Verkeerde beloftes / onuitvoerbaar compromis

PeterBroecks
Topic Starter

Verkeerde beloftes / onuitvoerbaar compromis

#1 , 04 nov 2014 18:46

Mijn vrouw en ik hebben een kleine maand geleden via een immokantoor een bod uitgebracht op een pand dat ons aansprak.
Nu om nog van de huidige woonbonus te genieten wouden we wel dat de akte nog dit jaar verleed, iets dat volgens het immokantoor geen probleem was en dit is dus ook zo opgenomen in ons compromis.
Bij het tekenen van de verkoop kwam er boven dat de verkoper van het huis nog een bodemattest en nog een paar andere dingen in orde moest brengen, wat voor ons op zich geen probleem vormde vermits er ons werd voorgeschoteld dat dit reeds in gang gezet was en tevens opschortend was zodat we konden afzien bij een negatief attest.

Nu werd ik gisteren door de notaris gecontacteerd, en deze informeerde mij dat er nog niemand gepasseerd is voor de bodemkeuring te starten. Ik moet toegeven dat wij hier toch enigzins verbaasd van zijn vermits het Ovam vermoedelijk tussen kerst- en nieuwjaar dicht is. Ik zie dus ook niet direct in hoe de verkoper deze zaken in orde kan krijgen tegen het einde van dit jaar vermits volgens de notaris dit toch snel 2-3 maanden duurt.

Wij zijn niet bepaald gelukkig met dit gegeven, vermits dat de nieuwe woonbonus naar alle waarschijnlijkheid ons een mooi duitje per jaar meer zal kosten.
Nu vroegen wij ons af wat onze rechten/plichten zijn in dit gegeven, want wij voelen ons toch lichtelijk voorgelogen door de persoon van het immokantoor.
Tevens vroegen wij af wie er verantwoordelijk is voor de reeds gedane notariskosten/opzoekingswerken indien wij van de opschortende voorwaarden gebruik zouden maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2014 20:07

Voor 99 % van de bodemattesten komt er niemand terplaatse. Ze vermelden gewoon dat ze geen weet hebben van enige vervuiling. Het is normaal de notaris die dat aanvraagt.

sloeberken

#3 , 04 nov 2014 20:09

Voor de woonbonus 2014 is het te laat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 04 nov 2014 20:24

Nu vroegen wij ons af wat onze rechten/plichten zijn in dit gegeven, want wij voelen ons toch lichtelijk voorgelogen door de persoon van het immokantoor.

U schrijft zelf dat dit een opschortende voorwaarde is.
Dus:
-ofwel maakt u daar desgevallend gebruik van
-ofwel laat u de koop gewoon doorgaan ook als de woonbonus minder is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Meeboo

#5 , 05 nov 2014 08:08

Indien de voorwaarde van betekenen akte in 2014 opgenomen is als opschortende voorwaarde, kan u de koop nietig laten verklaren .
Dan kan u een nieuw pand zoeken en heeft u ook geen genot van de huidige woonbonusregeling.

ik vrees dat u hoe dan ook onder de regeling 2015 zal vallen.

Het gaat u trouwens niet meer kosten, u gaat gewoon iets minder terugkrijgen.

basejumper

#6 , 05 nov 2014 22:26

Als de notaris actueel al met het dossier bezig is, zijn er nog 8 weken tot het einde van het jaar. Notaris moet dat normaliter wel rond krijgen op een viertal weken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”