vraagje mbt administratieve sanctie kampvuurtje scouts

2BOVIMD
Topic Starter

vraagje mbt administratieve sanctie kampvuurtje scouts

#1 , 18 nov 2008 03:29

Hallo allemaal,

Ik ben bezig een verweerbrief op te stellen tegen een mogelijke administratieve geldboete omdat we een vuurtje in een ton gemaakt hebben op het terrein van onze scouts.
Een van de sympathieke mensen uit de buurt heeft hiervoor de politie gebeld en enkele dagen later kregen we een brief van de stad Mechelen voor een administratieve sanctie...

Ons terrein is volledig privé, de enige ingang is door een poort, vervolgens door nog een poort of de deur van het lokaal. Voor al die dingen hebt ge een sleutel nodig. Allesbehalve openbaar denk ik dan.

Nu wat zouden we hebben gedaan?
"Het zonder toelating vuur maken in de openbare ruimte".

dat zou een inbreuk maken op art 54 van de politieverordering van mechelen: nl. "het is verboden zonder voorafgaandelijke en schriftelijke toelating van de burgemeester vuur te maken in de openbare ruimte".
(ook geur en stofhinder, maar dat is niet relevant voor mijn vraag hier)

artikel 3 van diezelfde verordering definieert echter het begrip openbare ruimte (welke definitie volgens dat artikel voor heel de verordening geldt) als volgt:

- de openbare weg, met inbegrip van de bermen, voetpaden en de ruimten aangelegd als
aanhorigheden van de verkeerswegen en voornamelijk bestemd voor het parkeren van
voertuigen;
- de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen,
pleinen, speelterreinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de rijbaan, die
openstaan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen en
ontspanning.

na heel deze hoop tekst komt dan ook mijn vraag (eindelijk):

is volgens jullie het begrip openbare ruimte en dus dat deel van artikel 54 van toepassing op onze "privé-tuin"
Vooral het feit dat het woord "tuinen" er in voor komt, doch wordt gevolgd dat met 'openstaan voor het verkeer van personen...'

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 nov 2008 07:17

Hallo allemaal,

Ik ben bezig een verweerbrief op te stellen tegen een mogelijke administratieve geldboete omdat we een vuurtje in een ton gemaakt hebben op het terrein van onze scouts.
wie is eigenaar van het terrein? Zijn jullie huurder? (ben zelf niet op de hoogte van de reglementering, maar dit kan misschien belangrijk zijn)

Creatief

#3 , 18 nov 2008 11:28

Wie zelf zijn afval wil verbranden, moet opletten dat hij zijn vingers niet verbrandt. Afval verbranden in de open lucht is streng verboden. Alleen plantaardige afvalstoffen van tuinen mogen verbrand worden in Vlaanderen. Maar dan moet het wel gebeuren op meer dan honderd meter afstand van boomgaarden, bossen, huizen, hagen, … In woonzones is afval verbranden helemaal niet toegelaten. Wie de geldende bepalingen aan zijn laars lapt, staan fikse boetes te wachten. Ga dus voortaan verstandig om met uw afval. Voor uzelf, uw medemensen, en het milieu.

Reclame

dieke

#4 , 18 nov 2008 15:59

Wie zelf zijn afval wil verbranden, moet opletten dat hij zijn vingers niet verbrandt. Afval verbranden in de open lucht is streng verboden. Alleen plantaardige afvalstoffen van tuinen mogen verbrand worden in Vlaanderen. Maar dan moet het wel gebeuren op meer dan honderd meter afstand van boomgaarden, bossen, huizen, hagen, … In woonzones is afval verbranden helemaal niet toegelaten. Wie de geldende bepalingen aan zijn laars lapt, staan fikse boetes te wachten. Ga dus voortaan verstandig om met uw afval. Voor uzelf, uw medemensen, en het milieu.
Akkoord, akkoord, maar dat neemt niet weg dat TS op de vingers is getikt owv het maken van vuur in een openbare ruimte, terwijl de ruimte waar het vuur zich bevond niet openbaar blijkt te zijn.

Edit: het zou nogal ver komen als ook elke op gezelligheid belust tuinliefhebber die 's avonds een fakkeltje durft plaatsen/vuurkorf/... in zijn tuin, zou aanzien worden als illegale afvalverbrander.

2BOVIMD
Topic Starter

#5 , 18 nov 2008 20:30

Bedankt voor de antwoorden allemaal!

Wat de eigendomsvraag betreft.
Wij huren de lokalen, samen met een andere scoutsgroep, van een vzw die zich bezig houdt met het behoud en onderhoud van gebouwen van verscheidene parochies in de stad Mechelen.

= geen directe band met een publieke overheid naar mijn mening en zodus langs daar ook niet behorend tot het openbaar domein

Wat de bepaling betreft van het verbranden van afval valt daaruit op te merken dat het (i) niet gaat over afval (zowel wat materiaal als onze bedoeling betreft) en (ii) dat een gemeente toch enkel administratieve sancties mag opleggen uit haar eigen verorderingen, laat staan dat ze dit zouden mogen doen op grond van een andere bepaling dan degene die in het 'pv' wordt vermeld.

Het vervolg van dat artikel 54 gaat trouwens over het feit dat je de buurt niet mag storen met rook en geuren of stoffen "verboden de buurt de storen met rook, gueren of uitwasemingen van welke bron dan ook, alsook met stof of projectielen van allerlei aard"

en nog
"onverminderd het eerste lid zijn barbecues toegelaten in private tuinen"

nu bon, het dichtsbijzijnde huis staat op 80 meter van ons lokaal.
Dat is uiteraard een feitenkwestie maar het zou me ten sterkste verbazen moest er rookhinder tot ginder geraken (de wind stond trouwens verkeerd)

uiteraard is dit gewoon een verontruste buurman die gebeld heeft.

Hetgeen ik me eigenlijk het meeste afvraag is of hun definitie van het begrip openbare ruimte wel van toepassing is op onze "tuin" dus...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2008 19:24

hebben jullie via VVS&M geen verzekering?? - bel eens met het verbond
hebben jullie in de oud-scouts van de groep geen advocaten

Beachcomber

#7 , 25 nov 2008 09:24

Als het gehuurd wordt van eenvzw (=privé eigenaar en geen publiek orgaan), dan valt het inderdaad niet op openbare ruimte. De administratieve sanctie is dus ongegrond en ontoelaatbaar.

Ik raad u aan van inderdaad een antwoord te versturen waarbij u de boete verwerpt omwille van het ontbreken van rechtsgrond (verwijs naar het exacte artikel van het politiereglement).

Het antwoord van de stad zal waarschijnlijk zijn dat de kwalijke gevolgen van het vuurtje zich uitstrekten tot buiten uw privé-eigendom, waardoor er toch overlast zou bestaan hebben in de publieke ruimte. Aan u om dan te zien of u nog verder wenst te gaan in uw verweer. De PV van de politie moet uitdrukkelijk vermelden dat er hinder was in de publieke ruimte.

Vergeet niet: dit is een administratieve sanctie, dwz geen 'echte' boete/straf. Tegen die administratieve sanctie is er altijd verhaal mogelijk. eerst bij de gemeente, dan pas bij de rechtbank.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 nov 2008 18:07

als het PV over vuur maken gaat en niet over overlast is dat in principe een ander feit.

Beachcomber

#9 , 26 nov 2008 08:46

Dat reglemenyt is zeer onzorgvuldig opgesteld. Ze laten barbecues toe, maar verbieden niets in privé-tuinen...

Ik zou aanraden: volg de letter van de PV en de wet.

Indien ze zich baseren op dat art. 54, argumenteer dat u dit niet in een publieke ruimte doet, aangezien u huurt als privé-(rechts)persoon en dat alleen leden toegang hebben tot de grond. Aangezien dat artikel zich ekel uitspreekt over publieke ruimtes is het niet van toepassing en vervalt de rechtsgrond van het PV.
Argumenteer daarnaast dat u geen afval aan het verbranden was en dat de vordering in tweede orde als dusdanig ongegrond is wegens de uitzondering van datzelfde art. 54. Het feit dat u geen vlees op die barbecue legt doet niets af aan het feit u die ton als dusdanig beschouwt.

U kan darnaast de vaststellingen van de PV betwisten, er is immers geen agent op uw terrein geweest, zodat de juiste toedracht van de feiten niet onweerlegbaar kunnen worden geacteerd.

Terug naar “Archief”