Ik heb onlangs een huis gekocht. De elektra was hierbij volgens de vorige eigenaar perfect inorde (pas deels vernieuwd), maar moest nog gekeurd worden. Dit zou echter een formaliteit zijn, zeiden ze. U kan het al raden: de elektriciteit werd afgekeurd op enkele punten. Nu hadden de vorige eigenaars gezegd voor de verkoop dat ze geen opschortende voorwaarden wouden in de verkoopsovereenkomst. Ze moesten zekerheid hebben dat de verkoop door ging omdat ze aan het bouwen waren. Uiteraard ben ik (te) goedgelovig en ben ik hier zonder problemen mee akkoord gegaan.
Nu hadden ze na deze elektrische afkeuring mondeling beloofd dat ze de elektriciteit inorde zouden maken omdat het ook zo bij de verkoop verkocht werd. Enkel via mail kan ik hier verwijzen naar eerder gemaakte afspraak. In de mail staat dat ze bezig zijn met de opmaak van de schema's en dat ze gaan zorgen dat deze inorde is voor de notariële akte. (Dit is dus niet gebeurd en ik heb nu de sleutels ontvangen.)
Wanneer ik bij het overhandigen van de sleutels hiernaar vroeg, had ik de indruk dat het gewoon niet meer zou gebeuren. In mijn geval gaat het zelf niet zozeer over de financiële kost, maar over het feit dat een woord, een woord is... En ik langs mijn kant hun er bv. zowat gratis heb laten wonen tot 4 maanden na de akte.
In ieder geval heb ik wijze lessen geleerd..

Maar mijn vraag is dus of een mail die verwijst naar een afspraak voldoende is om het 'af te dwingen'?