aangereden terwijl bestuurder veranderd van rijstrook

david987be
Topic Starter

aangereden terwijl bestuurder veranderd van rijstrook

#1 , 16 jan 2014 17:16

hallo allemaal,

gisterenavond was ik op weg naar huis van het werk. Op de A12 richting Brussel, op de zijbaan wou ik richting Schelle afslaan.

Op een bepaald moment kan je ter hoogte van de Mc Donalds op de busttrook voorsorteren om aan het kruispunt naar rechts af te slaan.
Dit is ook wat ik deed :) .
Ik reed net op deze rijstrook toen er opeens een dame van op het rijvak links van mij naar rechts wou afslaan om op een parking te rijden.
Die dame heeft me letterlijk van de baan gereden met nogal wat materiële schade tot gevolg.

Enfin, rustig uitgestapt en naar de dame gestapt. Opeens kwam er een man naar me gelopen die aan het roepen was dat ik in fout was omdat ik op deze busstrook reed. De dame in kwestie heeft zich natuurlijk laten opjutten door die man waardoor ze alle aansprakelijkheid verwerpt.
Volgens hen mag ik niet op de busstrook rijden om naar rechts te gaan.
Dus bel ik de politie. De politie vraagt wat er juist gebeurt is en zegt me dat dit een heel duidelijke zaak ik voor de verzekering en dat ze daarvoor niet hoeven langs te komen.
Rustig de documenten ingevuld en wat blijkt... mvr weigert de documenten te tekenen.
Terug naar de politie gebeld en zij raden aan om haar document ook zeker niet te tekenen en dit door de verzekeringsmaatschappij te laten afhandelen.

Zo gezegd en gedaan.
De documenten zij nu naar de verzekering gestuurd. Iemand van jullie ervaring met wat er nu staat te gebeuren?

Op haar schets is het ook duidelijk dat ze vanop het rijvak links van mij naar rechts is gedraaid. Ik denk dat het redelijk duidelijk is dat ze in fout is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2014 17:23

Indien EAF NIET wordt ingevuld dient politie het nodige te doen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jan 2014 17:31

Aangezien jullie niet tot een vreedzame regeling mbt tot het EAF konden komen had de politie m.i. de nodige vaststellingen moeten komen doen.
Zo heb ik het in de praktijk toch reeds tweemaal meegemaakt.
Laatst gewijzigd door roharro op 16 jan 2014 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus

#4 , 16 jan 2014 17:35

Dus indien politie niet ter plaatse is gekomen... u had hen wel moeten terugbellen toen u nog beiden daar was dient er nu PV te worden opgesteld.
Dat kan u doen in de zone lokale politie van uw woonplaats of bij de politie van de plaats waar de feiten zich hebben voorgedaan (wegens aanwezigheid schetsen)
In principe eender waar ... maar als het een ander arrondissement is moet alles wel over en weer worden gestuurd

lohabra

#5 , 16 jan 2014 20:43

aangaande de busstrook, uit artikel 72.4:
De andere voertuigen mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden en in de onmiddellijke nabijheid van een kruispunt om van richting te veranderen.
In de onmiddellijke nabijheid van kruispunt mocht u daar wel degelijk op rijden, om vervolgens van daaruit rechts af te gaan slaan.

En aangezien er geen onderlinge overeenstemming bereikt werd:
52.2. Elke persoon betrokken in een ongeval dat uitsluitend stoffelijke schade heeft veroorzaakt, moet :

1° indien hij meer dan vijftien jaar oud is, zijn identiteitskaart of het als zodanig geldend bewijs vertonen aan andere in het ongeval betrokken personen die er hem om vragen;

2° ter plaatse blijven ten einde gezamenlijk de nodige vaststellingen te doen, of, zo er tussen de partijen geen akkoord is, een bevoegd persoon toe te laten die vaststellingen te doen. Indien geen bevoegd persoon binnen een redelijke tijd kan bereikt worden mogen de betrokken personen zodra mogelijk aangifte doen van het ongeval, hetzij op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, hetzij op dat van hun woon- of verblijfplaats.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus

#6 , 16 jan 2014 22:47

Staat inderdaad nog STEEDS in de wegcode ....maar achter een rijkswachtbureau zal u nog heel lang moeten zoeken zijn 13 jaar geleden afgeschaft. 8_)

Terug naar “Verkeersongevallen”