Ok, blijkbaar ben ik deze vakantie niet zo oplettend geweest en heb ik toch wel niet een mooi stukje wettekst gemist :p Bij deze dank ik u, Turaki, voor het correct beargumenteren van de positie van De Lijn en deze geduldig uit te leggen.
Verdergaand op de algemene voorwaarden die ik online vond, merk ik echter in hoofdstuk III daarvan volgende regel: de controleur dient onmiddelijk na vaststellen van inbreuk mij op de hoogte te stellen van zijn voornemen een boete te innen. Helaas draag ik niet elke dag een bandrecorder bij mij, maar van zijn eerste tot zijn laatste zin heeft de persoon die mij controleerde het daar nooit blijk van gegeven. Hij begon gewoon te krabbelen op een papiertje (eerste keer dat ik een PV zag, wist ik veel) en liet zelfs opvallend in het midden wat de bedoeling daarvan was. Meer dan een 'u kan uw positie uitleggen via het adres in dit foldertje' en wat uitleg over borden heb ik niet gehoord.
Ik zal dus ook zeker gebruik maken van de 30 dagen waarin ik nog de directeur-generaal kan contacteren om de boete alsnog kwijt te schelden.