Tandarts levert kronen met metaal ipv afgesproken zirkonium

Slachtoffer
Topic Starter

Tandarts levert kronen met metaal ipv afgesproken zirkonium

#1 , 04 apr 2010 11:37

Afspraak was zirkonium kroon en brug werk in onder- en bovenkaak. Voor vast afgesproken prijs. 12 kronen bovenkaak / 10 kronen onderkaak.
Brug bovenkaak was geplaatst, maar is ondertussen verwijderd omwille van tandpijn problemen. Paste niet.
Nu blijkt dat de tandarts niet het afgesproken zirkonium heeft gebruikt, maar een cobalt-chrome legering voor de basis. Ik ben allergisch voor chrome! Zij heeft me nooit verteld dat ze ander materiaal dan afgesproken gebruikte, kon dus ook niet vroeger ingrijpen. Zij was op de hoogte dat ik veel allergieën heb! Heeft toch niet gecheckt of ik tegen cobalt-chrome kon.
Ondertussen is zowel boven als onder alle tanden afgeslepen en draag ik voorlopige bruggen. Heb reeds 3/4de van de totaal afgesproken prijs betaald. Deze prijs is in tussentijd al 2 maal verhoogt door de tandarts zonder enige geldige reden.

Wat kan ik doen?
Mag een tandarts op eigen initiatief goedkoper materiaal gebruiken dan afgesproken, zonder dit eerst met mij te checken?
Mag zij die afgesproken prijs omhoog halen, nadat ze aan de behandelingen begonnen is?
Wat zijn mijn rechten ivm de bovenbrug die geplaatst werd maar die totaal niet paste? (wortelranden niet bedekt , brug wringt enorm met veel tandpijn als gevolg, lengte te kort (niet zichtbaar bij spreken), brug was zichtbaar scheef))

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gw_ant

#2 , 16 apr 2010 13:15

Slachtoffer
Ja , zo te horen is u werkelijk het slachtoffer.
Prijsafspraken zijn afspraken en de tandarts dient er zich aan te houden indien dit van te voren schriftelijk en ondertekend is vastgelegd in een behandelingsplan met betalingbedragen.
Hoe weet u dat het om een chroom-kobaltlegering gaat, er zijn nog andere witmetaal legeringen?
Of het om een goedkopere oplossing gaat valt mogelijk te betwijfelen, gezien het in de boven en onderkaak over grote overspanningen gaat namelijk 12 en 10 elementen. Dit wil niet zeggen dat de bruggen niet mogen passen!
Heeft u een conformiteitattest ontvangen?
Heeft u betalingsbewijzen? Bv bankuittreksels?
Als je niets op papier hebt ,hoef je juridisch niet veel te verwachten.
Voor technische informatie over tandprothesen is er een website voor en door tandtechnici.
GW

Slachtoffer
Topic Starter

#3 , 16 apr 2010 14:12

Bedankt voor je reply.
Heb enkel een copy van wat initieel was overeengekomen met een handtekening naast de reeds betaalde bedragen.
Heb verder niets om dit officieel te onderstaven.

Heb de legeringen van het gebruikte materiaal ondertussen verkregen, en een afspraak om allergie testen uit te voeren.

Op mijn vraag naar die legeringen, heeft mijn tandarts mij buiten gezet en weigert verder alle behandeling. De reeds betaalde bedragen, krijg ik niets van terug.

Ik heb ondertussen van een andere tandarts wel feedback over de kwaliteit van haar behandelingen tot op dit moment, en dat was niet rooskleurig. Maar ook deze weigert om haar bevindingen op papier te zetten.

Ondertussen kan ik geen kant meer uit. Mijn geld ben ik kwijt en andere tandartsen nemen geen enkel risico om dit over te nemen. Ze verwachten eerst een hoop extra behandelingen van een paradontoloog en een endodontist, voor zij aan die bruggen willen beginnen. Gezien de grote van het bedrag dat ik reeds betaald heb, is dit financieel voor mij niet meer haalbaar.

Via de rechtbank gaat het woord tegen woord zijn, en dit gaat ongetwijfeld jaren aanslepen. Terwijl ik nu met voorlopige bruggen zit waarmee ik totaal geen kauwfunctie heb, kan ik onmogelijk zolang wachten.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2010 16:24

en via uw ziekenkas??

Slachtoffer
Topic Starter

#5 , 16 apr 2010 16:34

De juridische dienst van de ziekenkas, zegt mij hier niet te kunnen helpen, vermits kronen en bruggen niet wordt terugbetaald.

Ombudsdienst rechten van de patient wacht met een eventuele bemiddelingspoging tot ik de resultaten heb van verdere allergie testen. Maar zij geven mij weinig hoop omdat een tandarts een prestatie vergoeding heeft, maar geen resultaat verbintenis. Hierdoor kan je zelfs in geval van serieuze fouten zelden je gelijk halen voor een rechtbank.

Enige optie is de verbond voor vlaamse tandartsen, maar of daar de bereidheid is om hierin tussen te komen valt af te wachten. Zij vertegenwoordigen de tandartsen, niet de patienten.

Andere tandartsen willen wel verder afwerken, voor een aanzienlijke meerprijs, maar willen hun opmerkingen op de tot nu verstrekte behandelingen ook niet officieel op papier zetten.

In België ben je als patient schijnbaar nog steeds vogelvrij verklaard.
Misschien een verhaal als tegenhanger voor het artikel in de kranten een paar weken geleden, waar een patient veroordeeld werd tot het betalen van een boete omdat hij niet kwam opdagen.

Dit staat in schril contract met hoe een tandarts blijkbaar ongestraft mag fouten maken, en patienten achterlaten in een situatie die 1000 maal slechter is dan voordien.

gw_ant

#6 , 16 apr 2010 21:09

Slachtoffer,
Als ik u goed begrijp heeft u ook geen enkel betalingsbewijs, ook ben je niet in het bezit van een conformiteitsverklaring?
Je zit financieel diep in de put door de onbekwaamheid van uw tandarts?
Ga eens naar de zoekterm “Florkeâ€

Slachtoffer
Topic Starter

#7 , 16 apr 2010 21:31

Beste gw_ant,
Bedankt voor deze info. Ik heb inderdaad geen conformiteitsverklaring, nog betalingsbewijzen ontvangen. Ga alsnog proberen om deze te verkrijgen.

En financieel betekent dit een grote aderlating. Ik beschik niet meer over de nodige financiële middelen om de ravage die mijn tandarts achterlaat, alsnog op een correcte manier te laten afwerken.

Ik ga dit zeker melden bij de dienst fraudebestrijding.

Bedankt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2010 09:45

Andere denkpiste
Terug naar het begin - er zijn een aantal ombudsdiensten die mogelijk iets kunnen doen.
De door u geraadpleegde andere tandartsen gaan inderdaad niets kunnen doen om de eenvoudige reden dat wat zijn zeggen van geen belang is en van nul en generlei waarde. Reden zij zijn geen door het gerecht of geschillencommissie aangestelde experten.
Dus alles wat ze zeggen wordt door tegenpartij betwist ( ook al hebben ze gelijk).
Een door de rechtbank aangesteld expert kan helpen.
Gezien de tandarts bepaalde handelingen heeft gesteld met schade aan uw mond ... gebrek aan voorzorg - onopzettelijke slagen en verwondingen...
In een burgerlijke procedure zal u de kosten van een expert moeten voorschieten
In een strafprocedure met slachtofferregistratie kan u vragen aan procureur om een expert aan te stellen - dan zijn de kosten gerechtskosten
Ga na via justitiehuis of je kan beroep doen in uw buurt ( in Antwerpen kan het) op een juridisch infopunt - daar geeft een advocaat gratis info over uw zaak.

Slachtoffer
Topic Starter

#9 , 18 apr 2010 21:59

Fransicus,

Bedankt voor je advies. De ombudsdienst 'rechten van de patient' heb ik reeds gecontacteerd. Zij gaan een vraag tot communicatie richten aan mijn tandarts, of hier op ingegaan wordt blijft afwachten.

Ik ga zeker eens advies inwinnen bij het justitiehuis en kijken wat mijn mogelijkheden zijn. Ik vrees echter dat eender welke procedure te lang gaat lopen om snel voor een oplossing te zorgen. En dat de kosten wel eens zeer hoog op kunnen lopen.

Terug naar “Archief”