domicilie niet mogelijk

TomasH
Topic Starter

Re: domicilie niet mogelijk

#16 , 21 nov 2011 18:41

Aiai, vreemde toestand.

Misschien kan ik met de verhuurder een nieuw contract maken waarmee ik me wel kan inschrijven. Hij zei dat ik dan waarschijnlijk gemeentebelastingen op het huis ofzoiets moest betalen, wat voor mij prima is. Maar als hij blijft weigeren zal er misschien een addertje onder het gras zitten, zoals bijv. omstandigheden niet in orde (al lijkt dat niet het geval), of dat ontsnappen aan 2de woonstbelasting wat Vandebos noemde..

Die gemeentebelastingen zijn toch niet zo hoog?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 21 nov 2011 18:43

Kan € 500 zijn
In 'A' en ook in een stad(je) in Limburg.
In Brussel weet ik het niet.
Hangt af van de gemeente.
En inderdaad, als je er woont moet je gemeentebelastingen betalen.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 21 nov 2011 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

TomasH
Topic Starter

#18 , 21 nov 2011 18:46

per jaar dan..?

moeilijk te vinden op de site van brussel..

Reclame

roharro

#19 , 21 nov 2011 18:49

Ik begrijp helemaal niet welke gemeentebelasting de huisbaas bedoelt. Belasting ophaling huisvuil of zo. Maar die is niet hoog....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TomasH
Topic Starter

#20 , 21 nov 2011 18:53

Je zou zeggen dat ik hem daar dan een plezier mee doe. Maar misschien wil hij niet omdat hij er zelf zijn domicilie heeft staan ofzo, of een andere reden waar ik waarschijnlijk nooit achter zal komen..

Enfin, ik ga het eens proberen. Nu maar hopen dat ik niet plotseling verander in een illegale vreemdeling.

artemis

#21 , 21 nov 2011 18:54

Voor een studentencontract wordt u wel verondersteld te studeren. Dit zijn contracten dia oa via KOTWEB gebruikt worden.
Daarin staat specifiek dat het om studenten gaat - nr studentenkaart staat vermeld en welke unif of hogeschool.
Ik woon naast een groot studentenhuis waarin studentenstudio's verhuurd worden. Er blijven nogal wat huurders hangen nadat ze afgestudeerd of gestopt zijn, soms enkele jaren. De verhuurder weet dat. Ik denk niet dat dat verboden is. Het blijft simpelweg om contracten van gemeen huurrecht gaan.

Begrijp ik het goed: zijn woningen waar je je niet kunt inschrijven dan enkel bedoeld voor mensen die elders hun hoofdverblijfplaats hebben? Dat maakt de markt om te huren een stuk kleiner :S
Tomas, de markt van de studentenkamers is een nichemarkt die meestal goedkoper is dan de gewone huurmarkt die wettelijk veel meer beschermd is. Heb je jezelf dan geen vragen gesteld toen je een contract voor een studentenverblijf tekende? Je wist dat je dat niet was en je weet denkelijk ook dat de meeste studenten hun domicilie nog bij hun ouders hebben.
Lees je contract nog eens goed na. Een typisch studentencontract is meestal soepeler qua opzegmogelijkheden, soms is er een clausule voorzien dat het contract met een maand kan opgezegd worden bij bv. stopzetting van de studies. Eventueel zoek je zelf een nieuwe huurder, bij voorkeur een student ;-) want er is een algemeen tekort aan studentenkamers.

Gemeentebelastingen betaal je via je belastingaangifte, niet aan de verhuurder.
Risico op tweede verblijfstaks (met uitsluiting voor studenten) valt weg van zodra er een domicilie is.
Ik zie geen andere belasting die je via je huisbaas moet betalen en die nu niet toekomt op je huidige hoofdverblijplaats/domicilie.
Laatst gewijzigd door artemis op 21 nov 2011 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#22 , 21 nov 2011 18:57

Maar gemeentebelasting betaal jij nu ook in de gemeente waar je officieel ingeschreven bent.
Ik zou toch eens gaan horen bij de gemeentelijke diensten of dat adres niet gekend is bij hen en OF er wel iemand mag ingeschreven worden.
Misschien een manier om van het contract af te geraken?
Bekijk eens een studentencontract op 'KOTWEB' ...daar zie je dat ze beperkt(er) zijn in tijd. En NOOIT verlengt kunnen worden, steeds een nieuw contract.

mava105

#23 , 21 nov 2011 20:10

.
In Leuven betaald een eigenaar 600 € takts indien er niemand in zijn pand gedomicilieerd is. Dit telt niet voor studentenkoten. Hiervoor is een andere regeling.
Heb een paar maanden geleden bij men huurders moeten aandringen dat ze zich zouden inschrijven in de stad van keizer Louis, omdat ik anders hun die som zou moeten doorrekenen. Stond gelukkig in de huurovereenkomst dat alle gemeentetaksen zouden doorgerekend worden.
Nu zullen ze dus niets aan mij moeten betalen maar wel rechtsreeks op de rekening van Louitje. Het zijn beginnende advokaten-stagaires, dus zullen ze nog niet zoveel verdienen.

roharro

#24 , 21 nov 2011 20:46

.
In Leuven betaald een eigenaar 600 € takts indien er niemand in zijn pand gedomicilieerd is. Dit telt niet voor studentenkoten. Hiervoor is een andere regeling.
Heb een paar maanden geleden bij men huurders moeten aandringen dat ze zich zouden inschrijven in de stad van keizer Louis, omdat ik anders hun die som zou moeten doorrekenen. Stond gelukkig in de huurovereenkomst dat alle gemeentetaksen zouden doorgerekend worden.
Nu zullen ze dus niets aan mij moeten betalen maar wel rechtsreeks op de rekening van Louitje. Het zijn beginnende advokaten-stagaires, dus zullen ze nog niet zoveel verdienen.
Denk dat er een misverstand is. Vraagsteller mag zich domiciliëren als hij de "gemeentebelasting" betaalt. Er is dus wel degelijk in dat geval iemand gedomicilieerd. Bijgevolg niet duidelijk over welke gemeentebelasting dat gaat...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#25 , 21 nov 2011 20:55

Kan € 500 zijn
In 'A' en ook in een stad(je) in Limburg.
In Brussel weet ik het niet.
Hangt af van de gemeente.
Afhankelijk van de gemeente kan dat in Brussel oplopen tot € 2000 per wooneenheid.

artemis

#26 , 21 nov 2011 21:12

.
In Antwerpen heeft de Dienst Financiën mij gezegd dat als een pand met of zonder contract hoofdbewoning verhuurd wordt aan iemand die zich er niet domiciliëert, en deze kan aantonen dat hij voltijds studeert (met voldoende aantal studiepunten/aantal lesuren) er steeds een vrijstelling van tweede verblijfstaks is.
Voor stagiaires geldt dat vermoedelijk niet.

jojan

#27 , 22 nov 2011 12:49

Dat klopt er is een vrijstelling voor 2e verblijven taks indien een pand bewoond wordt door studenten. Maar dat heeft hier niets mee te maken want indien het pand als hoofdverblijfplaats wordt verhuurd is er ook geen 2e verblijfsbelasting verschuldigd. Ook voor stagiaires geldt deze vrijstelling normaal gezien wel (heeft te maken met de inschrijving in onderwijsinstelling). Als verhuurder bent u niet verplicht deze belasting te betalen als uw huurders zich niet domicilieren als u aan de administratie het huurcontract voorstelt. Er zal dan gekeken worden of de huurders ergens anders gedomicilieerd zijn en ofwel ingeschreven worden van ambtswege (+boete) of zelf ingekohierd worden om deze belasting te betalen (kassa kassa).

Om terug te keren naar het oorspronkelijk probleem, ik dacht dat het verhuren van studentengelegenheid anders (minder) belast werd dan het verhuren aan niet-studenten. Met gemeentebelastingen heeft dat volgens mij weinig te maken, eventueel wel met de onroerende voorheffing ofzo.

jojan

#28 , 22 nov 2011 13:57

Zoals ik al dacht: de verhuur van studentenkamers wordt anders belast dan de verhuur aan partikulieren, dat zal vermoedelijk de reden zijn. Het heeft echter niets met gemeentebelastingen te maken maar met de onroerende inkomsten.

mava105

#29 , 22 nov 2011 14:20

Zoals ik al dacht: de verhuur van studentenkamers wordt anders belast dan de verhuur aan partikulieren, dat zal vermoedelijk de reden zijn. Het heeft echter niets met gemeentebelastingen te maken maar met de onroerende inkomsten.
Ik dacht dat het juist omgekeerd was. Studentenkamer krijgen buiten een OV voor het hele gebouw, ook nog een gemeentebelasting.
Een gewoon appartement, waar iemand gedomicilieerd is, krijgt alllen OV

jojan

#30 , 22 nov 2011 14:28

Onroerende inkomsten, dus de opbrengsten van de huurgelden worden anders belast. Het kan natuurlijk zijn dat een gemeente beslist om op studentenwoningen gemeentebelastingen te heffen, doch dit is in Brussel niet het geval dacht ik. Wat ik postte heeft niets te maken met de onroerende voorheffing.

Terug naar “Archief”