Wat kan hij me aandoen?

Ansaluma
Topic Starter

Wat kan hij me aandoen?

#1 , 19 apr 2010 13:05

Hallo,

Wij zitten met een verveelend situatie. Wij hebben een huis gekocht en verbouwd. Mijn broer is mij meermaals komen helpen, gratis , zoals hij het in het begin toen ik het hem had gevraagd , ging doen, gratis omdat ik zijn zus ben. Oorspronkelijk zou dit ni zolang duren en maar éénmaal aan het afbreken zagen we dat er toch veel werk was, en hij spoorde me steeds aan om , doe dat nog bij ( vb keuken nu al vergroten ipv binnen 10 jaar nog eens herbeginnen)en doet dit nog bij nu we toch aan het breken en opbouwen zijn, later zal je blij zijn dat het gedaan is.Wij(= mijn partner en ik) gingen belange zo geen grote verbouwingen doen omdat we er geen budget hadden voor voorzien.Mijn broer zei vaak , je moet enkel materiaal kopen, ik zal je gratis komen helpen, dus die kost van werkuren heb je niet.We zijn dan maar goedgelovig doorgegaan, extra lenning aangegaan voor de aankoop vd materialen, en zo gezegd zo gedaan.Ons huis is nu heel wat ruimer geworden dan voorzien, het is prachtig , maar al de centen zijn nu ook op.Dit is nu niet het probleem , komt wel weer goed , maar bijna op het einde vd verbouwingen is mijn schoonzus beginnen moeilijk doen omdat mijn broer vaak bij ons was en zij alleen thuis was .Ok , kan allemaal goed zijn,maar als mijn broer niets zegt en steeds blijft komen, konden wij niets aan doen.Eigenlijk werd ze hoe langer hoe meer jaloers op de vooruitgang van onze verbouwing Nu is het zo ver gekomen dat zij mijn broer zo dol heeft gemaakt al zijn uren aan ons door te rekenen, het tot discussie is gekomen dat er ruzie is tss mijn broer en mij en hij moet luisteren naar zijn vrouw (of ze dreigt van hem te scheiden!!!).Ik dacht , hij kan geld eisen, maar daar er geen meer is en ik nu ook van het principe ben van als hij mijn meermaals heeft beloofd dat hij het gratis deed, en nu plots zijn kar keert , mag hij vragen wat hij wil? Nu kwam toen met volgende dreigement : Als je mij niet xxxx € betaald voor mijn werk , maak ik u een factuur op , "want ik heb een BTWnr"..Ik viel uit de lucht want ik wist nog in geen honderd jaar dat hij "zelfstandig" was , daar hij bij een baas gaat werken.Ok , kan in bijberoep, maar raar dat wij(en de familie) daar niets van weten.Ben dan met al zijn gegevens op zoek gegaan naar zijn btw nr om te zien of dit wel waar is maar ik vind dus niets...Dus ik denk dat zijn dreigement van " zijn factuur en zijn BTWnr" bluf is...? Nu stel ik me toch de vraag wat kan hij ons aandoen of eisen indien hij geen btw nr heeft en indien hij wel een btwnr heeft en hij dan een factuur maakt. Kan hij dus x aantal uren aanrekenen, ipv de werkelijkheid , wie weet dat? Als ik nooit een akkoord heb gegeven voor betaling van werkuren , kan hij die dan eisen? Kan ik die factuur dan betwisten moest hij er één knn maken? Wat is het beste dat ik kan doen. betalen doe ik niet, toch niet wat zijn vraag is , want dat is er erg 100keer over. Ik wil hem zeker finacieel iets geven uit dank, maar zeker niet zijn vraag prijs , maar dit zal hij niet aanvaarden en hij dreigde " vedere stappen te zetten"... Wat kan ik wel of niet doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 20 apr 2010 08:02

.... en hij moet luisteren naar zijn vrouw (of ze dreigt van hem te scheiden!!!)
Natuurlijk, maar dat is ook maar normaal dacht ik. :D

Ik denk eerlijk gezegd dat hij geen kant opkan. Hij kan niets aanrekenen omdat hij geen BTW nummer heeft. Er is ook al niets schriftellijks vastgelegd. Hij kan zelf in moeilijkheden geraken want hetgeen hij gedaan heeft kan als zwartwerk beschouwd worden.

Alles moet trouwens nog kunnen bewezen worden ook.

En als hij een BTW-nummer heeft, dan is hij wettellijk nog niet gemachtigd is om bouwwerken te verrichten met dat nummer.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Ansaluma
Topic Starter

#3 , 20 apr 2010 08:29

Dank voor deze reactie, het doet deugd er te kunnen over praten met "andere mensen, buitenstaanders" want ik wil de familie niet bij betrekken ,wil geen partijdigheid en ruzie met de rest van de familie...
Ik wacht nu af naar het volgend dreiging of aanval van hem , maar kwil me wel wat voorbereiden...kwil hem even goed kunnen terug pakken en met feiten confronteren...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2010 16:15

Niet zo prettig
BTW nr is BE 0123-456-789 nr
ga naar de kruispuntbank van de ondernemingen
hier de link
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... ml?lang=nl

boven aan geef ondernemingsnummer op is btwnr zonder Be.
druk op zoeken - dan zie je direct of hij een registratie heeft.
Onderaan zie je mogelijkheden om staatsblad te raadplegen.
en om te kijken of hij een geregistreerd aannemer is.

Indien niets van dit alles heel problematisch.

Hij die beweerd een overeenkomst te hebben moet die ook bewijzen ... zal wel wat moeilijk zijn.

Als hij een factuur stuurt is hij ook aansprakelijk als 'aannemer'
Daar moet hij dan ook de nodige belasting en sociale zekerheid op betalen
Hoeveel BTW zou hij rekenen ... aan uw uitleg een renovatie (van een oude woning) is dat nog geen 6% ipv 21 ..

Probeer eens rustig met uw broer te praten - stel voor dat jullie hem ook gaan helpen in zijn huis lijkt me iets beter.

PS hoe gaat hij zijn uren bewijzen ...

Ansaluma
Topic Starter

#5 , 20 apr 2010 16:36

Ik vind dus niets van btw nr met zijn referentie's

Wat betreft het rustig praten met hem heb ik al meermaals gedaan en voorstellen zoals ook hem gaan helpen heb ik ook gedaan maar zijn wonning is reeds tiptop , dus daarin kan ik niet meer helpen, anders voorstellen had ikook gedaan, heeft hij geen oor naar..jammer want ikheb hem ook gezegd dat ruzie met hem maken het laatste is wat ik wil.Als ik alleen met hem praat lijkt het ok , maar zijn vrouw legt hem te veel onder druk en wil ons nu 'afpersen' uit jaloesie.Swat

Er zijn wel wat mensen die hem daar meermaals hebben zien en weten werken, vb de buren en de familie. Kan hij die mensen vb laten getuigen voor zijn werkuren?

Om een BTW nr te hebben moet je toch jaarlijk een aantal facturen knn binnen brengen of knn bewijzen om een btwnr te mogen behouden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2010 17:05

U mag mij steeds het nr doorgeven via eigen bericht en of zijn juiste naam dan zoek ik wel eens op.
Maar als je alles hebt geprobeerd dan heeft hij geen nr en kan hij geen factuur uitschrijven.
Blijft dat hij bepaalde zaken heeft gepresteerd ... dan zal hij bij de burgerlijke rechtbank een geding moeten inspannen.
X uur maar Y € .... gedeeltelijk kan hij dat bewijzen maar nooit alles.
U kan dat ook toegeven dat er x uur gewerkt is .... maar dan snijdt hij en zijn echtgenote zich wel heel veel in hun wel want dan gaan een aantal inspectiediensten ia belastingen en BTW heel veel intresse voor hem vertonen ( zwartwerk).

Met een neutraal iemand erbij praten --- wat zijn de echte beweegreden voor zijn echtgenote ?? kan daar iets aan gedaan worden....

xena

#7 , 20 apr 2010 20:24

Hij kan zelf in moeilijkheden geraken want hetgeen hij gedaan heeft kan als zwartwerk beschouwd worden.
een broer is een tweede graads aanverwant hij kan gratis helpen

als je richting zwartwerk gaat , toch zelf ook maar oppassen want als bouwheer ga je zelf niet vrijuit . om deze redenen kan je enkel aanvoeren dat de broer gratis kwam helpen

JohnD

#8 , 21 apr 2010 00:24

Hij kan zelf in moeilijkheden geraken want hetgeen hij gedaan heeft kan als zwartwerk beschouwd worden.
een broer is een tweede graads aanverwant hij kan gratis helpen
als je richting zwartwerk gaat , toch zelf ook maar oppassen want als bouwheer ga je zelf niet vrijuit . om deze redenen kan je enkel aanvoeren dat de broer gratis kwam helpen
Klopt maar ik bedoelde dan ook dat als hij er geld (inkomsten !) voor gaat vragen dat dat wel even iets anders is en als zwartwerk kan beschouwd werden. Dus als de poster blijft volhouden in geval het tot een geding komt dat het gratis was... en de broer blijft beweren dat het tegen vergoeding was, snijd hij wel in zijn eigen vinger. Die zgz. getuigen zullen door advocaat voor een rechtbank gewoonlijk wel kunnen beschouwd worden als "bevooroordeelde" getuigen. Blaffende honden bijten niet is mijn raad richting poster.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Archief”