Ritsen staat nergens in de Belgische wegcode. De verkeersborden moeten dus nageleefd worden. Wie invoegt op een autosnelweg moet voorrang verlenen aan het verkeer dat zich daarop bevindt. Hij mag dat verkeer ook niet hinderen; als ze moeten vertragen is de bestuurder die invoegt in overtreding.
Ritsen staat NOG niet in de wegcode, wel irritant dat ze er volop al reclame voor maken natuurlijk. Hoe het dan juist zit met een invoegstrook op de autosnelweg is mij nog niet geheel duidelijk. Trouwens invoegen op een autosnelweg waar men stapvoets, bumper-klevend rijdt is dan onmogelijk, want je gaat altijd wel iemand hinderen, zelfs al laat men plaats.
Dit is weer een voorbeeld van de klassieke discussie voorrang vs. "stoppen voor een voorzienbare hindernis".
Werd er een EAF ingevuld. Hebben de agenten vaststellingen verricht.
Vraag alvast aan uw verzekeringsmaatschappij of u rechtsbijstand geniet en of u beroep kan doen op de objectiviteitsclausule.
De agenten hebben het EAF ingevuld, maar kunnen enkel spreken over de eindsituatie. Deze agenten waren trouwens snel genoeg om de fout integraal in mijn schoenen te schuiven zonder nog maar enigszins naar een uitleg te horen. Ik heb er wel de situatie bij vermeld.
De verzekering loopt via het werk (bedrijfswagen), ik heb zelf nog geen contact gehad met de verzekering, maar zij zijn niet geneigd er veel aan te doen (hun kosten worden waarschijnlijk toch gedekt door franchise en verhoogde premies, waarom nog moeite doen dan)
Ja er staat omnium op de wagen, maar het is mij nu meer een principe kwestie. Ik zou op zijn minst graag leren uit mijn fouten, maar ik zou niet weten wat ik nog had kunnen doen om dit te voorkomen (naast gewoon niet meer in de wagen stappen ...)