Daaruit leid ik af dat het wenselijk is dat Ludo zo snel mogelijk een eigen woonst vindt.
Iets huren in de reguliere markt is volgens mij momenteel uitgesloten.
Ludo kan een referentieadres krijgen bij het OCMW of bij een natuurlijk persoon (bv de TS of de persoon waar hij nu verblijft) maar daarmee heeft hij nog geen eigen dak boven het hoofd.
Rest een CAW die wel voor dat dak boven het hoofd zou kunnen zorgen (inclusief een domicilie en/of een referentieadres).
Ik zou met zo een CAW gaan praten omdat die eventueel voor de volledigste oplossing kunnen zorgen. Die mensen zullen ook perfect op de hoogte zijn van de werking van het OCMW want ze hebben er voortdurend mee te maken. Zij zullen weten welke stappen er ondernomen dienen te worden.
Het uitgangspunt en de "spin in het web" is het OCMW (daar waar het financiële zich dus bevindt). Van daaruit lijkt het m.i. het best de hulpverlening op te starten (referentieadres, sociale rechten nagaan, eventueel leefloon, voedselpakketten, budgettaire en administratieve hulp, huisvesting, tewerkstelling (art. 60?), enz...). Vervolgens zullen zij voor een aantal taken doorverwijzen/samenwerken naar/met andere diensten (bvb. onderdak bij CAW (opvangtehuis), huisvesting (inschrijving sociale woningmaatschappij), schulden (eventueel CSR indien noodzakelijk), tewerkstelling (VDAB), ... Nu op zich maakt het idd niet uit waar Ludo langs gaat, uiteindelijk komt vroeg of laat toch bij het OCMW terecht.
Het CAW (opvangtehuis) zal bij ontbrekende financiële middelen sowieso de factuur opsturen naar het (bevoegd) OCMW (let op: dit is dan het OCMW van het laatste domicilie), het referentieadres aanvragen en vragen of leefloon toegekend kan worden... Er kan met de bevoegdheid "gespeeld" worden, maar ik hoop dat geen enkel OCMW dit voor ogen houdt en de cliënt dusdanig als ondergeschikt beschouwt.
Het CAW/opvangtehuis heeft (uit noodzaak) idd betere strategieën om mensen te helpen naar huisvesting en alles wat daar komt bij kijken. Ze hebben daar ook meer 'tijd' voor dan het OCMW bvb wiens hulpverlening en cliënteel veel ruimer en diverser is. Ludo hoeft niet noodzakelijk naar een opvangtehuis gaan, hij kan ook zoeken op de privémarkt (wat hij sowieso ooit zal moeten doen). Idd, duur, maar het is de enige optie op termijn.