vermoeden misbruik van vertrouwen?

kaga
Topic Starter

vermoeden misbruik van vertrouwen?

#1 , 25 okt 2011 11:00

Mijn vader is 90 j en woont alleen in zijn flat, hij is soms al wat verward en is slechtziende . Verschillende keren per week gaan wij er heen om hem te helpen. Tot nu toe trok vader goed zijn plan uitgenomen voor zijn briefwisseling en betalingen,
Daar hij niks meer kan lezen, lezen wij al zijn briefwisseling luidop voor en als er een rekening aangekomen is, sturen wij hem op tijd en stond naar de bank. Maar een paar weken vertelde hij ons plots dat wij daarbij niet meer hoeven helpen dat hij nu een vrouw kent die hem daarbij helpt.
Wij zijn erg ongerust, want hij vertrouwt er nu ook zijn bankzaken aan haar toe.
Als wij aan mijn vader vragen hoe de dame noemt en waar ze woont dan weet hij dit niet.
Het is mogelijk dat die dame dat goed meent maar wij vinden het toch uiterst vreemd dat zij steeds naar mijn vader komt wanneer wij er niet zijn en zij zich nooit aan ons bekend maakt.
Wij zijn nog steeds bereid om mijn vader in alles bij te staan en hopen dat deze vrouw goede intentie’s heeft maar wat als zij zijn vertrouwen misbruikt en hem besteelt?
Hoe kunnen wij de identiteit en het adres van deze mysterieze dame bekomen? Kunnen wij deze dame verbieden nog met mijn vader om te gaan?
Wij kunnen onmogelijk 24 u per dag bij hem zijn.

Alvast dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 25 okt 2011 11:36

Van zeer dichtbij het zelfde meegemaakt met mijn ondertussen overleden nonkel. Die werd leegeplundert door zijn ..... dochter.
Mijn moeder heeft een curator kunnen laten aanstellen maar dat was met akkoord van mijn nonkel.
Anders proberen om vader te overtuigern van een gedeelde volmacht zo zal hij niet het gevoel krijgen dat hem de zaken worden
ontnomen. Zoiets van: Kom pa ik zal da wel voor u naar de bank doen etc....

Misschien kan je een informele basis bouwen met de bankdirecteur. Zo is het hier ook begonnen. De filiaaldirecteur werd echter
vervangen en de nieuwe zei dat dit zijn probleem niet echt was. Tja een bank is uw vertrouwen zeker waard.

zolang er echter geen bewijsbare misdrijven worden gepleegd kan u daar weinig aan doen. Uw vader mag geld uitegeven aan iedereen
en wat hij wil. Tenzij u kan bewijzen dat hij niet meer volledig bij zijn geestelijk vermogen is.

Misschien kan u een detective op de zaak zetten die één en ander registreert ? Of anders zal u misschien zelf initiatief moeten nemen en
uw vader "bewaken". Misschien druipt zij dan af ? Maar ik denk dat die informele relatie met de bankdirecteur de beste oplossing is.
eis niks vraag gewoon dat de filiaalhouder en zijn personeel u af en toe informeren als er plots teveel rimpels op het water komen te staan
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 25 okt 2011 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2011 11:37

En zijn er ondertussen al 'rare' betalingen gedaan?
Met vader naar bank en voor alles wat standaard is domiciliëring aanvragen.
Zorgen dat minstens één kind volmacht heeft op rekening.
PC banking installeren bij de kinderen.
De identiteit van de dame waar zou u die moeten bekomen als niemand weet wie het is.
Wat meer 'toevallige' vragen stellen aan vader dan kan je een 'tijdskader' vaststellen.
Dame volgen als ze buitenkomt?
Als je vader 'handelingsonbekwaam' zou zijn een bewindvoerder laten aanstellen door de vrederechter.

Reclame

Vandebos

#4 , 25 okt 2011 11:49

Cfr Franciscus.
Met vader naar bank en voor alles wat standaard is domiciliëring aanvragen.
Zo spoedig mogelijk en een overzicht van de betalingen van de laatste drie maand nakijken op "foutjes".

kaga
Topic Starter

#5 , 25 okt 2011 12:12

Zpas terug van bij vader.... alle bankuittreksels zijn verdwenen!
Vader vind ze niet terug ??? Ik heb de vuilnisbak nagezien...niks...
Ik zal de bankuittreksels opvragen bij de bankkier.

Vandebos

#6 , 25 okt 2011 12:29

Samen met vader deze namiddag naar de bank... niet aarzelen!

Gebruiker21

#7 , 25 okt 2011 15:51

Inderdaad héél vreemde situatie. Ziet uw vader zelf ook in dat het vreemd is dat die uittreksels weg zijn? Indien u merkt dat er (cash) geld afgehaald is van de rekening en uw vader zegt daar geen toestemming toe gegeven te hebben, kan u dit melden aan de bankdirectuer en eventueel via de politie bewakingsbeelden opvragen om de identiteit van de vrouw te achterhalen. Als die vrouw gewoon naar haar rekening overgeschreven heeft, zou ze wel héél dom zijn...

Mogelijk is het ook gewoon een dame die het goed voorheeft met uw vader en zijn de rekeningen echt verlorengegaan, maar zoals ik het hoor, acht ik de kans klein dat dit het geval is... spijtig genoeg...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#8 , 25 okt 2011 16:14

Om geld af te halen van de rekening, moet die dame toch een volmacht hebben van de vader, en om geld uit de muur te halen moet ze de pincode kennen. Werd haar dat gegeven?

Franciscus

#9 , 25 okt 2011 16:49

Hij kan erbij zijn en dan valt het helemaal niet op.
Zoals reeds is gezegd eerste stap naar bank en wat vragen over.
Komt vader alleen, wie is er bij als je het wat inkleed valt het helemaal nog niet op. ook of de vrouw vb klant is in de bank
Als het idd blijkt dat het 'misbruik' is ... zie mijn vorige posting en de andere die raad geven.
Om beelden bekomen zal politie over een bevelschrift of kantschrift moeten beschikken. Zij vragen wel aan de bank de beelden al bij te houden.
Hou er rekening mee dat na X dagen beelden verwijderd worden.
Ook de gegevens van de vrouw kunnen dan opgevraagd worden door de politie ...let wel geen heterdaad dus bevelschrift (in een aantal gevallen is een kantschrift voldoende= opdracht magistraat)

Gebruiker21

#10 , 25 okt 2011 16:54

Om geld af te halen van de rekening, moet die dame toch een volmacht hebben van de vader, en om geld uit de muur te halen moet ze de pincode kennen. Werd haar dat gegeven?
Ik heb het inderdaad over geld uit de muur halen... Als de vader verward is, is de kaart en code snel ontfrutseld, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”