Overname materiaal huurder na aankoop appartement

Vlux
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overname materiaal huurder na aankoop appartement

#1 , 23 aug 2016 08:35

Beste

Mijn vriendin en ik worden binnenkort eigenaars van een appartementje. Op dit moment is het appartement nog verhuurd tot eind volgende maand. Enkele zaken in het appartement werden door de huurder zelf bekostigd, zonder inbreng van de verhuurder, zoals rolgordijnen voor enkele Velux-ramen en een groot vliegenraam.

Gisteren heb ik contact gehad met de huurders en deze hadden een rekensommetje gemaakt van zaken die ze aan ons zouden willen doorverkopen zoals deze rolgordijnen en dat vliegenraam. Dit materiaal werd allemaal begin 2015 aangekocht en aan de bewijzen van de facturen te zien, rekenen ze ons nu de nieuwprijs + werkuren voor het plaatsen van toen aan voor materiaal dat nu bijna 2 jaar oud is. Daarnaast verrekent de huurder ook allerlei kosten aan voor kastinrichtingen (legplanken, haakjes...) van een ingebouwde kast, dichtingen aan ramen die hij zelf vervangen heeft, zelfgemaakt kastje in berging en ga maar zo verder...

Kan dit zomaar en worden zaken als een vliegenraam of verduisteringsgordijnen niet automatisch eigendom van de nieuwe eigenaar?
Graag jullie advies. Alvast dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 23 aug 2016 08:42

Huurder moet het appartement afstaan in dezelfde staat als het deze betrokken heeft. Dus aan de hand van de plaatsbeschrijving. Eigen inbreng van de huurder kan hij ofwel meenemen naar een volgend pand of , indien u dat wil, verkopen aan u. U bent hiertoe evenwel niet verplicht. Het is ook niet zo dat zijn investeringen automatisch eigendom worden van u. Dit is en blijft de eigendom van de huurder

Milo72

#3 , 25 aug 2016 15:00

- rolgordijnen voor enkele Velux-ramen
- groot vliegenraam.
- zelfgemaakt kastje in berging
Dit is eigendom van de huurder. U KAN die overkopen als (en enkel ALS) u akkoord gaat met de prijs. Indien niet, moet de huurder dit maar meenemen.

- kastinrichtingen (legplanken, haakjes...) van een ingebouwde kast,
- dichtingen aan ramen die hij zelf vervangen heeft
Mij lijken deze zaken al wat moeilijker te verantwoorden. Zijn deze zaken niet onroerend door bestemming ?

Persoonlijk zou ik deze weigeren over te nemen, dan moet de huurder het maar zien te regelen met de verhuurder (en ik denk niet dat die tevreden zou zijn als de huurder de dichtingen van de ramen eruit haalt)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

sloeberken

#4 , 25 aug 2016 15:24

Kan dit zomaar en worden zaken als een vliegenraam of verduisteringsgordijnen niet automatisch eigendom van de nieuwe eigenaar?
Hoe kom je daar bij, was er een inkomende plaatsbeschrijving opgemaakt door de vorige eigenaar verhuurder en wat staat daar in vermeld.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2016 15:27

Deze ingaande PB moet je opvragen bij de verkoper. Als koper heb jij daar recht op. Kijk na hoeveel legplanken er in de kasten aanwezig waren. Het verschil mag de ex-huurder gratis meenemen.

WP002

#6 , 25 aug 2016 16:24

Als de huurder de nieuwprijs vraagt, dan kan u dit letterlijk voor hetzelfde geld zélf laten maken. Dat hij ze dan maar meeneemt, de kans dat hij een raam zal hebben in zijn nieuw onderkomen waarin zijn vliegenramen passen, is zeer klein. Onderhandelen is de boodschap.

Terug naar “Kopen”