Erfenis van mijn vader

john_1964
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis van mijn vader

#1 , 05 aug 2016 16:30

Enkele jaren geleden stierf mijn vader in korte tijd door kanker, mijn ouders waren getrouwd met een contract scheiding van goederen maar door omstandigheden (faling)
had mijn vader een tijd niets meer op zijn naam staan maar volgens mijn moeder was dit niet meer het geval toen hij kwam te overlijden.
Ik had met mijn vader een zeer hechte band en was compleet van de kaart toen hij kwam te overlijden, mijn moeder heeft mij naar verschillende banken en ook de notaris meegesleurd
en weet niet wat ik er allemaal heb afgetekend en mijn moeder heeft niet veel uitleg gegeven.
Toen mijn vader overleed hadden ze samen enkele eigendommen, een paar jaar terug verkocht mijn moeder één eigendom voor een hele mooie som.
Na 3 jaar moest ik vaststellen dat mijn moeder in korte tijd bijna het volledige bedrag heeft uitgegeven.
De band met mijn moeder is niet zoals ik met mijn vader had, ze is er niet om verlegen om de waarheid te verdraaien om haar zin te krijgen.
Gelukkig zijn er enkele familie leden en goede vrienden die weten hoe mijn moeder in elkaar steekt want naar de buitenwereld toe kan mijn moeder heel goed komedie spelen.
Zelf ben ik ook gehuwd met een contract scheiding van goederen en mijn vrouw en ik hebben reeds afgesproken bij overlijden van één van ons beiden het deel van de overledene als vruchtgebruik ter beschikking blijft voor de overlevende om uiteindelijk later naar de kinderen te gaan wanneer ook zij of hij komt te overlijden.
Gelukkig heeft mijn vader zijn kleinkinderen nog gekend en was het de wens van hem om een deeltje van zijn erfenis aan hun door te kunnen geven maar vrees als het zo door gaat dat er niks meer over zal blijven.
Graag had ik via dit forum tips gekregen of er een manier bestaat om iets te ondernemen zodat ik de schade nog kan beperken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 05 aug 2016 17:56

Indien uw vader onroerend goed had toen hij overleed dan bent u na zijn overlijden daar blote eigenaar van geworden.
Ik veronderstel dat uw vader geen testament had?

Indien uw moeder zonder uw tussenkomst onroerend goed heeft verkocht dan was ze alleeneigenaar.
Anders had de notaris voor de verkoop uw toestemming gevraagd en had u de akte mee moeten tekenen.

Wat de huidige bezittingen van uw moeder betreft kunt u niets ondernemen. Zij beschikt daar vrij over en mag alles opsouperen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 05 aug 2016 18:49

Begin al met bij de notaris of de Registratie kopie te vragen van de aangifte nalatenschap. Daar moet je kunnen zien welke tegoeden en eigendommen je vader had. Als vader mede-eigenaar was van een OG en uw ouders waren toen gehuwd met scheiding van goederen, kan het niet dat moeder alleen eigenaar is geworden van die goederen. Zo iets kan enkel via huwelijkscontract voor 'gemeenschappelijke goederen' die er bij scheiding van goederen niet zijn.
Heeft moeder u misschien ooit een volmacht laten tekenen? Dit is eigenaardig genoeg om verder te (laten) onderzoeken!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

john_1964
Topic Starter

#4 , 06 aug 2016 09:34

Begin al met bij de notaris of de Registratie kopie te vragen van de aangifte nalatenschap. Daar moet je kunnen zien welke tegoeden en eigendommen je vader had. Als vader mede-eigenaar was van een OG en uw ouders waren toen gehuwd met scheiding van goederen, kan het niet dat moeder alleen eigenaar is geworden van die goederen. Zo iets kan enkel via huwelijkscontract voor 'gemeenschappelijke goederen' die er bij scheiding van goederen niet zijn.
Heeft moeder u misschien ooit een volmacht laten tekenen? Dit is eigenaardig genoeg om verder te (laten) onderzoeken!

Deze situatie weegt zwaar op de relatie met mijn echtgenote, zoals ik in vorig bericht had aangegeven is mijn vader destijds in faling gegaan waardoor deze een tijd lang niets op zijn naam kon hebben of het werd hem afgenomen doch voor zover ik weet was dit niet meer het geval toen hij overleden is.
Mijn moeder nam mij mee naar diverse kluizen waar ik moest tekenen omdat ze anders niet verder kon, en heb ook moeten tekenen om rekeningen te deblokkeren.
Ik was toen zo van de kaart dat ik geen vragen heb gesteld, besef nu wel dat dit niet slim was.
Wat de eigendommen betreft weet ik dat deze werden aangekocht toen mijn vader dit nog niet op zijn naam kon doen, dus zal alles wel op de naam van mijn moeder hebben gestaan.
Ik heb wel al eens geïnformeerd bij de registratie en die kon mij vertellen dat ze geen aangifte hebben terug gevonden van mijn vader toen hij is overleden wat ik vreemd vond.
Bij mijn weten moet er altijd een aangifte zijn zelfs wanneer je niets hebt.

wanton

#5 , 06 aug 2016 12:13

Bij mijn weten moet er altijd een aangifte zijn zelfs wanneer je niets hebt.
Neen. Indien de Registratie akkoord gaat dat er 'NIETS' is, moet geen aangifte gedaan worden. Zelfs als er wel iets is - maar geen OG - maar niet voldoende dat er successierechten moeten betaald worden.
U moet wel opletten. Indien uw moeder een eigendom verkoopt, dat geld 'opdoet' en binnen de drie jaar overlijdt, worden de kinderen toch verplicht de nodige erfbelasting te betalen, hoewel ze niets krijgen.
Heeft u al contact met een notaris hierover?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

john_1964
Topic Starter

#6 , 06 aug 2016 14:56

U moet wel opletten. Indien uw moeder een eigendom verkoopt, dat geld 'opdoet' en binnen de drie jaar overlijdt, worden de kinderen toch verplicht de nodige erfbelasting te betalen, hoewel ze niets krijgen.
Heeft u al contact met een notaris hierover?
Ah zo dat wist ik niet, ze is hier goed toe in staat.
Nog niet met een notaris hierover gesproken maar ik moet voor een andere zaak bij de notaris langs en zal dit eens aankaarten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”