Verjaring van schuld?

edewal
Topic Starter

Verjaring van schuld?

#1 , 31 mei 2010 21:04

10 jaar terug was ik nog deel van een vennootschap met mijn broer.
Ik heb in 2000 mijn ontslag gegeven omdat de zaak me niet lag en we zijn toen in de minne uit elkaar gegaan.
Onze boekhouder had het lumineuze idee om onze sociale lasten door de vennootschap te laten betalen ipv door onszelf met als gevolg dat ik met een negatieve rekening courant van 5000€ zat.

Omdat ik het toen (en nog altijd) niet breed had was het voorstel om die 5000€ te vereffenen als het me uit kwam, je weet wel broers onder elkaar. Ik deed dit dan ook op regelmatige tijstippen. Wat ik niet wist en nooit verteld ben is dat er elk jaar een intrest gerekend werd op dit bedrag. Nu 10 jaar na de feiten zijn ik en mijn broer in onmin geraakt en probeert hij mij te treffen (hij lukt daar in) door de volledige schuld in 1 maal op te eisen via een advocaat.

Het gaat op dit moment al over een schuld van 10000€. Ik had in de 10 jaar reeds 4000€ terug betaald maar door de hoge intresten is dit dweilen met de kraan open. In die 10 jaar is er nooit een schriftelijke invordering geweest tot recent. Dus ik schrok geweldig van dit bedrag en intresten.
Ik zou nu natuurlijk dit bedrag willen verkleinen zonder zelf naar een advocaat/rechtbank te moeten lopen en heb op internet op een artikeltje gestoten waar er sprake is van verjaring van schuld na 5 jaar. Dit zou dan betekenen dat ik maar de laatste 5 jaar intrest zou moeten betalen. Ik ben al bij een advocaat geweest maar die rekende mij reeds 30€ aan om hooguit 20 minuutjes te consulteren.

Zou er volgens jullie sprake kunnen zijn van verjaring van schuld en indien dit zo is hoe pak ik dat dan aan tegenover de invorderende advocaat die er snel nog eens 250€ inningskosten bijrekend (voor wat te doen?)

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben toch een beetje wanhopig…

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2010 22:29

invorderende advocaat die er snel nog eens 250€ inningskosten bijrekent
Dit is een schande. Dat ben je zeker niet verplicht.
Verjaring zal je nog niet kunnen inroepen.
Wel stelt zich de vraag of je wel intresten verschuldigd bent. Conventionele intresten zijn verschuldigd als deze overeengekomen zijn. Aan de vennootschap om te bewijzen dat deze overeengekomen werden.
Als geen conventionele intresten overeengekomen zijn, zijn verwijlintresten verschuldigd vanaf de ingebrekestelling. Die is blijkbaar nu pas gebeurd.
Je was 5.000 euro verschuldigd en hebt 4.000 euro betaald? Betaal onmiddellijk het saldo van 1.000 euro als dit mogelijk is en antwoordt aangetekend dat nooit intresten overeengekomen zijn. Als de tegenpartij je dan toch nog dagvaardt voor de rechtbank (zelf moet je niet naar de rechtbank stappen, tegenpartij moet het initiatief nemen), neem je toch best een advocaat om je te verdedigen.

edewal
Topic Starter

#3 , 01 jun 2010 18:26

Dank voor de reactie

Er is nooit een contract of iets dergelijks opgemaakt geweest waar er sprake was van intresten. Gewoon een onstlagbrief naar de vennootschap en een rekening courant die negatief was.
Ik vraag mij eigenlijk af of ik die moest vereffenen aangezien er nooit een schuldvordering was.

Ik heb inderdaad al het oorspronkelijke bedrag volledig betaald. Nu heb ik vandaag een telefonisch voorstel bekomen van de tegenpartij dat ze de schuld willen reduceren naar 4000€.
Ze wil (advocaat) het voorstel niet mailen of schrijven, maar ik zou het initiatief moeten nemen en laten weten of ik hiermee akkoord ga dan gaat ze een brief opstellen die me vrijpleit van schuld en moet ik dit contant of bankcheque(veronderstel ik)komen betalen. Ik weet niet of ik hiermee moet instemmen, ik heb de neiging om dit te doen omdat ik geen zin heb om naar een rechtbank te gaan en op het eind toch het volledige bedrag te moeten betalen + gerechtskosten....

had ik maar een rechtsbijstand verzekering. Rechtsbijstand van Familiale verzekering zal ik waarschijnlijk niet kunnen inroepen of toch?

Reclame

scorpioen

#4 , 01 jun 2010 19:35

Dit is absoluut niet de normale werkwijze van een advocaat en doet mij nog meer vragen stellen over de gegrondheid van de vordering.

Neen, uw familiale zal hier niet in tussenkomen.

edewal
Topic Starter

#5 , 01 jun 2010 20:32

Bedankt Scorpion,

Wat zou jij doen? Eerst nog eens een advocaat consulteren of het voorstel aanvaarden en betalen?

scorpioen

#6 , 01 jun 2010 22:11

Er is geen overeenkomst dat intresten verschuldigd zijn. Ik zou geen intresten betalen.

Om te beginnen zou ik dus aan de advocaat van de tegenpartij vragen waarop zij zich steunt om intresten te vorderen.

edewal
Topic Starter

#7 , 02 jun 2010 12:25

Onder welke vorm? Gewone post, aangetekend of email.

Ook staan er enkele bedragen op de lijst waar ik meer uitleg gevraagd heb omdat er enkel bij staat "komt erbij".
Ik heb gevraagd om dit binnen de 8 dagen te doen, maar is nog altijd niet gebeurd. Toen ik hierover sprak was het antwoord ontwijkend in de zin van 'tis al 9 jaar geleden enz. en toen begon ze over een voorstel van hun uit. Het voorstel dat ik eerder vermelde.

Bedankt voor de informatie, en het kan in ieder geval geen kwaad om meer informatie te vragen.

Terug naar “Archief”