Klein beschrijf & bouwgrond

Jelle VdB
Topic Starter

Klein beschrijf & bouwgrond

#1 , 05 aug 2014 10:50

Mijn vriendin (binnenkort vrouw) en ik zijn volop op zoek naar een huis. Nu hebben we iets op het oog met een KI lager dan 745 euro en zouden we aldus in aanmerking kunnen komen voor een regeling met "klein beschrijf".
Nu is het wel zo dat mijn vriendin vorig jaar een stuk bouwgrond heeft gekregen (niet gekocht dus) als schenking van haar ouders. We zouden echter niet willen bouwen op die grond.
Is dit een probleem voor het behouden van ons recht op klein beschrijf?
Ik lees immers dat de voorwaarde tot klein beschrijf is dat je nog geen onroerend goed mag hebben aangekocht waar je al registratierechten op betaald hebt.
We (ze eigenlijk) hebben dus wel al een bouwgrond maar hebben die nooit gekocht (wel gekregen) en hebben dus nooit registratierechten betaald (wel schenkingsrechten natuurlijk).
Iemand die me kan helpen om hierover duidelijkheid te scheppen?
Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 aug 2014 13:48

Het KI van een grond is niet veel, maar het wordt wel meegeteld om de grens te bepalen. Zij heeft de grond immers geschonken gekregen en niet geërfd. Enkel indien men een OG heeft verworven via erfenis van bloedverwanten in opgaande lijn , wordt geen rekening gehouden met die grond voor bepaling van het klein beschrijf.
Voor alle zekerheid : doe navraag bij een notaris of bij het kantoor van Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sibi

#3 , 07 aug 2014 15:33

Ik lees immers dat de voorwaarde tot klein beschrijf is dat je nog geen onroerend goed mag hebben aangekocht waar je al registratierechten op betaald hebt.
Wees gerust, dat is de voorwaarde niet hoor.
De voorwaarde is dat de verkrijger of diens echtgenoot nog niet voor het geheel in volle of naakte eigendom een onroerend goed mag bezitten dat geheel of gedeeltelijk tot bewoning is bestemd. Een stuk grond valt daar duidelijk niet onder. Sowieso zal jouw helft van de aan te kopen wonen onder klein beschrijf vallen (indien tegen dan nog niet getrouwd uiteraard). Die van je partner valt nog te bezien, maar de kans is ook groot.

Laat zeker weten wat je notaris of registratiekantoor hierover gezegd heeft. En dan vooral hoe het KI van de grond in de berekeningen meegenomen wordt. :wink:
Want voor dat vraagstuk krijg ik van de notaris noch van het registratiekantoor een klaar en duidelijk antwoord.

Volgens mij doe je er best aan te trouwen nà het verlijden van de akte als je je klein beschrijf zeker wilt behouden.
Indien niet getrouwd:
  • voorwaarde 1: KI huis <= 745
  • voorwaarde 2: elke verkrijger of diens echtgenoot mag na verlijden akte _niet_ meer dan 745 aan KI bezitten
    --> man zonder echtgenote = verkrijger 1: (KI huis)/2 <= 745
    --> vrouw zonder echtgenoot = verkrijger 2: (KI huis)/2 + KI grond <= 745
Indien getrouwd:
  • voorwaarde 1: KI huis <= 745
  • voorwaarde 2: elke verkrijger of diens echtgenoot mag na verlijden akte _niet_ meer dan 745 aan KI bezitten
    --> man mét echtgenote = verkrijger1: (KI huis)/2 + ((KI huis)/2 + KI grond) <= 745
    --> vrouw mét echtgenoot = verkrijger2: ((KI huis)/2 + KI grond) + (KI huis)/2 <= 745
-edit-
Maar nogmaals: te bevestigen door uw notaris of registratiekantoor.
Best de laatste, want die zal de te betalen registratierechten uiteindelijk ook bepalen.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”