weigeren vakantieverlof

sparkling
Topic Starter

weigeren vakantieverlof

#1 , 30 jul 2013 13:25

Kan je werkgever weigeren je een snipperdag te geven (zelfs als je het meer dan 2 weken op voorhand hebt gevraagd)

Thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2013 15:11

Yep. Verlof moet in OVERLEG met de werkgever ingepland worden. Dit houdt per definitie in dat een werkgever met een bepaalde dag niet akkoord kan gaan. Als dit systematisch gebeurd, is het een ander verhaal.

Als je nu gevraagd had: "Kan je werkgever uw dag wettelijk verlof terug intrekken die hij twee weken geleden goedgekeurd heeft?" dan is het antwoord echter "Neen".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Asterx

#3 , 30 jul 2013 20:14

Als je nu gevraagd had: "Kan je werkgever uw dag wettelijk verlof terug intrekken die hij twee weken geleden goedgekeurd heeft?" dan is het antwoord echter "Neen".
In welke omstandigheden en om welke redenen een werkgever verlof mag weigeren, een reeds toegestane vakantie kan intrekken of meer nog, een personeelslid terugroepen uit vakantie, zal je nergens terugvinden in de wet. Rechtbanken hebben evenwel reeds verschillende keren aanvaard dat de werkgever, in het belang van de onderneming en uiteraard afgewogen tegenover de belangen van de werknemer, een verlofaanvraag kan weigeren, intrekken of zelfs iemand terugroepen.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/jobat_4181

Werkgevers kunnen dit in uitzondering daadwerkelijk bekomen. (wat ik betwijfel mocht dit voorvallen indien verlofaanvrager slechts 1 verlofdag aangevraagd had.)

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2013 13:17

Ja, in uitzondering kan een wergever WETTELIJK verlof intrekken. Maar dan zal hij een zéér, maar dan ook zéér goede reden moeten hebben. Ander verlof daarentegen (recup, arbeidsduurvermindering) kan een werkgever vrij makkelijk intrekken met een reden als "we zijn op die dag anders onderbemand". Met die reden zal een wettelijk verlof nooit kunnen ingetrokken worden (of de rechter op de arbeidsrechtbank moet aan de drank gezeten hebben...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”