Volmacht

Sophocles
Topic Starter

Volmacht

#1 , 26 nov 2008 15:11

Vraagje ivm erfenis/volmacht:

Kunnen twee kinderen, met volmacht over de rekeningen van de moeder, deze "plunderen" zonder medeweten van het derde kind, nu de moeder niet heel lang meer te leven heeft ?

Kan het derde kind eisen dat het nalatenschap opgesteld wordt door een notaris ? Of wordt dit automatisch gedaan bij aanwezigheid van een testament ?

Veel vragen, hopelijk kan iemand een beetje klaarheid scheppen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 nov 2008 15:21

Hallo,

indien dat derde kind een vermoeden van misbruik van volmacht heeft , kan die , na het overlijden , een overzicht vragen aan de bank van de verrichtingen op de rekening(en). De bank kan tot 10 jaar terug gaan.
Op basis van die dokumenten kan rekenschap gevraagd worden , eventueel klacht ingediend worden. Een volmacht betekent niet dat men zich mag verrijken op kosten van de volmachtgever.
Een aangifte van nalatenschap is niet nodig dat het door een notaris gebeurt. Maar gezien deze gegevens is het aan te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 26 nov 2008 15:41

Dat is inderdaad zo, dat ze met een volmacht de rekeningen kunnen plunderen. Onze jongste broer heeft dat ook gedaan én hij heeft nog veel meer op zijn kerfstok. Hij heeft vermoedelijk ons moeder onder druk gezet (broer heeft narcistisch gedrag) om nog verzekeringspolissen te laten ondertekenen waar hij als begunstigde werd aangeduid.

Vraag: is je moeder dement? Dan geef ik je raad om snel de diagnose te laten stellen door een arts, met deze vaststelling naar het vredegerecht te gaan en hem te vragen om een bewindvoerder aan te stellen.

Je doet er goed aan als je moeder overlijdt een "zeer correcte notaris" te nemen. Indien er gesjoemeld wordt met geld, dan moet jij het bewijs hiervan leveren. De twee andere kinderen, die volmacht hebben, zullen als ze oneerlijk zijn geweest, zeker het bewijs hiervan niet leveren.

Het is een moeizame zoektocht. Op 20 oktober hebben wij alle documenten opgevraagd bij de bank: hiervan zijn nog maar enkele documenten binnen. Op het einde van de week kunnen we misschien over de dagafschriften beschikken.

Er werd reeds een topic gewijd aan een gelijkaardig onderwerp:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12191

Veel sterkte!

Reclame

Sophocles
Topic Starter

#4 , 26 nov 2008 17:40

Alvast bedankt voor de snelle reacties !

Nog enkele dingen die door mijn hoofd spoken:

Het derde kind heeft geen enkel idee ivm rekeningen, bedragen, aandelen, enz.
Bestaat er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat er niets achter de rug van het derde kind gebeurt?( Ik denk het niet, maar ik vraag het toch maar...)
En kan men VOOR het overlijden een overzicht krijgen van het aantal rekeningen ?

Eigenlijk is in het kort deze vraag van toepassing: Welke stappen kan/moet de "onwetende" erfgenaam ondernemen om niet belazerd te worden ? (als dat al niet het geval is)

PS: erflater is niet dementerend

wanton

#5 , 26 nov 2008 18:08

Voor het overlijden krijg jij niets te weten op de bank , want niet betrokken bij de rekening.
Misschien is het wel het beste je moeder te confonteren met het gedrag van de anderen.
Weet ook dat de volmacht ophoudt te bestaan op het moment van overlijden van de volmachtgever. Na haar overelijden moeten alle erfgenamen samen tekenen voor de afhandeling.
Toet-anch-Amon

Sophocles
Topic Starter

#6 , 26 nov 2008 18:33

Daar wringt het schoentje natuurlijk. Als de volmacht vervalt is het kwaad al geschied. Vandaar mijn vraag wat er kan ondernomen worden om dit "gesjoemel" te voorkomen en om een overzicht te krijgen van bezittingen/rekeningen etc.

Kunnen de twee andere erfgenamen het nalatenschap opstellen zonder de derde, en dit onder zijn neus steken om te laten tekenen ?

(zoals reeds gezegd, veel vragen... :? )

wanton

#7 , 26 nov 2008 19:19

De nalatensqchap moet opgesteld en ondertekend worden door alle erfgenamen.
Voor het overlijden kan je weinig doen , zonder akkoord en medewerking van je moeder.
Na haar overlijden heb je evenveel recht op informatie als de andere 'erfgenamen'. Je kan de zoekperiode inkorten door vb. de saldo's op te vragen van alle rekeningen van moeder per 1 januari 2008/2007/2006. Daarna per jaar de verrichtingen opzoeken. Eventueel klacht indienen zodat de begunstigden en/of degenen die de afhalingen deden (handtekening na te gaan ?) verantwoording verplicht zijn.
Zolang moeder helder van geest is , kan je niets doen tegen de volmacht : zij alleen kan die annuleren.
Spreek eens met UW notaris voor hulp.
Wat is er gebeurd met uw nalatenschap als vader is overleden?
Toet-anch-Amon

Creatief

#8 , 26 nov 2008 19:30

Vraag: is je moeder dement? Dan geef ik je raad om snel de diagnose te laten stellen door een arts, met deze vaststelling naar het vredegerecht te gaan en hem te vragen om een bewindvoerder aan te stellen.

Er werd reeds een topic gewijd aan een gelijkaardig onderwerp:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=12191

Veel sterkte!
Inderdaad, zoals Wanthon zei, je kan niets ondernemen tot je moeder overleden is. Slechts bij het overlijden treedt je in de rechten van je moeder als erfgenaam.

Indien je bij het overlijden geen zicht hebt op de bestaande rekeningen, dan vraag je deze op bij de Centrale Bank. Dit kost wel wat centjes. Wanneer je een notaris aanstelt om tot een vereffening-verdeling te komen, dan zal de notaris wel de gegevens opvragen, maar wees dan nog voorzichtig! Rekeningen kunnen afgesloten zijn geweest. De nalatenschap bestaat enkel uit effecten, gelden, roerende en onroerende goederen op de dag van het overlijden. Deze stand moet aangegeven worden voor het berekenen van de successierechten. Wanneer Vadertje Staat ziet dat er nog voldoende in het actief zit, dan zoeken ze niet meer tot 3 jaar terug.

Wanneer de vereffening-verdeling plaatsvindt, wel dan begint pas het gevecht. Teken geen enkel document of neem nog geen enkele geldwaarde aan tot dat je zeker weet dat er niet gesjoemeld is geweest.

De andere twee familieleden kunnen je wel zonder dat je het weet onder druk zetten om de nalatenschap te ondertekenen. (Zo is het ook geweest toen mijn vader stierf.) Geef daar niet aan toe! Je hebt evenveel rechten als de andere erfgenamen.

Lees het vermelde topic nog eens duidelijk.

Sophocles
Topic Starter

#9 , 27 nov 2008 16:50

Bedankt voor de hulp Wanthon en Creatief. In geval van overlijden zal ik hier waarschijnlijk terug te vinden zijn :?

Terug naar “Archief”