Voorruitschade door vrachtauto (geen rechtsbijstand)

Perry
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Voorruitschade door vrachtauto (geen rechtsbijstand)

#1 , 31 aug 2016 15:02

Door het verlies van lading is de voorruit van mijn auto onherstelbaar beschadigd. Kosten euro 729,00. Nu blijkt mijn rechtsbijstand bij DAS slechts 1 auto te omvatten, uiteraard niet de betreffende... Omdat mijn bijrijder een foto van kenteken heeft kunnen maken, heb ik aangifte gedaan alsmede de chauffeur (blijkt tevens eigenaar van het transportbedrijf te zijn) de veroorzaker aangetekend aansprakelijk gesteld. Politie in NL (bij Geleen gebeurt) wil verder niets met de aangifte doen en de veroorzaker (die in zijn 1e email wel aangaf iets van het voorval meegekregen te hebben, maar niet op de autoweg wilde stoppen) reageert niet meer. Een advocaat inschakelen heeft gezien het schadebedrag weinig zin, is de juiste stap nu naar de vrederechter te stappen? Bij voorbaat mijn dank voor enige reactie. groet Perry

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 31 aug 2016 15:17

Juiste stap is naar je BA verzekeraar te stappen, samen met het uittreksel van je PV.
Deze zal dan de schade verhalen op de tegenpartij.

Perry
Topic Starter

#3 , 01 sep 2016 09:23

Dank voor uw reactie.
Deze auto is bij X verzekerd, en het buro in Hasselt geeft aan niet te kunnen bemiddelen omdat ik BA zonder rechtsbijstand heb.... Ook geven zij aan niet na te kunnen (of willen) gaan wie de verzekeraar van de vrachtauto is.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 01 sep 2016 09:30

Blijven aandringen, verzekeringen dienen daar voor...
En daarnaast zou ik je aanraden om je verzekering op te zeggen tegen de vervaldatum (ze moeten dit minstens 3 maanden ervoor weten), en een betere te zoeken.

Je kan ook naar de Belgische politie gaan met een klacht.
Geen idee of dit de juiste bewoording is, maar ik zie dit namelijk als vluchtsmisdrijf.

scorpioen

#5 , 01 sep 2016 10:11

Juiste stap is naar je BA verzekeraar te stappen, samen met het uittreksel van je PV.
Deze zal dan de schade verhalen op de tegenpartij.
Dat begrijp ik niet goed. Waarom zou de BA verzekeraar dat moeten doen? Dat staat toch nergens in de polis.

mjers

#6 , 01 sep 2016 16:06

eventjes advocaat van de duivel spelen...

Hoe gaat TS bewijzen dat die vrachtwagen op de foto de schade heeft veroorzaakt? Wat als de chauffeur ontkent?

lohabra

#7 , 01 sep 2016 19:06

eventjes advocaat van de duivel spelen...

Hoe gaat TS bewijzen dat die vrachtwagen op de foto de schade heeft veroorzaakt? Wat als de chauffeur ontkent?
Als tegenpartij nu nog wil ontkennen, dan was de mail waarover topicstarter het had mss niet al te snugger:
Door het verlies van lading is de voorruit van mijn auto onherstelbaar beschadigd. Kosten euro 729,00. Nu blijkt mijn rechtsbijstand bij DAS slechts 1 auto te omvatten, uiteraard niet de betreffende... Omdat mijn bijrijder een foto van kenteken heeft kunnen maken, heb ik aangifte gedaan alsmede de chauffeur (blijkt tevens eigenaar van het transportbedrijf te zijn) de veroorzaker aangetekend aansprakelijk gesteld. Politie in NL (bij Geleen gebeurt) wil verder niets met de aangifte doen en de veroorzaker (die in zijn 1e email wel aangaf iets van het voorval meegekregen te hebben, maar niet op de autoweg wilde stoppen) reageert niet meer. Een advocaat inschakelen heeft gezien het schadebedrag weinig zin, is de juiste stap nu naar de vrederechter te stappen? Bij voorbaat mijn dank voor enige reactie. groet Perry
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Perry
Topic Starter

#8 , 05 sep 2016 13:06

Ik had ten tijde van het voorval een bijrijder, die als getuige kan dienen! Ik heb de schade toch nog maar bij mijn verzekeraar gemeld in afwachting van de reactie.

Sirkii

#9 , 05 sep 2016 22:07

Ik had ten tijde van het voorval een bijrijder, die als getuige kan dienen! Ik heb de schade toch nog maar bij mijn verzekeraar gemeld in afwachting van de reactie.
Da s goed maar zoals al geschreven gaan ze niets doen daar je bij hen geen rechtsbijstand afgesloten had. Kost in Hasselt (zonder contractuele geschillen) maar 25€.

Naar vrederechter stappen helpt niet want je moet de tegenpartij dagvaarden in Nederland. Dat wordt dus pragmatisch de ruit zelf betalen want je hebt wel gelijk doch t is veel te duur om gelijk te krijgen.

Franciscus

#10 , 05 sep 2016 22:14

wegcode
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /220-art45
Dis een verkeersongeval - zaak voor uw verzekering en die moeten dan maar met het Belgisch of NL PV aan de slag gaan.

Perry
Topic Starter

#11 , 08 sep 2016 14:49

Heden bericht ontvangen van verzekering. Deze nemen de zaak niet in behandeling, met als motivatie dat het in NL gebeurd is en er geen RB is......

Gebruiker21

#12 , 08 sep 2016 17:09

Vijgen na Pasen, maar: zorg dat in uw autoverzekering steeds glasbraak opgenomen is (zit in zowat iedere "mini-omnium"), zeker als je veel kilometers doet op de autosnelweg. Ik heb op 5 jaar tijd al even veel "sterretjes" laten herstellen bij het bekendste bedrijf dat dit doet + 1 maal de voorruit laten vervangen (dit heb ik wel bij de officiële dealer laten doen waar ik mijn wagen kocht). Telkens is alles gewoon naar de verzekering gefactureerd. Nooit één cent moeten betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur

#13 , 08 sep 2016 18:40

:shock: 5 sterren + 1 complete ruit, op vijf jaar? Hoe lang denkt u dat die verzekering dat risico bij u nog zal dekken?

Gebruiker21

#14 , 09 sep 2016 08:53

:shock: 5 sterren + 1 complete ruit, op vijf jaar? Hoe lang denkt u dat die verzekering dat risico bij u nog zal dekken?
Als je veel autostrade doet, zijn dit geen abonormale cijfers, bosprocureur. Je moet dit maar eens navragen bij dergelijke firma's. Denk je dat ik met opzet sterretjes in mijn voorruit veroorzaak of zo? Dit soort dingen kan je echt niet vermijden, hoor. Wie dagdagelijks veel autostrade doet, krijgt vroeg of laat wel een sterretje in zijn voorruit...

Dit zijn verder ook de enige kosten die de verzekering heeft aan mij, dus dit valt zeer goed mee. Eén geval van lichte blikschade kost meer dan de kosten aan glasbraak die ik op 5 jaar tijd gehad heb... Sterretje herstellen is €100, nieuwe voorruit was iets van een €600, denk ik. Ik ben reeds 15 jaar bij die verzekering en heb op die tijd enkel glasschade gehad (in totaal 7 of 8 herstellingen van sterretjes + 1 nieuwe voorruit). Dus op 15 jaar tijd een €1300 aan schadegevallen. Zet dit af tegen de kosten van 4 jaar omnium en 11 jaar minimum omnium, en je merkt dat de verzekering nog altijd massa's winst maakt op mij... Nu ik het zo bereken... Had ik het op voorhand geweten, ik had beter geen omnium - miniomnium genomen tot nu toe, maar bon, da's het principe van een verzekering hé...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”