wat houdt in feite voorkooprecht in ?
Op formulieren van een woning die via immo kantoor wordt aangeboden staat
" voorkooprecht : ruilverkaveling
verkavelingsvergunning verkregen :nee
As-built Attest verkregen nee
dank bij voorbaat
Voorschotten betaal ik aan de door mij gekozen notaris .Seffens bezichtigen en makelaar uitleg vragen hoe de vork aan de steel zit . Ik vermoed dat de vorige eigenaars (jong koppel) het huis onder dezelfde voorwaarden gekocht hebben dus dat er voorheen ook reeds een "voorkooprecht" bestond . Slechts een vermoeden .Wat voorkooprecht ruilverkaveling betekent weet ik niet.
Maar voorkooprecht in het algemeen betekent dat een bepaalde partij het recht heeft om het goed te kopen tegen de prijs die de verkoper en koper overeengekomen zijn. Dus u komt bijvoorbeeld overeen om een goed te kopen aan 200 000, dan heeft een andere partij het recht om het aan dezelfde prijs te kopen in uw plaats.
Als er een voorkooprecht is, extra waakzaam zijn met voorschotten aan makelaars betalen, of geld onder tafel geven, of werken beginnen vooraleer de akte verleden is en dat soort grapjes (die je normaal ook beter niet doet).
De makelaar zei zo wat hetzelfde ; De "kleine landmaatschappij " heeft een verkooprecht op vele huisjes in de streek dochAls een woning om de leegstandlijst gestaan heeft bijvoorbeeld zit er een voorkooprecht op voor sociale huisvestingsmaatschappijen. Maar dat wordt zelden uittgevoerd.... tenzij het aan een interessante prijs is natuurlijk
Idem voor overstromingsgevoelig gebied, dan heeft waterwegen een voorkooprecht. Wordt ook meestal niet uitgevoerd.
Voorkooprecht ruilverkaveling lijkt me iets gelijkaardigs. Maar zoals ik al zei, ben ik er niet mee vetrouwd.
Meestal dus niets om je zorgen over te maken. Maar houd er wel rekening mee dat je het goed mogelijks aan je neus ziet voorbijgaan, en dat de akte ook niet heel snel (maar wel zeker binnen de normale 4 maand) kan verleden worden aangezien de partij die voorkooprecht heeft de tijd moet krijgen om er al dan niet gebruik van te maken.