Aanrijding op parking, camerabeelden

mjers

Re: Aanrijding op parking, camerabeelden

#46 , 18 dec 2015 15:21

Begrijp er ook totaal niets meer van, zal aan mezelf liggen waarschijnlijk. Spijtige zaak voor TS die in hoofde geen enkele fout heeft gemaakt.
Maar toch helemaal geen spijtige zaak.
Er is hier niemand die zegt dat TS haal gelijk niet zal halen. Is ook voor mij heel duidelijk.

Alleen wordt hier (een nogal nutteloze) discussie opgestart, "als" en "als"....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jerryboy
Topic Starter

#47 , 18 dec 2015 16:27

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor alle antwoorden, en zal hier zeker laten weten hoe het afloopt.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#48 , 18 dec 2015 18:05

Een voorbeeld. Echt gebeurd. Op de Bondgenotenlaan in Leuven.
Een auto is op de rijbaan gestopt om te lossen en te laden. Een bestuurder voert een manoeuvre uit door dit voertuig links voorbij te rijden en terug naar de rechter rijstrook te rijden (er zijn rijstroken door een onderbroken witte lijn). Op het ogenblik dat hij naar de rechter rijstrook uitwijkt verlaat een bestuurder een parkeerplaats die daar gelegen is rechts van de rijbaan en komen beide in aanrijding.
Voorrang van rechts? Dan heeft de bestuurder die de parkeerplaats verlaat voorrang. De rechtbank van eerste aanleg te Leuven (beroep tegen vonnis politierechtbank) oordeelde dat de bestuurder die de parkeerplaats verlaat volledig aansprakelijk is voor het ongeval. Hij kon de andere zien aankomen die van de linker rijstrook naar de rechter rijstrook reed. Voorzienbare hindernis. Die bestuurder kon echter onmogelijk weten dat de andere de parkeerplaats ging verlaten. Onvoorzienbare hindernis.

Reclame

sloeberken

#49 , 18 dec 2015 18:11

Een auto is op de rijbaan gestopt om te lossen en te laden. Een bestuurder voert een manoeuvre uit door dit voertuig links voorbij te rijden en terug naar de rechter rijstrook te rijden (er zijn rijstroken door een onderbroken witte lijn). Op het ogenblik dat hij naar de rechter rijstrook uitwijkt verlaat een bestuurder een parkeerplaats die daar gelegen is rechts van de rijbaan en komen beide in aanrijding.
Voorrang van rechts? Dan heeft de bestuurder die de parkeerplaats verlaat voorrang. De rechtbank van eerste aanleg te Leuven (beroep tegen vonnis politierechtbank) oordeelde dat de bestuurder die de parkeerplaats verlaat volledig aansprakelijk is voor het ongeval. Hij kon de andere zien aankomen die van de linker rijstrook naar de rechter rijstrook reed. Voorzienbare hindernis. Die bestuurder kon echter onmogelijk weten dat de andere de parkeerplaats ging verlaten. Onvoorzienbare hindernis.
Dit is een totaal andere situatie dan deze van TS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers

#50 , 18 dec 2015 18:24

Ik ben zou geschokt zijn als iemand dit in vraag zou stellen, nogal logisch dat de persoon die de parking verlaat voorrang moet geven. Iedere andere uitspraak ging een flagrante flater zijn van de rechter. En dan blijkbaar nog in beroep gaan... :roll:

Heeft trouwens niets met deze situatie te maken, ook niets met voorzienbaar of onvoorzienbare hindernis... Gewoon basis voorrangsregels.

scorpioen

#51 , 18 dec 2015 18:27

De rechtbank paste toch de regels toen van twee bestuurders die een manoeuvre uitvoeren. Ik dacht dat het daarover ging en met name de vraag of je dan altijd maar de voorrang van rechts toepast.

sloeberken

#52 , 18 dec 2015 20:44

denk dat het hier goed beschreven staat: http://elfri.be/rechtspraak/gelijktijdige-manoeuvers

jerryboy
Topic Starter

#53 , 18 jan 2016 12:59

Ik heb dus uiteindelijk van de verzekering bericht gekregen dat ik mijn franchise moet betalen. :(

mjers

#54 , 18 jan 2016 13:03

vind ik echt ongelofelijk hoor!
Wie heeft dit beslist? Is dit reeds door een rechter bekeken? Of heeft uw verzekering dit op eigen houtje beslist?

scorpioen

#55 , 18 jan 2016 14:16

'Franchise': dat is de vrijstelling die ten laste van de verzekerde blijft als de omniumverzekeraar uitbetaalt? Dat heeft toch niets te maken met de aansprakelijkheid bij het ongeval.
Dat belet jou toch niet om jou schade, deze vrijstelling, van de tegenpartij te vorderen. Schakel een advocaat in in het kader van je rechtsbijstandsverzekering (die je vermoedelijk hebt bij je autoverzekering).

iota

#56 , 24 jan 2016 12:43

10 jaar geleden reed op de parking van de supermarkt een andere bestuurder achteruit en raakte mijn stilstaande wagen. Bluts in de achterkant en lamp kapot. De andere persoon erkende dat ze in fout was, aangezien mijn auto gewoon geparkeerd stond.
Toch werd de schade niet vergoed. De verzekeringsmaatschappij liet droogweg weten dat bij een aanrijding op de parking van een supermarkt de afspraak gold dat dit sowieso gedeelde schuld was. Ik kon mijn ogen niet geloven, maar goed.
We hebben eens gevloekt, de lamp zelf betaald en de bluts zo gelaten aangezien het een oude auto was die toch aan vervanging toe was.

10 jaar later. Ik rij op de parking van de supermarkt achteruit en raak een stilstaande wagen. Geen erg, kleine ondiepe kras. Aangegeven aan de verzekering, nog altijd dezelfde van toen. Benieuwd naar het antwoord. Deze keer gingen ze de tegenpartij vergoeden omdat ik in fout was!
Ik was idd in fout en goed voor die mensen. Maar toch ook wel straf, aangezien de situatie exact dezelfde was als toen, behalve dat ik destijds als 'slachtoffer' wel noemenswaardige schade had.

sloeberken

#57 , 24 jan 2016 13:06

De verzekering mag niet als rechter optreden, je kan u altijd verzetten tegen hun beslissing.

iota

#58 , 24 jan 2016 20:17

Hm, besef ik ook na het recente incident. Het was mijn eigen verzekeringsagent die me dat destijds meedeelde, niet de tegenpartij die me moest vergoeden. Beetje laat om nu nog te reclameren. Maar ik ga daar wel weg met alle polissen. Heb recent nog een geval van waterschade gehad dat ook niet erg netjes is afgehandeld.

giserke

#59 , 25 jan 2016 09:36

In theorie telt op een parking (openbare/ private plaats) het verkeersreglement niet.
Maar diverse uitspraken wijzen uit dat de rechtbank oordeelt dat een bestuurder die het verkeersreglement niet naleeft 'onvoorzichtig' is en aansprakelijk kan gesteld worden voor de schade die hij veroorzaakt.

lohabra

#60 , 26 jan 2016 06:50

In theorie telt op een parking (openbare/ private plaats) het verkeersreglement niet.
Vergeet het maar .....

Cassatie. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Verkeersongevallen”