Er zijn wel wat vormvoorwaarden gesteld aan het uitvoeren van een bankgift, dus zoals Wanton voorstelt eventueel werken via uw bank die hiervoor de documenten normaal gezien in hun bezit hebben.
Indien u dit volledig zelf wenst te doen kan dit ook. U moet dan in eerste instantie een overschrijving uitvoeren, hier moet je al zeer goed opletten dat je niets in de mededeling vermeld, dus ook niet schenking of bankgift of enige andere omschrijving ! Deze overschrijving moet u dan aan de hand van een aangetekende brief bekendmaken aan de persoon aan wie u de gift doet. Deze moet vervolgens via een aangetekende brief aan u deze gift aanvaarden, nadat hij de overschrijving ontvangen heeft.
De aangetekende brieven mogen geprint worden en daarna ondertekend. Het beste werk je dan zonder omslag en vouw je uw brief zo op dat je het adres en tegenadres kunt noteren zoals op een gewone omslag. Uiteraard kleef je de zijkanten dicht met plakband. Hierdoor komen de klevers/stempels van de aangetekende zending op de brief zelf terecht.
modelbrieven kan u hier alvast vinden :
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-368 ... ieven.html
Ik dacht dat het ook mogelijk was om alles in 1 document te laten opstellen maar dan denk ik dat iedereen aanwezig moet zijn om het document te ondertekenen, de precieze werkwijze van dit weet ik niet.
Indien u de schenkingen niet laat registreren hoeft u niets te betalen. In dit geval moet de schenker nog 3 jaar leven na de schenking (hiervoor heb je de aangetekende brieven en het uittreksel van bijhorende overschrijving). Indien de schenker echter binnen de eerste 3 jaar komt te overlijden moeten deze schenkingen aangegeven worden bij de nalatenschap en zal dit in de successie komen. Hier tellen dan volgende successierechten : 3% op bedragen tot 50.000,00 euro, op de volgende schijf tot 250.000,00 euro is het dan 9% en erboven 27%. Dit is per erfgenaam.
Indien u de schenkingen laat registreren dan moet er 3% schenkingsrechten betaald worden (vermits het aan uw kinderen is), dit ongeacht het bedrag. Indien de schenker dan toch binnen de 3 jaar zou overlijden valt dit buiten de successierechten en heeft het ook geen invloed meer op de berekening van de successierechten.