Geen adres, geen werk, geen ziekteverzekering, wel schulden

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Geen adres, geen werk, geen ziekteverzekering, wel schul

#16 , 09 nov 2011 16:17

Bij mijn weten is voor hem bevoegd het ocmw van de gemeente waar hij het laatst is ingeschreven geweest.
OCMW kan een referentieadres geven, NET om terug in orde te geraken met oa sociale zekerheid.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Piekerke
Topic Starter

#17 , 09 nov 2011 16:27

Alvast bedankt voor alle waardevolle info!

Ludo is Belg, dat is 100% zeker. Ik denk dat hij een paspoort heeft.

De persoon die Ludo opvangt is emotioneel te betrokken om hem op straat te laten staan. Dus ondanks het vermoeden dat hij geen open kaart speelt, willen ze hem niet in de steek laten, wat ik in mijn hart héél goed kan begrijpen ook al zegt het verstand iets anders. Maar er moet wel iets veranderen aan de situatie en nu gebeurt er niets.
Ludo is een eigenwijze en koppige man en hij denkt dat hij het wel alleen kan klaren. We willen hem met zekerheid kunnen aantonen dat er wel oplossingen zijn. Daarom willen we onszelf heel goed informeren.
Dat referentie adres is misschien een goede start.

Dus nogmaals al heel erg bedankt voor de info!

Artis

#18 , 10 nov 2011 08:47

Bij mijn weten is voor hem bevoegd het ocmw van de gemeente waar hij het laatst is ingeschreven geweest.
OCMW kan een referentieadres geven, NET om terug in orde te geraken met oa sociale zekerheid.
FOUT!
Het bevoegd OCMW voor Ludo is het OCMW van de gemeente waar hij feitelijk verblijft. Algemene regel van artikel 1 van de wet van 2/4/1965 betreffende het ten laste nemen van steun door de OCMW's.
Indien hij echter in een instelling (bedoeld in art2§1 van dezelfde wet) zou verblijven, dan speelt inderdaad het laatste domicilieadres wel om het bevoegd OCMW aan te duiden.

Reclame

j.demoor

#19 , 10 nov 2011 10:44

“Art.1...§ 2. De personen bedoeld in § 1, eerste lid, 1°, worden op hun aanvraag door de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven, ingeschreven op een REFERENTIEADRES:...wanneer zij om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben. Onder referentieadres wordt verstaan het adres van ofwel een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, ofwel een rechtspersoon en waar, met de toestemming van deze natuurlijke persoon of deze rechtspersoon, een natuurlijke persoon zonder vaste verblijfplaats is ingeschreven. De natuurlijke persoon of de rechtspersoon die de inschrijving van een andere persoon aanvaardt als referentieadres, verbindt zich ertoe daar alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten).

Hij die deze inschrijving aanvaardt verbindt zich tot niets meer dan ’alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis

#20 , 10 nov 2011 11:14

Dat lijkt me dus duidelijk al blijft de vraag wat de gevolgen zouden kunnen zijn indien de persoon die een referentieadres aan iemand geeft tegelijk ook onderdak aan die persoon verschaft.

Even alles op een rijtje zetten

Hij krijgt momenteel onderdak, kleding, eten en drinken van iemand maar heeft daar dus geen domicilie-adres. Het is absoluut niet de bedoeling dat hij daar blijft, dit is een tijdelijke noodopvang. Maar ondertussen is dat zo al een 3-tal maanden en die situatie is echt heel moeilijk.
Daaruit leid ik af dat het wenselijk is dat Ludo zo snel mogelijk een eigen woonst vindt.
Iets huren in de reguliere markt is volgens mij momenteel uitgesloten.

Ludo kan een referentieadres krijgen bij het OCMW of bij een natuurlijk persoon (bv de TS of de persoon waar hij nu verblijft) maar daarmee heeft hij nog geen eigen dak boven het hoofd.

Rest een CAW die wel voor dat dak boven het hoofd zou kunnen zorgen (inclusief een domicilie en/of een referentieadres).

Ik zou met zo een CAW gaan praten omdat die eventueel voor de volledigste oplossing kunnen zorgen. Die mensen zullen ook perfect op de hoogte zijn van de werking van het OCMW want ze hebben er voortdurend mee te maken. Zij zullen weten welke stappen er ondernomen dienen te worden.

Artis

#21 , 10 nov 2011 12:21

Daaruit leid ik af dat het wenselijk is dat Ludo zo snel mogelijk een eigen woonst vindt.
Iets huren in de reguliere markt is volgens mij momenteel uitgesloten.

Ludo kan een referentieadres krijgen bij het OCMW of bij een natuurlijk persoon (bv de TS of de persoon waar hij nu verblijft) maar daarmee heeft hij nog geen eigen dak boven het hoofd.

Rest een CAW die wel voor dat dak boven het hoofd zou kunnen zorgen (inclusief een domicilie en/of een referentieadres).

Ik zou met zo een CAW gaan praten omdat die eventueel voor de volledigste oplossing kunnen zorgen. Die mensen zullen ook perfect op de hoogte zijn van de werking van het OCMW want ze hebben er voortdurend mee te maken. Zij zullen weten welke stappen er ondernomen dienen te worden.
Het uitgangspunt en de "spin in het web" is het OCMW (daar waar het financiële zich dus bevindt). Van daaruit lijkt het m.i. het best de hulpverlening op te starten (referentieadres, sociale rechten nagaan, eventueel leefloon, voedselpakketten, budgettaire en administratieve hulp, huisvesting, tewerkstelling (art. 60?), enz...). Vervolgens zullen zij voor een aantal taken doorverwijzen/samenwerken naar/met andere diensten (bvb. onderdak bij CAW (opvangtehuis), huisvesting (inschrijving sociale woningmaatschappij), schulden (eventueel CSR indien noodzakelijk), tewerkstelling (VDAB), ... Nu op zich maakt het idd niet uit waar Ludo langs gaat, uiteindelijk komt vroeg of laat toch bij het OCMW terecht.
Het CAW (opvangtehuis) zal bij ontbrekende financiële middelen sowieso de factuur opsturen naar het (bevoegd) OCMW (let op: dit is dan het OCMW van het laatste domicilie), het referentieadres aanvragen en vragen of leefloon toegekend kan worden... Er kan met de bevoegdheid "gespeeld" worden, maar ik hoop dat geen enkel OCMW dit voor ogen houdt en de cliënt dusdanig als ondergeschikt beschouwt.

Het CAW/opvangtehuis heeft (uit noodzaak) idd betere strategieën om mensen te helpen naar huisvesting en alles wat daar komt bij kijken. Ze hebben daar ook meer 'tijd' voor dan het OCMW bvb wiens hulpverlening en cliënteel veel ruimer en diverser is. Ludo hoeft niet noodzakelijk naar een opvangtehuis gaan, hij kan ook zoeken op de privémarkt (wat hij sowieso ooit zal moeten doen). Idd, duur, maar het is de enige optie op termijn.

artemis

#22 , 10 nov 2011 13:07

Er blijft nog een vraag open:

OCMW of CAW het maakt niet uit, maar als ze willen weten waar Ludo momenteel verblijft, kan dat dan een nadeel zijn voor één van de betrokken partijen?

Artis, ik ben het met je eens dat Ludo op termijn op de privé of sociale woningmarkt zal moeten zoeken, maar dat sluit een snellere en tijdelijke huisvesting als overbrugging via een CAW niet uit.
Het is niet zo dat hij daar op een slaapzaal gaat terechtkomen. Het gebouw hier aan de overkant (waarin mannen tijdelijk wonen via een CAW) bestaat uit individuele gemeubileerde en studio's met eigen bellen en brievenbussen. Er komt zelfs een poetsvrouw langs ;-) Verder is daar geen permanente supervisie.

Artis

#23 , 10 nov 2011 19:02

Absoluut! Opvangcentra hebben een nogal negatieve bijklank, vaak door de vele veelal opgeklopte verhalen van ex-verblijvers. En de situatie van pakweg 20j terug is niet meer te vergelijken met de huidige normen. Idem met psychiatrische centra bvb. Ik hoor ook vaak dat men niet meer buiten mag, dat het een gevangenis is, dat het vuil is en stinkt enz ... riducuul dus. Uiteraard zijn er bepaalde regels, maar dat is overal waar je niet thuis logeert. Andere vaak misopgevatte issue: het is niet gratis, integendeel zelfs, kostprijs per maand circuleert rond de 800 euro (zakgeld en eten inbegrepen, excl. bvb medische kosten). Veelal dekt het leefloon de rekening (en de opleg ervan) of staat de persoon zelf in voor de betaling (via werkloosheid, zelfs loon ...).

Nu inzake zijn verblijf. De POD Maatschappelijke Integratie, de overheidsdienst die ondermeer zorgt voor de terugbetaling van diverse steunen die de OCMW's verschaffen, is zeer duidelijk: Een dakloze, ook iemand die genoodzaakt is tijdelijk te logeren bij derden, die zich aanmeldt bij OCMW A zal bevoegd zijn voor zijn dossier. Verder lijkt het ook duidelijk dat Ludo een vast verblijf heeft, het is niet dat hij om de paar dagen pendelt tussen verschillende gemeentes ... Ludo zal wel een adres moeten opgeven en de werkelijke bewoners zullen dit moeten bevestigen.
Maar: als Ludo naar een opvangcentrum gaat, dan wijzigt de bevoegdheid omdat dan naar het laatste ingeschreven domicilieadres wordt gekeken. Dit om te vermijden dat gemeenten met opvangcentra op het grondgebied te zeer benadeeld zouden worden door gemeenten zonder dergelijke centra. Ludo hoéft ook niet naar een centrum te gaan natuurlijk, hij heeft onderdak en als zijn medebewoners dat goed vinden, is er voor het OCMW geen probleem. Ludo wordt dan wel gezien als samenwonende.

Piekerke
Topic Starter

#24 , 11 nov 2011 08:06

Wat ik me ook afvraag: Mag je iemand onderdak geven die niet in orde is met zijn papieren? Ondertussen heeft hij daar eigenlijk toch tijd voor gehad.
Hoe het precies zit met zijn identiteitskaart of paspoort weet ik niet precies. Stel dat dat ook niet meer in orde is?

JPV
Juridisch actief: Ja

#25 , 11 nov 2011 09:18

als je geen adres hebt, kan je niet in orde zijn met je papieren

Artis

#26 , 11 nov 2011 09:27

Wat ik me ook afvraag: Mag je iemand onderdak geven die niet in orde is met zijn papieren? Ondertussen heeft hij daar eigenlijk toch tijd voor gehad.
Hoe het precies zit met zijn identiteitskaart of paspoort weet ik niet precies. Stel dat dat ook niet meer in orde is?
Die verzekerbaarheid bij de mutualiteit lijkt me cruciaal, ik dacht dat dat niet ok was, hé? M.i prioriteit nummer 1.

Als hij geen IDK meer heeft, kan hij die opnieuw bekomen op de gemeente op voorwaarde dat hij een verblijfplaats kan opgeven (ik vermoed zelfs domicilie). Zoniet zal de gemeente geen nieuwe IDK kunnen afleveren (alé, hier bij ons toch niet). Als Ludo op zoek gaat naar een eigen woning zonder IDK zal hij ook geen huurcontract kunnen afsluiten (en kan je je daar niet inschrijven), maw, je zit dan wel in een vicieuze cirkel. Enige mogelijkheid is dan een referentieadres aanvragen (om zo je rechten te bekomen).

En het is geen probleem dat Ludo tijdelijk onderdak krijgt bij derden. Als hij nu stappen onderneemt om zich regel te stellen, zie ik geen probleem.

Piekerke
Topic Starter

#27 , 11 nov 2011 18:53

Bedankt

Hopelijk krijgen we hem uiteindelijk zover! :roll:

Terug naar “Archief”