Hallo,
Wij zitten met een verveelend situatie. Wij hebben een huis gekocht en verbouwd. Mijn broer is mij meermaals komen helpen, gratis , zoals hij het in het begin toen ik het hem had gevraagd , ging doen, gratis omdat ik zijn zus ben. Oorspronkelijk zou dit ni zolang duren en maar éénmaal aan het afbreken zagen we dat er toch veel werk was, en hij spoorde me steeds aan om , doe dat nog bij ( vb keuken nu al vergroten ipv binnen 10 jaar nog eens herbeginnen)en doet dit nog bij nu we toch aan het breken en opbouwen zijn, later zal je blij zijn dat het gedaan is.Wij(= mijn partner en ik) gingen belange zo geen grote verbouwingen doen omdat we er geen budget hadden voor voorzien.Mijn broer zei vaak , je moet enkel materiaal kopen, ik zal je gratis komen helpen, dus die kost van werkuren heb je niet.We zijn dan maar goedgelovig doorgegaan, extra lenning aangegaan voor de aankoop vd materialen, en zo gezegd zo gedaan.Ons huis is nu heel wat ruimer geworden dan voorzien, het is prachtig , maar al de centen zijn nu ook op.Dit is nu niet het probleem , komt wel weer goed , maar bijna op het einde vd verbouwingen is mijn schoonzus beginnen moeilijk doen omdat mijn broer vaak bij ons was en zij alleen thuis was .Ok , kan allemaal goed zijn,maar als mijn broer niets zegt en steeds blijft komen, konden wij niets aan doen.Eigenlijk werd ze hoe langer hoe meer jaloers op de vooruitgang van onze verbouwing Nu is het zo ver gekomen dat zij mijn broer zo dol heeft gemaakt al zijn uren aan ons door te rekenen, het tot discussie is gekomen dat er ruzie is tss mijn broer en mij en hij moet luisteren naar zijn vrouw (of ze dreigt van hem te scheiden!!!).Ik dacht , hij kan geld eisen, maar daar er geen meer is en ik nu ook van het principe ben van als hij mijn meermaals heeft beloofd dat hij het gratis deed, en nu plots zijn kar keert , mag hij vragen wat hij wil? Nu kwam toen met volgende dreigement : Als je mij niet xxxx € betaald voor mijn werk , maak ik u een factuur op , "want ik heb een BTWnr"..Ik viel uit de lucht want ik wist nog in geen honderd jaar dat hij "zelfstandig" was , daar hij bij een baas gaat werken.Ok , kan in bijberoep, maar raar dat wij(en de familie) daar niets van weten.Ben dan met al zijn gegevens op zoek gegaan naar zijn btw nr om te zien of dit wel waar is maar ik vind dus niets...Dus ik denk dat zijn dreigement van " zijn factuur en zijn BTWnr" bluf is...? Nu stel ik me toch de vraag wat kan hij ons aandoen of eisen indien hij geen btw nr heeft en indien hij wel een btwnr heeft en hij dan een factuur maakt. Kan hij dus x aantal uren aanrekenen, ipv de werkelijkheid , wie weet dat? Als ik nooit een akkoord heb gegeven voor betaling van werkuren , kan hij die dan eisen? Kan ik die factuur dan betwisten moest hij er één knn maken? Wat is het beste dat ik kan doen. betalen doe ik niet, toch niet wat zijn vraag is , want dat is er erg 100keer over. Ik wil hem zeker finacieel iets geven uit dank, maar zeker niet zijn vraag prijs , maar dit zal hij niet aanvaarden en hij dreigde " vedere stappen te zetten"... Wat kan ik wel of niet doen?