Geld :-/

jeroen911
Topic Starter

Geld :-/

#1 , 11 aug 2009 20:39

Hallo allemaal,

Om eens kort te schetsen:
Mijn oom had om bepaalde redenen zijn spaargeld op een gemeenschappelijk rekening gezet en zijn broer volmacht gegeven. (een foute beslissing!)
Ik heb van mijn oom een cadeau gekregen in de vorm van geld: 1500€ en zijn broer heeft dat gezien want hij moest het afhalen. (mijn oom is niet zo mobiel meer)

Zijn broer is zelf altijd uit op geld en zit te azen op zijn spaargeld, als er iemand anders 'iets' krijgt dan gaat hij compleet uit de bol omdat hij dat eigenlijk als 'zijn' geld beschouwd.
Nog vooralleer zijn vader gestorven was, heeft hij jaren lang al gezegd wat er 'later' voor hem zou zijn en na zijn dood was hij de eerste om alles te gaan opeisen en leegplunderen.

Dus heeft hij uiteindelijk het geld afgehaald voor mijn oom maar hij heeft hem een papier laten tekenen waarop mijn oom verklaart dat 'mijn oom 1500€ aan mij gegeven heeft'; omdat hij anders het geld niet wou geven (Hoe gek het ook klinkt!)

Mijn oom is bezig met die gemeenschappelijke rekening op te zeggen maar zijn broer wil niet mee naar de bank om te gaan tekenen dus moet mijn oom nu naar de politie stappen ook. (We hebben hier navraag voor gedaan)

Mijn vraag is nu: kan hij met dat ondertekende papier iets tegen mij beginnen? Heeft dat enige juridische waarde voor hem?
Ik weet zeker dat ie dat later tegen mij gaat gebruiken moest er iets gebeuren met mijn oom.

Zucht...als ik dit zo herlees dan kan ik het eigenlijk zelf niet geloven dat hij zo uit is op mensen hun geld: alles voor hem, niks voor een ander-mentaliteit en dan nog durft de baas te spelen over iemand anders' geld!
Mijn oom is zo een lieve man en hij verdient dit echt niet.

Vriendelijke groetjes,
Jeroen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 aug 2009 20:47

Als familie met een dergelijk verhaal meen ik dat u steeds naar de vrederechter kan stappen om te verzoeken een beheerder voor de goederen van uw oom aan te laten stellen.

Best eens verder informeren.

Creatief

#3 , 11 aug 2009 22:01

Met dat ondertekend papier wil je oom later bewijzen wat je van de andere oom als schenking hebt gekregen. Hij neemt dus zijn voorzorgen voor later mocht de nalatenschap openvallen.

Daar is écht niets mis mee dat hij je dit document van gift liet ondertekenen. Op deze manier kan hij later ook bewijzen dat hij dat geld niet van je oom heeft gestolen.

Vraag:
Gaat het om een "gemeenschappelijke" rekening of heeft je oom enkel volmacht over de rekening van je liefste oom?

Tussen beide mogelijke rekeningen bestaat een onderscheid. Een rekening, die geopend is op de twee namen (beide ooms, dus allebei titularis) daar moeten ze beiden voor tekenen om die op te zeggen.

Gaf je lieve oom enkel een volmacht, dan kan hij deze op elk uur van de dag eenvoudigweg gewoon laten schrappen.

Reclame

jeroen911
Topic Starter

#4 , 11 aug 2009 22:26

Hoi Creatief,

Misschien ter verduidelijking, mijn 'slechte' oom, heeft mijn 'goeie' oom een papier laten tekenen dat mijn 'goeie' oom mij een schenking gedaan heeft van 1500€. Ik zelf heb niks getekend.

Het is een rekening geopend op beide namen, dus moeten ze idd beiden tekenen en dat wil de andere zomaar niet zonder slag of stoot.
Mijn goeie oom heeft hem gewaarschuwd dat hij naar de politie zou stappen en daarna heeft hij een peuleschil gestort op mijn oom z'n rekening, de rest volgt nog volgende week. Dus als het er volgende week niet op staat dan gaat hij klacht indienen.

Vandebos

#5 , 11 aug 2009 22:51

Er zou verdorie een wetgeving moeten komen dat bij betwisting in een erfenis het gehele bedrag van de erfenis automatisch in een fonds wordt gestort waarmee enkel goede doelen in het buitenland mogen worden ondersteund.

Al die familie hebzucht zou snel verdwijnen. :evil:

jeroen911
Topic Starter

#6 , 11 aug 2009 23:04

Hetgeen mij het meest stoort aan dat kereltje is dat hij dit al doet, zo lang ik hem ken. (35 jaar)
Ik vind het niet bepaald normaal, als je ouders nog leven om constant te zeggen: das later voor mij, mij alleen, niemand anders.
En er dan als de kippen bij zijn als ze komen te sterven.

Nu hetzelfde, hij probeert weeral alles naar hem te trekken alsof het van hem is terwijl mijn oom nog niet eens 'tekenen' vertoont van ziek zijn/overlijden, hij is nog heel gezond en toch begint ie weer met z'n hebzucht nu ie geld geroken heeft!

Hij gebruikt zelfs als argument:dat ie mijn goeie oom heeft helpen verhuizen, dat ie dat gaat aftrekken van z'n spaargeld voor de geleverde 'service'!

Ik word daar zo boos van, die heeft duidelijk iets tekort gehad in z'n leven want het enige dat telt voor hem is: GELD GELD GELD, doet er niet toe van wie, als het maar naar hem vloeit.
Ze zijn met 5 thuis en hij is de enige die zo doet. Schandalig!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 aug 2009 18:51

naar de politie om wat te doen ??
De politie gaat hier totaal niet in tussenkomen of er moet iets strafbaar gedaan zijn.

Aks uw goed oom de bankdirecteur naar hem thuis laat komen en daar de opdracht geeft om een nieuwe rekening te openen en zijn geld op die nieuwe rekening zet dan is dat toch opgelost.

Wie heeft dat papier dat uw goede oom heeft getekend?

De slechte oom? ... Uw goede oom kan u een papier geven dat u het bedrag hebt teruggegeven enkele dagen later.
dat komt dan ook in de nalatenschap

jeroen911
Topic Starter

#8 , 12 aug 2009 19:28

Wel ik heb mijn goede oom vandaag nog gehoord en hij had z'n bank gebeld. Mijn slechte oom heeft het geld grotendeels gestort op mijn goede oom z'n prive rekening maar hij is zo vriendelijk geweest om 3000€ af te halen en voor zichzelf te houden. Maar mijn oom is van plan het hier bij te laten, hij is al blij dat hij het grotendeels terug heeft en heeft z'n lesje hopelijk nu wel geleerd en de andere heeft er serieus wat boze blikken bij van vele mensen die hij kent.

Bedankt voor de goeie tip, ik zal het vragen aan hem dat te doen!
Want die andere is het niet waard dat hij nog van die smerige trukjes zou kunnen uithalen later.

Groetjes,
Jeroen

j.demoor

#9 , 13 aug 2009 10:10

“waarop mijn oom verklaart dat 'mijn oom 1500€ aan mij gegeven heeft“ strookt met de waarheid en schaadt dus niemand.

Een ‘gemeenschappelijke rekening’ vormt een onverdeeldheid waarvoor geldt :
“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(Burgerlijk Wetboek.

Voornoemd vermoeden kan weerlegd worden.Bij ontbreken van minnelijke verdeling kan elke partij dus gerechtelijke verdeling vorderen van de goederen die zij in onverdeeldheid bezitten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”