Mijn vrouw en ik hebben een kleine maand geleden via een immokantoor een bod uitgebracht op een pand dat ons aansprak.
Nu om nog van de huidige woonbonus te genieten wouden we wel dat de akte nog dit jaar verleed, iets dat volgens het immokantoor geen probleem was en dit is dus ook zo opgenomen in ons compromis.
Bij het tekenen van de verkoop kwam er boven dat de verkoper van het huis nog een bodemattest en nog een paar andere dingen in orde moest brengen, wat voor ons op zich geen probleem vormde vermits er ons werd voorgeschoteld dat dit reeds in gang gezet was en tevens opschortend was zodat we konden afzien bij een negatief attest.
Nu werd ik gisteren door de notaris gecontacteerd, en deze informeerde mij dat er nog niemand gepasseerd is voor de bodemkeuring te starten. Ik moet toegeven dat wij hier toch enigzins verbaasd van zijn vermits het Ovam vermoedelijk tussen kerst- en nieuwjaar dicht is. Ik zie dus ook niet direct in hoe de verkoper deze zaken in orde kan krijgen tegen het einde van dit jaar vermits volgens de notaris dit toch snel 2-3 maanden duurt.
Wij zijn niet bepaald gelukkig met dit gegeven, vermits dat de nieuwe woonbonus naar alle waarschijnlijkheid ons een mooi duitje per jaar meer zal kosten.
Nu vroegen wij ons af wat onze rechten/plichten zijn in dit gegeven, want wij voelen ons toch lichtelijk voorgelogen door de persoon van het immokantoor.
Tevens vroegen wij af wie er verantwoordelijk is voor de reeds gedane notariskosten/opzoekingswerken indien wij van de opschortende voorwaarden gebruik zouden maken?