Er zijn wel regels:
http://www.pers-gerecht.be/home.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze worden niet altijd gerespecteerd. persdrukmisdrijven (art. 150 Grondwet) komen voor assisen
Sinds het bestaan van deze wet (of Belgie) is er nog nooit een persdrukmisdrijf dat een assisenproces gehaald heeft.
Zelf betichte ik ooit openlijk een parketmagistraat van bederf van jeugd waarbij die magistraat mij voor de correctionele rechtbank dagvaarden wegens smaad.
De correctionele rechters wierpen ambtshalve op om standpunt in te nemen of het al dan niet mogelijk om een persdrukmisdrijf zou gaan.
Wij namen dezelfde standpunten in: de zaak zou al dan niet een persdrukmisdrijf zijn.
Een brief naar de procureur generaal om de zaak voor assisen te brengen werd niet beantwoord.
Ooit een gerechtsjournalist gesproken die zei dat hij niet welkom was bij de jeugdrechter. Zelf bij een zitting die ik volgde heeft de jeugdparketmagistraat bevolen om mijn stylo weg te steken. Die zitting had ik dat gedaan maar na wat opzoekwerk zat ik er volgende keer weer (met stylo en papier) ... werd gewoon uit de rechtszaal gezet of werd voordurend geconfronteerd met "zitting in raadkamer"
Kon mij niet van de indruk ontdoen dat er heel wat voormiddagen zowat alle zittingen openbaar waren behalve dan die zittingen vanaf ik daar arriveerde tot het moment dat ik daar het justitie paleis verliet.
Op zich best wel vervelend maar wat doe je eraan als burger?
Uiteindelijk liep ik (de enige die naar zittingen kwam luisteren) tegen een paleisverbod* aan omdat ik de jeugdrechter zou hebben gestoord
Dit paleisverbod was aanvankelijk een beschikking van de voorzitter. De beschikking was niet ondertekend door een griffier.
Weet ook niet of deze in openbare zitting is uitgesproken geweest maar weet wel dat de hoofdgriffier mij meedeelde dat ik daar geen beroep kon tegen aantekenen.
enfin een heel verhaal langs mijn kant, langs de andere kant zal dat allicht ook zo zijn.
Waar je m.i. dient rekening mee te houden is de "beinvloeding". Wie beinvloed wie, mie mag jouralist blijven bij het gerecht? etc etc
Er is dus wel degelijk een spanningsveld
RR