Nakomen mondelinge afspraak

Wilb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Nakomen mondelinge afspraak

#1 , 12 apr 2020 09:14

Hallo,

Ik heb onlangs een huis gekocht. De elektra was hierbij volgens de vorige eigenaar perfect inorde (pas deels vernieuwd), maar moest nog gekeurd worden. Dit zou echter een formaliteit zijn, zeiden ze. U kan het al raden: de elektriciteit werd afgekeurd op enkele punten. Nu hadden de vorige eigenaars gezegd voor de verkoop dat ze geen opschortende voorwaarden wouden in de verkoopsovereenkomst. Ze moesten zekerheid hebben dat de verkoop door ging omdat ze aan het bouwen waren. Uiteraard ben ik (te) goedgelovig en ben ik hier zonder problemen mee akkoord gegaan.

Nu hadden ze na deze elektrische afkeuring mondeling beloofd dat ze de elektriciteit inorde zouden maken omdat het ook zo bij de verkoop verkocht werd. Enkel via mail kan ik hier verwijzen naar eerder gemaakte afspraak. In de mail staat dat ze bezig zijn met de opmaak van de schema's en dat ze gaan zorgen dat deze inorde is voor de notariële akte. (Dit is dus niet gebeurd en ik heb nu de sleutels ontvangen.)

Wanneer ik bij het overhandigen van de sleutels hiernaar vroeg, had ik de indruk dat het gewoon niet meer zou gebeuren. In mijn geval gaat het zelf niet zozeer over de financiële kost, maar over het feit dat een woord, een woord is... En ik langs mijn kant hun er bv. zowat gratis heb laten wonen tot 4 maanden na de akte.

In ieder geval heb ik wijze lessen geleerd.. :)
Maar mijn vraag is dus of een mail die verwijst naar een afspraak voldoende is om het 'af te dwingen'?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 12 apr 2020 10:45

In principe wel.

Maar wat als ze het toch niet doen. Dan moet u al naar de rechtbank om het echt af te dwingen, en dat zal u allicht meer kosten dan het allemaal zelf te regelen.

Wilb
Topic Starter

#3 , 12 apr 2020 10:51

Maar indien de rechtbank me gelijk geeft, neem ik aan dat de kosten hiervoor ook voor de tegenpartij zijn?

Is een mogelijkheid ook om dit via het vredegerecht te doen als eerste stap?

Reclame

bosprocureur

#4 , 12 apr 2020 10:55

Hebt u een idee wat het zou kosten om dit alles technisch in orde te krijgen?

Hebt u ook een idee wat het zou kosten om (Misschien! ) uw gelijk te krijgen langs juridische weg? ook aan tijd en stress en werk ?

Vergelijk die twee eens, en trek uw conclusies.

Zalige Pasen verder !

denlowie

#5 , 12 apr 2020 10:59

Een paar punten afgekeurd meestal geen schema, is zelf zeer goed te maken wel een dag werk als je het niet kent, en de andere punten die kunnen soms gemakkelijk te verhelpen zijn, maar als je het schema door een vakman gaat laten doen reken maar op een paar honderd euro's, zeker als hij de leidingen niet gelegd heeft, vraag aan de verkopers dat zij de kosten dragen, is nu voor hun toch maar een peulschil van het bedrag dat ze van u gekregen heeft .

En ja kan voor de vrederechter.
Bij beroep gaat het dan naar eerste aanleg, en als je de zaak wint , wil niet zeggen dat je 100% van je kosten terug krijgt, dit bepaald de rechter hoeveel rechtsplegingsvergoeding je krijgt, en is nooit genoeg voor de advocaat te betalen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat

#6 , 12 apr 2020 11:14

Maar indien de rechtbank me gelijk geeft, neem ik aan dat de kosten hiervoor ook voor de tegenpartij zijn?

Is een mogelijkheid ook om dit via het vredegerecht te doen als eerste stap?
De gerechtskosten (50 euro): ja.
De rechtsplegingsvergoeding (variabel): ja
De advocaatskosten (dit moet sowieso via een advocaat): nee (en dit zal de grootste hap zijn, de RPV dekt dit niet).
De deurwaarderskosten: ja

En dit enkel maar als u voor de volle 100% in gelijk gesteld wordt.

Vooral die advocaatskosten zullen je geld kosten, om nog niet te spreken over de indirecte kosten (stress en dergelijke; en de tijd die u hierin moet steken, zou u in feite ook moeten rekenen als verloren geld).

Wilb
Topic Starter

#7 , 13 apr 2020 04:01

Oke, iedereen bedankt voor de info!

Hiertoe ben ik enigszins nog wel bereid.
Ik denk met die mail als bewijs dat ik het in principe zelf ook kan voordragen zonder advocaat? Is het besluit van de vrederechter niet bindend?

Mij gaat het ook niet zo zeer om de kosten.. wel om het principe. Ik ben meer dan correct geweest naar die mensen en heb ze bijna gratis laten wonen in de woning tot 4 maanden na de akte. Steeds werd ik aan het lijntje gehouden dat ze met de beloofde werken bezig waren en uiteindelijk is er dus helemaal niks gebeurd, nu 6 maanden verder... (+ Oorspronkelijk zeiden ze ook de aanpassingen voor de elektriciteit zelf te doen, staat ook in de mail)

Franciscus

#8 , 13 apr 2020 20:22

Hebt u bij verkoop ton bleek dat schema's en zo er niet waren een bedrag laten vastzetten bij notaris als extra en laten opnemen in akte?

Terug naar “Kopen”