kan langstlevende huis verkopen op lijfrenten

Fraukelive

Re: kan langstlevende huis verkopen op lijfrenten

#16 , 16 nov 2011 21:38

Dat zal stiefvader wel graag apprecieren en wij ook.
Wat zijn daar de successie op voor ons, indien hij dit testament maken zou?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fraukelive

#17 , 16 nov 2011 21:42

Kan hij bijvoorbeeld ook aan ons ge-3-en samen zijn huis op lijfrente verkopen?
Of kan dit niet, dat wij het alle 3 op deze wijze afkopen?

roharro

#18 , 16 nov 2011 21:50

Tarieven vindt u hier: http://www.belgium.be/nl/belastingen/na ... erekening/" onclick="window.open(this.href);return false;

U kunt met 3 het huis op lijfrente kopen. In dat geval betalen jullie registratierechten op de waarde van het huis. Maar geen successierechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Fraukelive

#19 , 16 nov 2011 21:58

Dit lijkt mij voor alle partijen het interessantst te zijn.
Of zie ik het verkeerd?
Want in het geval van een testament zijn wij "vreemden" voor onze stiefvader en betalen dus de hoogste tarieven?
Ik zal jullie in elke geval op de hoogte houden van het vervolg of het resultaat.
Dankuwel.

roharro

#20 , 16 nov 2011 22:04

Dit lijkt mij voor alle partijen het interessantst te zijn.
Of zie ik het verkeerd?
Want in het geval van een testament zijn wij "vreemden" voor onze stiefvader en betalen dus de hoogste tarieven?
Ik zal jullie in elke geval op de hoogte houden van het vervolg of het resultaat.
Dankuwel.
Neen als stiefkinderen betalen jullie dezelfde erfenisrechten als kinderen die van hun wettelijke ouders erven. Dus de laagste!!! Was vroeger niet zo. Wel sedert een aantal jaar.

Leg jullie specifieke situatie samen met de hier gegeven informatie eens voor aan een goede notaris. Om zeker te zijn dat het volledige plaatje wordt bekeken. Het kost jullie trouwens niets.

Fraukelive

#21 , 16 nov 2011 22:14

Zullen we zeker doen, nu hebben, onze vader en wij, voldoende 'bagage' om verdere en concrete stappen te ondernemen.

Mariette

#22 , 17 nov 2011 13:37

Neen als stiefkinderen betalen jullie dezelfde erfenisrechten als kinderen die van hun wettelijke ouders erven. Dus de laagste!!! Was vroeger niet zo. Wel sedert een aantal jaar.
Is men ook stiefkind als de werkelijke ouders nog leven?

vb. mijn ouders waren gescheiden, vader is hertrouwd.
Vader overlijdt, zijn (nieuwe) vrouw is dus stiefmoeder (heeft geen eigen kinderen), terwijl mijn moeder nog steeds leeft.

Kan ik nu erven van de vrouw van mijn vader tegen "stiefmoederlijk" tarief? want dat opent wel een hele hoop perspectieven!

roharro

#23 , 17 nov 2011 16:04

Is men ook stiefkind als de werkelijke ouders nog leven?

vb. mijn ouders waren gescheiden, vader is hertrouwd.
Vader overlijdt, zijn (nieuwe) vrouw is dus stiefmoeder (heeft geen eigen kinderen), terwijl mijn moeder nog steeds leeft.

Kan ik nu erven van de vrouw van mijn vader tegen "stiefmoederlijk" tarief? want dat opent wel een hele hoop perspectieven!
Ja inderdaad, maar eerst en vooral moet hij u wel in zijn testament zetten, anders erft u niets.
Als er sprake is van een stiefkind betekent dit dat één van echtgenoten niet de biologische ouder is van het kind. Dat kind van de echtgen(o)ot(e) komt uit een vorige relatie. Het is zonder belang of de andere ouder overleden is; het huwelijk ontbonden werd door een echtscheiding; of de relatie gewoon verbroken werd. Maar de biologische ouder en de stiefouder zijn wel gehuwd.

Mariette

#24 , 17 nov 2011 23:02

Als kind erft men toch automatisch van een biologische ouder? Wij hebben geërfd van ons vader en een deel werd aan zijn tweede vrouw gelaten (een kindsgedeelte).
Maar ik vraag me dus af of ik nog een deel van zijn weduwe zal kunnen erven.

roharro

#25 , 17 nov 2011 23:04

Als kind erft men toch automatisch van een biologische ouder? Wij hebben geërfd van ons vader en een deel werd aan zijn tweede vrouw gelaten (een kindsgedeelte).
Maar ik vraag me dus af of ik nog een deel van zijn weduwe zal kunnen erven.
Zoals ik reeds antwoordde: indien de weduwe u via testament erfgenaam maakt. Anders niet.

ps: als de biologische vader niet de wettelijke vader is erft men niet automatisch!

j.demoor

#26 , 18 nov 2011 10:20

Ik ga ervan uit dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen en dat er geen huwelijkscontract of testament was.

Moeder blijft dan volle eigenaar van haar helft en erft het vruchtgebruik op vaders helft,waarvan de kinderen elk een gelijk deel in blote eigendom erven.

“Art.745quater.§ 1. Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot...kan de langstlevende echtgenoot...vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geindexeerde rente...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Zet moeder haar vruchtgebruik om in een rente dan wordt daardoor de blote eigendom van de kinderen volle eigendom. Het huis behoort dan in onverdeeldheid en in volle eigendom toe aan moeder en aan de kinderen die zo nodig toepassing kunnen maken van “Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...”(B.W.).Moeder kan echter de blote eigendom van de kinderen niet verkopen aan één kind.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”