verkoop verhuurde woning

omar123sheriff
Topic Starter

verkoop verhuurde woning

#1 , 03 feb 2014 20:24

Beste forumleden,

Ik ben eigenaar van een woning die momenteel nog afbetaald wordt.
Die woning wordt verhuurd en ik woon zelf in een andere woning als huurder (door fam.omstandigheden).
Nu zou ik mijn eigen woning willen verkopen, en dan een andere grotere woning kopen (zodat ik dan in mijn nieuwe grotere woning kan wonen)

Maar dan stoot ik op de volgende zaken:
1) als ik verkoop, moet ik ook kopen voor eind december om van de woonbonus te kunnen blijven genieten?
2) 1e woning was klein beschrijf dus 5% reg -> nieuwe woning zou groter zijn dus 10%reg maar dan mag ik wel de voor de 1e woning betaalde reg in vermindering brengen?
3) de huurder heeft een 9-jarig contract en zit in 2e jaar. wat doe ik dan best: zeg ik het contract op, dan is dat met 6 maanden opzeg? en een boete? of verkoop ik de woning 'verhuurd' en moet de nieuwe eigenaar dan opzeggen en hoeveel maanden is dat dan? want dat is wel een minpunt bij de verkoop denk ik...of bestaat er een tussenoplossing en kan ik met de huurder iets regelen?
4) als die huurder nu moeilijk zou doen, kan hij dan de verkoop boycotten door geen toegang te verschaffen, de potentiele kopers leugens vertellen,... ? moet hij trouwens aanwezig zijn als ik de woning an pot kopers wil tonen? moet ik hem toestemming vragen om de woning te tonen aan pot kopers?

graag jullie mening

groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 04 feb 2014 13:28

Is het huurcontract geregistreerd?

3) De koper neemt het huurcontract over en kan dan opzeggen voor eigen bewoning. Dat is drie (niet geregistreerd) of zes maand (geregistreerd). Als je onderling met de huurder iets kan regelen (en op papier zetten, dus niet mondeling) kan dat ook.
De huurder kan dan een tegenopzeg doen van 1 maand. Zonder vergoeding te moeten betalen.

4) U moet hem zeker de toestemming vragen. Zomaar binnengaan is huisvredebreuk. Dat gezegd zijnde, moet hij u wel (op best op voorhand vastgelegde dagen) toelaten het pand te laten bezichtingen. Moest hij dit weigeren of bemoeilijken, stapt u naar de vrederechter om dit te bekomen. Hij moet niet aanwezig zijn, maar het is aan te raden dat hij dat wel is.

omar123sheriff
Topic Starter

#3 , 12 mei 2014 20:00

We zijn ondertussen al wat verder, woning staat te koop met de hulp van een immokantoor.
De eerste afspraken gingen vrij vlot door, maar de laatste 4 maanden wordt de huur steeds later betaald.
Vorige maand betaalde de huurder de helft ronde de 20e en de andere helft de 5de van de volgende maand...

Nu is er terug nog geen huur betaald ( de maand is nog niet voorbij dus veel kan ik niet doen)
en de woning ligt er nog smeriger bij dan enkele maanden geleden (was toen ook al erg)
er wordt niet gekuist, er is een enorme walm van sigaretten (tot buiten aan de deur kan je dat ruiken)
de schakelaars en deuren waren wit maar zijn nu zwart van vuil, tuin overwoekerd, enz.
Als er kandidaat kopers komen doet hij open met tegenzin, doet raar, laat etensresten op de tafel liggen, enz.
Hij is precies ook alcoholist, overal blikjes bier...
Nu is hij ook al niet meer bereikbaar niet op tel en aan de deur doet hij niet open...

hij gaat er precies van uit dat zolang hij het zo speelt de woning niet verkocht kan worden en hij zijn zin kan blijven doen
waarom wordt er toch steeds geprofiteerd? wij zijn een koppel werken hard, betalen de verhuurde woning nog af...
vorige huurder liet ons na 1 jaar in de steek met 3 maanden onbetaald en nog eens de verbrekingsvergoeding niet betaald. Deze huurder gaat hier opnieuw moeilijk doen...

heeft iemand een idee wat te doen? liefst mag hij er zo snel mogelijk uit, wil hem zelfs een maand cadeau geven

groeten

Reclame

Terug naar “Kopen”