Onredelijke situatie - verhoogde rechtsplegingsvergoeding?

vereecke9000
Topic Starter

Onredelijke situatie - verhoogde rechtsplegingsvergoeding?

#1 , 07 feb 2011 21:07

Indien blijkt dat een klacht met rechtstreekse burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter ingediend werd op grond van een vervalst document en de tegenpartij hierdoor buiten verdenking wordt gesteld door de raadkamer ... kan dit reden zijn voor de tegenpartij om een verhoogde rechtsplegingsvergoeding te vragen op grond van een 'onredelijke situatie'. Of heeft dit geen gevolg voor de rechtsplegingsvergoeding en moet de tegenpartij voor (morele) schadvergoeding gaan indien deze hiervoor een vergoeding wil? Wat verstaat men m.a.w. onder 'onredelijke situatie' en valt een klacht op grond van een vervalst document hieronder ook al heeft de tegenpartij slechts een beperkt bedrag moeten spenderen aan raadsman, ...? (heeft wel een huiszoeking en verhoor moeten ondergaan)

Indien iemand het antwoord weet op deze technische vraag ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2011 11:21

Sommige rechters oordelen dat wanneer iemand op een tergende of roekeloze wijze procedeert dit aanleiding geeft tot een verhoogde rechtsplegingsvergoeding.

Anderen vinden dan weer van niet en oordelen dat onder "het kennelijk onredelijk karakter van de situatie" dient verstaan te worden dat de toekenning van het basisbedrag van de rechtsplegingsvergoeding, rekening houdende met alle omstandigheden, een situatie tot gevolg heeft die een kennelijk onredelijk karakter vertoont.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2011 11:57

... op grond van een vervalst document......klacht wegens valsheid in geschriften en gebruik ervan indienen tegen dader of tgn onbekenden

Reclame

vereecke9000
Topic Starter

#4 , 08 feb 2011 16:24

Scorpioen:

Zoals ik al begrepen had hangt het dus blijkbaar inderdaad af van de interpretatie van de rechter. Rechtstreekse burgerlijke partij op grond van een bewezen vervalst document lijkt mij een 'kennelijk onredelijk karakter van de situatie'. Mijn raadsman zegt dan weer dat het basisbedrag rechtsplegingsvergoeding (vrij hoog gezien het bedrag in de klacht) al kan worden beschouwd als een 'onredelijke situatie' gezien het geen groot dossier is en de kans groot is dat het tot een zitting in de raadkamer blijft gezien het OM de buitenverdenkingstelling vordert (ja ik weet het, voor wie pleit hij hier? ...). Hij raadt aan om geen verhoogde rechtsplegingsvergoeding te vragen daar dit een 'averechts' effect zou kunnen hebben (kan daar natuurlijk gelijk in hebben en zal hem daarin volgen). Indien de tegenpartij een vermindering van het basisbedrag vraagt zal ik daar wel tegen ingaan gezien de 'onredelijke' manier waarop de klacht tot stand kwam.

Franciscus:

Idd, zal overwogen worden.

vereecke9000
Topic Starter

#5 , 08 feb 2011 16:27

Nog voor Franciscus:

Voor zover dit niet automatisch zal gebeuren door de rechter? Best mogelijk me dunkt?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”