Hallo allemaal,
Ik ben bezig een verweerbrief op te stellen tegen een mogelijke administratieve geldboete omdat we een vuurtje in een ton gemaakt hebben op het terrein van onze scouts.
Een van de sympathieke mensen uit de buurt heeft hiervoor de politie gebeld en enkele dagen later kregen we een brief van de stad Mechelen voor een administratieve sanctie...
Ons terrein is volledig privé, de enige ingang is door een poort, vervolgens door nog een poort of de deur van het lokaal. Voor al die dingen hebt ge een sleutel nodig. Allesbehalve openbaar denk ik dan.
Nu wat zouden we hebben gedaan?
"Het zonder toelating vuur maken in de openbare ruimte".
dat zou een inbreuk maken op art 54 van de politieverordering van mechelen: nl. "het is verboden zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toelating van de burgemeester vuur te maken in de openbare ruimte".
(ook geur en stofhinder, maar dat is niet relevant voor mijn vraag hier)
artikel 3 van diezelfde verordering definieert echter het begrip openbare ruimte (welke definitie volgens dat artikel voor heel de verordening geldt) als volgt:
- de openbare weg, met inbegrip van de bermen, voetpaden en de ruimten aangelegd als
aanhorigheden van de verkeerswegen en voornamelijk bestemd voor het parkeren van
voertuigen;
- de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen,
pleinen, speelterreinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de rijbaan, die
openstaan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen en
ontspanning.
na heel deze hoop tekst komt dan ook mijn vraag (eindelijk):
is volgens jullie het begrip openbare ruimte en dus dat deel van artikel 54 van toepassing op onze "privé-tuin"
Vooral het feit dat het woord "tuinen" er in voor komt, doch wordt gevolgd dat met 'openstaan voor het verkeer van personen...'
mvg