Ik lees immers dat de voorwaarde tot klein beschrijf is dat je nog geen onroerend goed mag hebben aangekocht waar je al registratierechten op betaald hebt.
Wees gerust, dat is de voorwaarde niet hoor.
De voorwaarde is dat de verkrijger of diens echtgenoot nog niet voor het geheel in volle of naakte eigendom een onroerend goed mag bezitten dat geheel of gedeeltelijk tot bewoning is bestemd. Een stuk grond valt daar duidelijk niet onder. Sowieso zal jouw helft van de aan te kopen wonen onder klein beschrijf vallen (indien tegen dan nog niet getrouwd uiteraard). Die van je partner valt nog te bezien, maar de kans is ook groot.
Laat zeker weten wat je notaris of registratiekantoor hierover gezegd heeft. En dan vooral hoe het KI van de grond in de berekeningen meegenomen wordt.

Want voor dat vraagstuk krijg ik van de notaris noch van het registratiekantoor een klaar en duidelijk antwoord.
Volgens mij doe je er best aan te trouwen nà het verlijden van de akte als je je klein beschrijf zeker wilt behouden.
Indien niet getrouwd:
- voorwaarde 1: KI huis <= 745
- voorwaarde 2: elke verkrijger of diens echtgenoot mag na verlijden akte _niet_ meer dan 745 aan KI bezitten
--> man zonder echtgenote = verkrijger 1: (KI huis)/2 <= 745
--> vrouw zonder echtgenoot = verkrijger 2: (KI huis)/2 + KI grond <= 745
Indien getrouwd:
- voorwaarde 1: KI huis <= 745
- voorwaarde 2: elke verkrijger of diens echtgenoot mag na verlijden akte _niet_ meer dan 745 aan KI bezitten
--> man mét echtgenote = verkrijger1: (KI huis)/2 + ((KI huis)/2 + KI grond) <= 745
--> vrouw mét echtgenoot = verkrijger2: ((KI huis)/2 + KI grond) + (KI huis)/2 <= 745
-edit-
Maar nogmaals: te bevestigen door uw notaris of registratiekantoor.
Best de laatste, want die zal de te betalen registratierechten uiteindelijk ook bepalen.