voorkooprecht

sleper
Topic Starter

voorkooprecht

#1 , 26 feb 2016 11:09

wat houdt in feite voorkooprecht in ?
Op formulieren van een woning die via immo kantoor wordt aangeboden staat

" voorkooprecht : ruilverkaveling
verkavelingsvergunning verkregen :nee
As-built Attest verkregen nee
dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 26 feb 2016 14:29

Wat voorkooprecht ruilverkaveling betekent weet ik niet.
Maar voorkooprecht in het algemeen betekent dat een bepaalde partij het recht heeft om het goed te kopen tegen de prijs die de verkoper en koper overeengekomen zijn. Dus u komt bijvoorbeeld overeen om een goed te kopen aan 200 000, dan heeft een andere partij het recht om het aan dezelfde prijs te kopen in uw plaats.

Als er een voorkooprecht is, extra waakzaam zijn met voorschotten aan makelaars betalen, of geld onder tafel geven, of werken beginnen vooraleer de akte verleden is en dat soort grapjes (die je normaal ook beter niet doet ;) ).

sleper
Topic Starter

#3 , 26 feb 2016 14:50

Wat voorkooprecht ruilverkaveling betekent weet ik niet.
Maar voorkooprecht in het algemeen betekent dat een bepaalde partij het recht heeft om het goed te kopen tegen de prijs die de verkoper en koper overeengekomen zijn. Dus u komt bijvoorbeeld overeen om een goed te kopen aan 200 000, dan heeft een andere partij het recht om het aan dezelfde prijs te kopen in uw plaats.

Als er een voorkooprecht is, extra waakzaam zijn met voorschotten aan makelaars betalen, of geld onder tafel geven, of werken beginnen vooraleer de akte verleden is en dat soort grapjes (die je normaal ook beter niet doet ;) ).
Voorschotten betaal ik aan de door mij gekozen notaris .Seffens bezichtigen en makelaar uitleg vragen hoe de vork aan de steel zit . Ik vermoed dat de vorige eigenaars (jong koppel) het huis onder dezelfde voorwaarden gekocht hebben dus dat er voorheen ook reeds een "voorkooprecht" bestond . Slechts een vermoeden .

Reclame

limelight

#4 , 26 feb 2016 16:57

Als een woning om de leegstandlijst gestaan heeft bijvoorbeeld zit er een voorkooprecht op voor sociale huisvestingsmaatschappijen. Maar dat wordt zelden uittgevoerd.... tenzij het aan een interessante prijs is natuurlijk ;)
Idem voor overstromingsgevoelig gebied, dan heeft waterwegen een voorkooprecht. Wordt ook meestal niet uitgevoerd.
Voorkooprecht ruilverkaveling lijkt me iets gelijkaardigs. Maar zoals ik al zei, ben ik er niet mee vetrouwd.

Meestal dus niets om je zorgen over te maken. Maar houd er wel rekening mee dat je het goed mogelijks aan je neus ziet voorbijgaan, en dat de akte ook niet heel snel (maar wel zeker binnen de normale 4 maand) kan verleden worden aangezien de partij die voorkooprecht heeft de tijd moet krijgen om er al dan niet gebruik van te maken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2016 17:14

Mogelijks werd en x jaren geleden eens een verkavelingsplan voorgesteld door de gemeente en werd dat verplicht in te schrijven in alle aktes die in die zonen voorkomen.
Nadien is de gemeenteraad te lui geweest het er terug uit te halen en dan staat het er binnen 100 jaar nog in.
Ken zo een rooilijnplan van 1949 om een weg te verbreden. Ondertussen werd er een omleidingsweg aangelegd, en is er geen sprake meer om de oude weg te verbreden. Hij werd zelfs zeer recent nog heraangelegd als zone 30 en versmald, maar iemand die een bouwvergunning aanvraagt voor een pand dat in de onteigeningszone ligt krijgt nog steeds geen bouwtoelating met als reden: "ligt voor de rooilijn" Het gaat hier niet om 1 huis maar welgeteld 11 huizen..

sleper
Topic Starter

#6 , 26 feb 2016 20:00

Als een woning om de leegstandlijst gestaan heeft bijvoorbeeld zit er een voorkooprecht op voor sociale huisvestingsmaatschappijen. Maar dat wordt zelden uittgevoerd.... tenzij het aan een interessante prijs is natuurlijk ;)
Idem voor overstromingsgevoelig gebied, dan heeft waterwegen een voorkooprecht. Wordt ook meestal niet uitgevoerd.
Voorkooprecht ruilverkaveling lijkt me iets gelijkaardigs. Maar zoals ik al zei, ben ik er niet mee vetrouwd.

Meestal dus niets om je zorgen over te maken. Maar houd er wel rekening mee dat je het goed mogelijks aan je neus ziet voorbijgaan, en dat de akte ook niet heel snel (maar wel zeker binnen de normale 4 maand) kan verleden worden aangezien de partij die voorkooprecht heeft de tijd moet krijgen om er al dan niet gebruik van te maken.
De makelaar zei zo wat hetzelfde ; De "kleine landmaatschappij " heeft een verkooprecht op vele huisjes in de streek doch
daar wordt zelden gebruik van gemaakt . Het huisje was niet "ons ding" doch we hebben weeral wat bijgeleerd...........

Terug naar “Kopen”