuurde woning) - voor de middelste zus

Laatst kwam onze oudste zus, die dus het duurste huis zou erven, eisen dat wij onze woning zouden kopen, zodat mijn ouders van dat bedrag geld konden geven aan mijn twee oudere zussen. Zij zitten allebei met verbouwingsplannen en willen niet (veel) lenen...Ik zou in hun denkpatroon wél een lening moeten aangaan om mijn eigen erfenis te kopen, financieel gezien is het een absurde eis want de bank geeft ons geen lening.
Zij gaan ondertussen ook beide in tegen het hele concept van de schenking aan ons...Ze zien het als "oneerlijk". In hun visie zouden de huizen (2 of zelfs alle 3) verkocht moeten worden...ze zien liever geld...

Kunnen zij eisen dat ik mijn eigen erfenis/schenking koop?
Kunnen mijn ouders het huis alsnog schenken, ondanks hun protest en dan wel met het vooruitzicht op een uiteen gevallen familie bij uitspraak van het later testament waaruit zou blijken dat wij toch een schenking gekregen hebben? Of kan dit gezien worden als een vorm van onterving?
Telt een geschonken eigendom nog mee in de uiteindelijke erfenis?

Een eerlijke verdeling van die huizen zit er niet in...Er zal altijd wel 1 zus zijn die de ander moet uitbetalen, en schenkingen van huizen geeft ook dat achteraf de ene zus vast moeilijk zal doen over de waarde van het geschonken huis.

Naar mijn mening mogen we allemaal al blij zijn dat ons ouders ons zo gelijk mogelijk willen behandelen en ik vind het zelf een hele geste van mijn ouders dat ze ons elk een huis, een pensioenpijler, willen meegeven...Mijn zussen denken er blijkbaar anders over...

Ik heb ondertussen al laten weten dat ik binnen hun eis van "koop je schenking/erfenis zodat wij niet moeten lenen" afzie van de schenking...Ik wacht nu nog liever gewoon tot beide ouders komen te gaan, wacht het testament af en dat ze 100jaar mogen worden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 05 mar 2014 15:37

Veel notarissen zullen volgend scenario voorstellen (omwille van de registratierechten):
- Ouders schenken de woning aan de 3 kinderen gezamenlijk, waarbij jullie dan de woning overnemen van de overige kinderen.
Dit is voor jullie geen optie begrijp ik, omdat er op die manier moet geleend worden om de overige zussen uit te betalen.

Los hiervan kunnen je zussen niet eisen dat je je eigen erfenis/schenking koopt.
Uiteindelijk zijn zij nog geen eigenaar en hebben zij, strikt theoretisch, niets te zeggen over het huis in kwestie.

Ik zou jullie zeker wel aanraden om een notaris te raadplegen met het oog op de latere erfenis en de verdeling ervan. Kan jullie heel wat narigheid besparen om nu eventueel al maatregelen te treffen.

Marea
Topic Starter

#3 , 05 mar 2014 15:43

Geldt die uitbetaling bij gezamenlijke schenking ook als het een huis betreft, lager in waarde dan de huizen die nog verdeeld moeten worden??
Of houdt dat dan in dat mijn zussen bij hun erfenis dan nog aan ons zullen moeten betalen ook?
Wat een complexe materie...

Reclame

KimSe

#4 , 05 mar 2014 15:47

die uitbetaling geldt inderdaad wanneer enkel jullie huis geschonken wordt en ook als de waarde lager is dan de resterende woningen.
Dit houdt uiteraard in de je zussen bij hun erfenis nog zullen moeten uitbetalen aan jou.

Het is mogelijks interessant om nu al de naakte eigendom van elke woning te schenken aan de respectievelijke zus. Op die manier vallen de woning buiten de nalatenschap en is er later zeker geen discussie. Vandaar dat ik zei om zeker een notaris te raadplegen (al was het maar informatief).

Marea
Topic Starter

#5 , 05 mar 2014 15:55

Ok, dank je wel...Dat zullen we dan maar eens doen...

Misschien nog even dit: stel...een heel grote stel...Mijn ouders schenken de 3 huizen aan ons, omdat ze het gedrag van mijn zussen nu niet goedkeuren...Moeten mijn zussen daar mee akkoord gaan, met die schenking? Kunnen ze er iets tegen inbrengen of is dit geheel aan mijn ouders? (of ook een notaris-vraag :) )

KimSe

#6 , 05 mar 2014 16:03

Je kan niet verplicht worden van een schenking te aanvaarden.

werkstudent

#7 , 05 mar 2014 16:12

Ok, dank je wel...Dat zullen we dan maar eens doen...

Misschien nog even dit: stel...een heel grote stel...Mijn ouders schenken de 3 huizen aan ons, omdat ze het gedrag van mijn zussen nu niet goedkeuren...Moeten mijn zussen daar mee akkoord gaan, met die schenking? Kunnen ze er iets tegen inbrengen of is dit geheel aan mijn ouders? (of ook een notaris-vraag :) )
Uw zussen moeten nergens mee akkoord gaan, net zoals uw ouders niet hoeven akkoord te gaan met wat uw zus/zussen nu eist/eisen.

MAAR, en houd dit goed in uw achterhoofd: schenkingen komen terug in het spel op het moment dat uw ouders overlijden en u gaat erven.

Kinderen hebben een beschermd erfrecht. In dit geval, waar er drie kinderen zijn, betekent dat dat zij elk recht hebben op 1/4 van de nalatenschap. Uw ouders kunnen vrij beslissen over 1/4 van hun erfenis.

Echter, met deze kanttekening: wanneer uw ouders komen te overlijden (laat ons voor het gemak aannemen dat zij dat gelijktijdig doen), dan wordt een fictieve massa samengesteld. Dit wil zeggen dat het vermogen van uw ouders opnieuw samengesteld wordt alsof de schenkingen niet hebben plaatsgevonden. Het is van die fictieve massa dat elke zus 1/4 moet krijgen. Moet, want kinderen kunnen momenteel niet onterfd worden.

Indien uw ouders u en uw partner nu die drie huizen schenken, lijkt dat u misschien zeer voordelig. Maar op het moment dat uw ouders overlijden, kunnen uw zussen eisen dat u hen vergoedt voor hun geschonden beschermd erfrecht.

Met andere woorden: raad uw ouders aan om een notaris te raadplegen. En laat hen zelf in eer en geweten beslissen over wat zij willen doen met hun vermogen.

KimSe

#8 , 05 mar 2014 16:19

Indien uw ouders u en uw partner nu die drie huizen schenken, lijkt dat u misschien zeer voordelig. Maar op het moment dat uw ouders overlijden, kunnen uw zussen eisen dat u hen vergoedt voor hun geschonden beschermd erfrecht.
Het is toch ook niet de bedoeling om alle 3 de huizen aan eenzelfde persoon te schenken...

werkstudent

#9 , 05 mar 2014 16:22

Het is toch ook niet de bedoeling om alle 3 de huizen aan eenzelfde persoon te schenken...
Zie laatste bericht van topicstarter: "Misschien nog even dit: stel...een heel grote stel...Mijn ouders schenken de 3 huizen aan ons, omdat ze het gedrag van mijn zussen nu niet goedkeuren..."

Ik interpreteerde dat als een schenking aan 1 van de kinderen (= topicstarter) als mogelijke piste. Wat mij dus geen goed idee lijkt in het licht van het latere erfrecht van de drie zussen.

Mogelijks een foute interpretatie, maar wat uitleg over de gevolgen hiervan kon misschien geen kwaad.

KimSe

#10 , 05 mar 2014 16:24

dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd, mijn excuses...

Veel notarissen zullen trouwens de tussenkomst van de overige erfgenamen vragen in de akte schenking aan 1 van hen...
Om later niet te kunnen zeggen "wij waren niet op de hoogte van de schenking"

werkstudent

#11 , 05 mar 2014 16:28

dan heb ik het verkeerd geinterpreteerd, mijn excuses...

Veel notarissen zullen trouwens de tussenkomst van de overige erfgenamen vragen in de akte schenking aan 1 van hen...
Om later niet te kunnen zeggen "wij waren niet op de hoogte van de schenking"
Klopt, en het is zeer goed dat veel notarissen dat zo aanpakken. Maar het akkoord van de zussen is op zich niet verplicht.

Marea
Topic Starter

#12 , 05 mar 2014 16:47

Ok, ik ben volledig mee...Denk ik :)

In principe mogen mijn ouders dus sowieso het huis van (fictieve waarde) 150 000€ aan ons schenken. Het huis waar we nu al in wonen.
Zolang ik maar in mijn achterhoofd hou dat ik dan bij het overlijden (fictief beide gelijktijdig) waarschijnlijk zal moeten beschikken over => 500 000€ (totale waarde 3 huizen) gedeeld door 4 min reeds geschonken bedrag. In dit geval is bij de huizen 1/4 van het erfdeel 125 000€ waarde... 25 000€ moet dan zeker naar mijn zussen...

Toch best mijn ouders overtuigen naar de notaris te stappen...misschien zelfs liever vroeger dan te laat...Ons ouders zijn niet meer van de jongsten...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”