Grond verkocht .

prado
Topic Starter

Grond verkocht .

#1 , 04 jan 2016 20:41

Ik heb hier een vraag voor een vriendin , die helemaal in de put zit . (Alleenstaande )
Graag wat advies .( Als het nog kan helpen. )
Kort geschetst .
-Stuk bouwgrond te koop gezet via immo ( dat ze 4 jaar geleden gekocht heeft ) . Na 1 jaar niet verkocht .Het contract is ten einde .
-Ze ziet een advertentie in de krant (iemand die grond koopt ,alleen een tel.n ) Ze belt die persoon op , die komt direct af en maakt met haar een overeenkomst serieus onder de prijs . Ze zegt dat het te weinig is maar hij beweert dat de koop gesloten is , dat ze er niet meer onderuit kan .
En ze moest direct tekenen .
Dom natuurlijk , weet ze nu ook .
- 5 dagen later heeft ze een aangetekende zending gedaan dat de koop niet door ging . Maar volgens zijn notaris was alles al in orde gebracht .
-Nu weet ze dat ze het domste in heel haar leven gedaan heeft .
-Nu staat haar blijkbaar nog een boette te wachten omdat ze veel ( heel veel ) onder haar aankoopprijs verkocht heeft .

De vraag nu , kan ze hier nog onderuit ?
Dank u .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 jan 2016 21:20

Als ze inderdaad vrijwillig getekend heeft, is er niet veel aan te doen.

Sirkii

#3 , 04 jan 2016 22:38

Betaal je toch misschien snel een advocaatconsultatie om de overeenkomst te analyseren. Zou n 100€ mogen kosten. Misschien vindt hij/zij toch argumenten als serieus onder de marktprijs verkocht werd (niet de vraagprijs). Kans is klein en al zeker nihil na t ondertekenen van de compromis.

De "boete" - nl bijkomende registratierechten op het verschil tussen verkoopprijs en marktprijs - is voor de koper. Een "boete" voor de verkoper is er enkel als zwartgeldbetaling kan aangetoond worden.

Zelfs al is er niet veel meer te redden stel,toch je eigen notaris aan. (Consulteer deze ev vooraleer een advocaat te consulteren)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2016 10:45

,toch je eigen notaris aan. )
Deze wordt toch betaald door de koper, en zou u dus niets mogen kosten.

prado
Topic Starter

#5 , 05 jan 2016 10:54

Bedankt al voor de reacties .

Dat is ook raar aan het verhaal , de koper heeft zonder haar medeweten alles bij zijn notaris in orde laten brengen .
Zij heeft met die notaris contact opgenomen om te vragen dat ze zelf haar notaris er bij wil ,en kreeg als antwoord dat het dossier al klaar is en het niet meer mogenlijk was .

mava105

#6 , 05 jan 2016 11:10

Niets van geloven. Uw notaris kan de akte voor ondertekening nakijken, en er eventuele valkuilen en fouten uithalen.
Was dat maar gebeurd VOOR de ondertekening van enig document, zat je nu niet met die miserie..
Notaris van de koper maakt immers deel uit van dezelfde "bende oplichters" die deze truc blijkbaar niet voor het eerst uithalen.

k.b.

#7 , 05 jan 2016 11:41

Deze persoon heeft door leugen en bedrog de verkoper een handtekening ontfrutseld.

Het feit dat hij vermelde dat de overeenkomst al gesloten was zonder de handtekening was immers een leugen ... Hoe je dat dan eventueel zou bewijzen is natuurlijk een heel andere zaak ...

Maar een aangifte bij de politie van "afpersing" lijkt mij alvast mogelijk met bovenstaand verhaal ... ( niet dat er veel zal van komen )

k.b.

Sperwer87

#8 , 05 jan 2016 12:09

Heel rare situatie. Gewoon 2 dingen doen:

- controleren of het contract inderdaas geldig is

- indien het contract geldig is overwegen om het contract te verbreken mits de 10 procent schafevergoeding.

mava105

#9 , 05 jan 2016 12:48

Maar een aangifte bij de politie van "afpersing" lijkt mij alvast mogelijk met bovenstaand verhaal ... ( niet dat er veel zal van komen )

k.b.
Mogelijks heeft deze persoon of firma deze truc al eens eerder uitgehaald en werd er ook klacht ingediend.
Door de klachten te bundelen komt er mogelijks een patroon tevoorschijn, en kan er effectief worden opgetreden.

roharro

#10 , 05 jan 2016 13:35

Tenzij de verkoopprijs slechts een klein deel van de echte waarde beloopt zijn de kansen om dit te stoppen 0,0 percent.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

prado
Topic Starter

#11 , 05 jan 2016 14:32

Het was ook mijn mening , dat zijn notaris er voor iets tussen zit . Een naam van een andere notaris bijzetten zal het werk niet zijn .
Zijn koopprijs is maar iets meer dan de helft .
Hij zegt dat ze telefonisch toegezegd heeft op zijn bod .
Ik veronderstel dat die man er echt zijn job van maakt , een advertentie zetten met alleen een tel.n is nu echt niet voor reclame te maken .
Het toeval wil nu , dat deze koper de broer is van diegene ze het over een paar jaar gekocht heeft !
Misschien toch best aangeven bij de politie , al is het voor in de toekomst .

roharro

#12 , 05 jan 2016 15:03

Ik zie echt niet in wat de politie hier kan doen. Wat gaat u de poltie vertellen????
Verkoper heeft het bod vrijwillig aanvaard.

Het is ook niet verdacht dat de koper alles laat regelen door zijn notaris.
Een koper kan immers geen tweede notaris aanstellen. Dat moet de verkoper doen als hij dat wenst.
Ook familiale of andere verbanden hebben geen enkele rechtsgeldige invloed.

k.b.

#13 , 05 jan 2016 15:16

Ik zie echt niet in wat de politie hier kan doen. Wat gaat u de poltie vertellen????
Verkoper heeft het bod vrijwillig aanvaard.

Het is ook niet verdacht dat de koper alles laat regelen door zijn notaris.
Een koper kan immers geen tweede notaris aanstellen. Dat moet de verkoper doen als hij dat wenst.
Ook familiale of andere verbanden hebben geen enkele rechtsgeldige invloed.

ik citeer even uit de openingspost :
" Ze zegt dat het te weinig is maar hij beweert dat de koop gesloten is , dat ze er niet meer onderuit kan . "

dat lijkt mij geen aanvaarding van het bod te zijn ...

Verder lees ik ook zoiets als : " ze moest tekenen " wat ik toch niet dadelijk ga onderbrengen onder "vrijwillig" ...

Maar ja ... u hebt natuurlijk overschot van gelijk als je zegt dat al deze zaken zeer moeilijk te bewijzen zijn ...

Bovendien is het volgens mij nu zo dat de koop niet doorgaat ... De vriendin van TS heeft immers een aangetekend schrijven gedaan waarin ze meldt dat de verkoop niet doorgaat ... ( zie openingspost) ...

Zuiver op de keper genomen is het nu dan ook aan de koper om naar de rechtbank te stappen en de gedwongen uitvoering of een schadevergoeding te eisen ...

Wat mij betreft is er dan ook geen beletsel waarom de vriendin van TS dit perceel niet terug te koop zou aanbieden (via bvb haar eigen notaris ) ... immo's etc zou ik mijden kwestie van geen schadevergoeding te moeten betalen als de koper toch eventueel het eigendomsrecht via de rechtbank zou kunnen opeisen ... maar iets doet mij vermoeden dat dergelijke " commercanten" ook wel oren hebben naar het opstrijken van een schadevergoeding ...

k.b.

roharro

#14 , 05 jan 2016 15:22

Mijn antwoord betreft het inschakelen van de politie.
Die gaan eens lachen vrees ik.

k.b.

#15 , 05 jan 2016 15:36

Mijn antwoord betreft het inschakelen van de politie.
Die gaan eens lachen vrees ik.

Indien iemand een overeenkomst tot stand brengt waarbij hij iets aankoopt aan een zeer lage prijs en de verkoper door middel van leugens en verbale agressie een papier laat ondertekenen is dit een vorm van "afpersing" ...

Het is dan aan de politie om van deze klacht aangifte te aanvaarden en een PV op te stellen en deze zaken mogelijks te onderzoeken ... mogelijks een bezoekje brengen aan de koper ...
Dat dit met de huidige stand van bewijzen niet zal leiden tot een veroordeling lijkt mij een correcte inschatting maar ...

En dat de "politie eens gaat lachen "... daar zal men overheen moeten ... men zou immers met dezelfde waarheid kunnen zeggen " de buren zullen er eens goed mee lachen ... " het is immers een verhaal dat wel bij meer mensen iets van "vermaak" zal doen ontspruiten ...

k.b.

Terug naar “Kopen”