Ik woon naast een groot studentenhuis waarin studentenstudio's verhuurd worden. Er blijven nogal wat huurders hangen nadat ze afgestudeerd of gestopt zijn, soms enkele jaren. De verhuurder weet dat. Ik denk niet dat dat verboden is. Het blijft simpelweg om contracten van gemeen huurrecht gaan.Voor een studentencontract wordt u wel verondersteld te studeren. Dit zijn contracten dia oa via KOTWEB gebruikt worden.
Daarin staat specifiek dat het om studenten gaat - nr studentenkaart staat vermeld en welke unif of hogeschool.
Tomas, de markt van de studentenkamers is een nichemarkt die meestal goedkoper is dan de gewone huurmarkt die wettelijk veel meer beschermd is. Heb je jezelf dan geen vragen gesteld toen je een contract voor een studentenverblijf tekende? Je wist dat je dat niet was en je weet denkelijk ook dat de meeste studenten hun domicilie nog bij hun ouders hebben.
Begrijp ik het goed: zijn woningen waar je je niet kunt inschrijven dan enkel bedoeld voor mensen die elders hun hoofdverblijfplaats hebben? Dat maakt de markt om te huren een stuk kleiner :S
In Leuven betaald een eigenaar 600 € takts indien er niemand in zijn pand gedomicilieerd is. Dit telt niet voor studentenkoten. Hiervoor is een andere regeling..
En inderdaad, als je er woont moet je gemeentebelastingen betalen.
Denk dat er een misverstand is. Vraagsteller mag zich domiciliëren als hij de "gemeentebelasting" betaalt. Er is dus wel degelijk in dat geval iemand gedomicilieerd. Bijgevolg niet duidelijk over welke gemeentebelasting dat gaat...In Leuven betaald een eigenaar 600 € takts indien er niemand in zijn pand gedomicilieerd is. Dit telt niet voor studentenkoten. Hiervoor is een andere regeling..
Heb een paar maanden geleden bij men huurders moeten aandringen dat ze zich zouden inschrijven in de stad van keizer Louis, omdat ik anders hun die som zou moeten doorrekenen. Stond gelukkig in de huurovereenkomst dat alle gemeentetaksen zouden doorgerekend worden.
Nu zullen ze dus niets aan mij moeten betalen maar wel rechtsreeks op de rekening van Louitje. Het zijn beginnende advokaten-stagaires, dus zullen ze nog niet zoveel verdienen.
In Antwerpen heeft de Dienst Financiën mij gezegd dat als een pand met of zonder contract hoofdbewoning verhuurd wordt aan iemand die zich er niet domiciliëert, en deze kan aantonen dat hij voltijds studeert (met voldoende aantal studiepunten/aantal lesuren) er steeds een vrijstelling van tweede verblijfstaks is.In Leuven betaald een eigenaar 600 € takts indien er niemand in zijn pand gedomicilieerd is. Dit telt niet voor studentenkoten. Hiervoor is een andere regeling..
Heb een paar maanden geleden bij men huurders moeten aandringen dat ze zich zouden inschrijven in de stad van keizer Louis, omdat ik anders hun die som zou moeten doorrekenen. Stond gelukkig in de huurovereenkomst dat alle gemeentetaksen zouden doorgerekend worden.
Nu zullen ze dus niets aan mij moeten betalen maar wel rechtsreeks op de rekening van Louitje. Het zijn beginnende advokaten-stagaires, dus zullen ze nog niet zoveel verdienen.
Ik dacht dat het juist omgekeerd was. Studentenkamer krijgen buiten een OV voor het hele gebouw, ook nog een gemeentebelasting.Zoals ik al dacht: de verhuur van studentenkamers wordt anders belast dan de verhuur aan partikulieren, dat zal vermoedelijk de reden zijn. Het heeft echter niets met gemeentebelastingen te maken maar met de onroerende inkomsten.