rechtsbijstandsverzekering

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
mr. Tom
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

rechtsbijstandsverzekering

#1 , 09 jul 2024 10:16

Hallo,

Ik heb kinderen samen met iemand met wie ik ondertussen uit elkaar ben. Tot nu toe hebben we nog nooit een gerechtelijk geschil gehad, maar zij dreigt daar soms mee en ik zou mij daar tegen willen verzekeren. Wij hebben ooit wettelijk samengewoond, maar dat is nu niet meer het geval. Ik weet dat je de bijdragen voor een rechtsbijstandsverzekering gedeeltelijk kan aftrekken van de belasting, maar daarvoor moet het wel een algemene rechtsbijstandsverzekering zijn als ik mij niet vergis. Ik heb al wel eens informatie opgevraagd bij mijn bank en die stuurden me verschillende opties door, maar als ik dan nakeek voor welk bedrag ik verzekerd zou zijn, viel me tegen hoe weinig dat was.

Ik kan me vergissen, maar ik denk dat ik me moet verzekeren in het gebied van familierecht? Of gaat het hier nog over iets anders? De problemen waarvoor ik me zou willen verzekeren gaan dus over geschillen in verband met onze kinderen, alimentatie,...zulke zaken.

Ik wil goed verzekerd zijn, maar in principe hoeft die verzekering niet toepasbaar te zijn op andere soorten geschillen. Maar misschien neem ik toch beter een algemene rechtsverzekering want dan kan ik het aftrekken van de belastingen? Hoe pak ik dit best aan? Zijn er verzekeraars die iemand mij kan aanraden?

Mvg,

Tom

mr. Tom
Topic Starter

#2 , 09 jul 2024 11:31

Ik heb ondertussen wat gezocht op het internet en ik denk dat ik al wel een aantal verzekeraars heb gevonden die dit aanbieden.

Ik vraag mij wel af of ik me nog wel kan verzekeren hiervoor. Zoals ik al zei hebben we ooit wettelijk samengewoond. op gegeven moment zijn de kinderen geboren en daarna is zij met de kinderen uit huis getrokken. We hebben tot nu toe nog niet te maken gehad met een bemiddelaar, rechter, notaris of iets dergelijks. Er is geen officieel gerechtelijk conflict geweest. Maar ergens kan je wel zeggen dat het te verwachten is dat één van ons in verband met deze situatie ooit gerechtelijke stappen of bemiddeling zal ondernemen. Als ik nu een verzekering afsluit en ik doorloop de wachttijd, zal de verzekering mijn schadegeval dan vergoeden?

Franciscus

#3 , 09 jul 2024 18:56

Vraag dat al aan de verzekering.
Vraag zeker ook of de kinderen ook verzekerd zijn en voor welke feiten.
Kan ver gaan vraag vb als 15 jarige met een vriend achterop op een opgevoerde bromfiets en dan een aanrijding veroorzaken met gewonden.
Of zij dat verzekeren ook als rechtsbijstand...

Reclame

basejumper

#4 , 09 jul 2024 20:50

Beste

Lijkt me een moeilijke. U wil zich eigenlijk indekken tegen juridische kosten die potentieel voortvloeiend uit een bestaand spanningsveld. Verzekeringen verzekeren onvoorziene schadegevallen maar houden zich ver van reeds bestaande risico’s. Het is een beetje zoals een woning verzekeren waar al een smeulend vuurtje is. Wat slechte vergelijking maar u geeft zelf aan dat de relatie dermate is dat u een ontvlamming niet uitsluit. Je kan het ook vergelijken met een belasting dossier waar je al meningsverschillen met de fiscus hebt dat vroeg of laat tot een proces kan uitgroeien. Te bevragen bij uw makelaar maar mij lijkt de kans groot dat de verzekering dit reeds bestaand risico zal uitsluiten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”