De Lijn beboet naar believen

termontwouter
Topic Starter

Re: De Lijn beboet naar believen

#16 , 13 okt 2013 00:59

Ok, blijkbaar ben ik deze vakantie niet zo oplettend geweest en heb ik toch wel niet een mooi stukje wettekst gemist :p Bij deze dank ik u, Turaki, voor het correct beargumenteren van de positie van De Lijn en deze geduldig uit te leggen.

Verdergaand op de algemene voorwaarden die ik online vond, merk ik echter in hoofdstuk III daarvan volgende regel: de controleur dient onmiddelijk na vaststellen van inbreuk mij op de hoogte te stellen van zijn voornemen een boete te innen. Helaas draag ik niet elke dag een bandrecorder bij mij, maar van zijn eerste tot zijn laatste zin heeft de persoon die mij controleerde het daar nooit blijk van gegeven. Hij begon gewoon te krabbelen op een papiertje (eerste keer dat ik een PV zag, wist ik veel) en liet zelfs opvallend in het midden wat de bedoeling daarvan was. Meer dan een 'u kan uw positie uitleggen via het adres in dit foldertje' en wat uitleg over borden heb ik niet gehoord.

Ik zal dus ook zeker gebruik maken van de 30 dagen waarin ik nog de directeur-generaal kan contacteren om de boete alsnog kwijt te schelden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 okt 2013 22:41

HOOFDSTUK II. _ Verplichtingen van de reizigers.

Art. 35.(NOTA : opgeheven voor wat betreft het geregeld vervoer dat door de VVM wordt georganiseerd, bij BVR 2004-05-14/48, art. 90; Inwerkingtreding : 30-07-2004)
(NOTA : opgeheven voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wat het openbaar vervoer betreft dat door de M.I.V.B. georganiseerd wordt <BESL 2007-12-13/41, art. 20, 006; Inwerkingtreding : 01-02-2008>)
Het is verboden :
1° in het voertuig te stappen als het personeel te kennen geeft dat het volledig bezet is;
2° (zonder toelating van de bevoegde overheid, dieren in het voertuig te brengen, uitgezonderd dieren die zonder hinder voor de andere reizigers op de schoot kunnen worden gehouden.
Honden die niet op de schoot kunnen worden gehouden kunnen evenwel worden toegelaten op voorwaarde dat :
_ er geen overbezetting is;
_ de reiziger vooraan opstapt en betaalt voor de plaats van de hond;
_ de hond aan de leiband gehouden wordt;
_ de hond een muilband draagt indien hij een gevaar voor de reizigers oplevert.
Geleide honden voor blinden en honden die een rijkswachter of een politieman vergezellen worden gratis vervoerd). <K.B. 15-06-1983, art. 2>
3° in het voertuig plaats te nemen of de toegangscontrole door te lopen zonder in het bezit te zijn of zich te voorzien van een geldig vervoerbewijs.

Redrum

#18 , 14 okt 2013 08:55

Zoals Franciscus hierboven al netjes laat zien: je bent voorbij de chauffeur gestapt zonder een geldig vervoersbewijs te tonen noch bleek je er een te hebben toen de controleurs je er om vroegen. Als dat geen zwartrijden is, vraag ik me af wat zwartrijden dan wel is?

Reclame

denlowie

#19 , 14 okt 2013 09:23

Je moet je verzonden bericht altijd tonen aan de bus bestuurder, als je instapt en je kent de A.V niet dan zie je toch dat er een kassa staat naast de bus bestuurder, en hangt het in koeien van letters uit dat je u vervoerbewijs moet tonen, als men dit alle maal negeert dan vind ik dat de boeten niet groot genoeg kunnen zijn !

Ik heb een zeer goede vriend die bus bestuurder is bij de lijn en je verhaal dit horen ze telkenmale er controle is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#20 , 14 okt 2013 10:12

Dit is inderdaad zwartrijden, de boete lijkt mij dan ook maar terecht.

Stel u eens voor dat ze elk excuus van "ik was net mijn ticket aan het kopen" zouden aanvaarden..

bambipower

#21 , 14 okt 2013 11:37

Wie een sms-ticket wil kopen, sms’t vóór hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat ‘DL’, voor een sms-ticket van 120 minuten ‘DL120’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen.

Het is belangrijk dat, net zoals bij de andere vervoerbewijzen van De Lijn, de klant zijn sms-ticket dient aan te kopen alvorens hij op het voertuig stapt.
http://www.delijn.be/verkooppunten/sms_ ... g_copy.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#22 , 14 okt 2013 12:39

BVR 2004-05-14/48, art. 90; Inwerkingtreding : 30-07-2004)
Onderafdeling II. - Specifieke verplichtingen van de reizigers aan boord van de voertuigen van de VVM <Ingevoegd bij BVR 2007-01-26/39, art. 5; Inwerkingtreding : 11-03-2007>

Art. 66. <BVR 2007-01-26/39, art. 5, 002; Inwerkingtreding : 11-03-2007> § 1. Zodra de reiziger in het voertuig plaats neemt, moet hij in het bezit zijn van een van de vervoerbewijzen, vermeld in artikel 72, dat geldig is of geldig is gemaakt voor de rit, of van een vervoerbewijs of bewijsstuk dat hem recht geeft op gratis vervoer als vermeld in artikel 75. Het vervoerbewijs moet geldig zijn voor de volledige rit die hij ermee aflegt.
De reiziger moet dat vervoerbewijs of bewijsstuk tijdens de reis steeds tonen aan de personen die met de controle zijn belast.
De reiziger die een tariefvermindering geniet en daartoe over een verminderingskaart moet beschikken overeenkomstig artikel 76, moet die verminderingskaart steeds tonen aan de personen die met de controle zijn belast.
De reiziger moet steeds zijn identiteit kunnen bewijzen.
§ 2. De reiziger zonder geld of zonder gepast geld moet dat aan de bestuurder melden als hij in het voertuig stapt. De reiziger moet het voor die rit verschuldigde bedrag en de administratiekosten betalen aan de VVM binnen een termijn van veertien dagen. Als hij niet betaalt binnen die termijn, wordt dat gelijkgesteld met een overtreding van § 1, eerste lid.
De minister bepaalt vanaf welk bedrag de bestuurder bankbiljetten mag weigeren als het onmogelijk is om ervan terug te geven.

Vandebos

#23 , 14 okt 2013 18:57

TS heeft ruim zijn antwoord gekregen.

Slotje erop voor het uit de hand loopt. Wat kuisen is blijkbaar reeds nodig.

Terug naar “Archief”