Neen als stiefkinderen betalen jullie dezelfde erfenisrechten als kinderen die van hun wettelijke ouders erven. Dus de laagste!!! Was vroeger niet zo. Wel sedert een aantal jaar.Dit lijkt mij voor alle partijen het interessantst te zijn.
Of zie ik het verkeerd?
Want in het geval van een testament zijn wij "vreemden" voor onze stiefvader en betalen dus de hoogste tarieven?
Ik zal jullie in elke geval op de hoogte houden van het vervolg of het resultaat.
Dankuwel.
Is men ook stiefkind als de werkelijke ouders nog leven?Neen als stiefkinderen betalen jullie dezelfde erfenisrechten als kinderen die van hun wettelijke ouders erven. Dus de laagste!!! Was vroeger niet zo. Wel sedert een aantal jaar.
Ja inderdaad, maar eerst en vooral moet hij u wel in zijn testament zetten, anders erft u niets.Is men ook stiefkind als de werkelijke ouders nog leven?Neen als stiefkinderen betalen jullie dezelfde erfenisrechten als kinderen die van hun wettelijke ouders erven. Dus de laagste!!! Was vroeger niet zo. Wel sedert een aantal jaar.
vb. mijn ouders waren gescheiden, vader is hertrouwd.
Vader overlijdt, zijn (nieuwe) vrouw is dus stiefmoeder (heeft geen eigen kinderen), terwijl mijn moeder nog steeds leeft.
Kan ik nu erven van de vrouw van mijn vader tegen "stiefmoederlijk" tarief? want dat opent wel een hele hoop perspectieven!
Zoals ik reeds antwoordde: indien de weduwe u via testament erfgenaam maakt. Anders niet.Als kind erft men toch automatisch van een biologische ouder? Wij hebben geërfd van ons vader en een deel werd aan zijn tweede vrouw gelaten (een kindsgedeelte).
Maar ik vraag me dus af of ik nog een deel van zijn weduwe zal kunnen erven.