10 jaar terug was ik nog deel van een vennootschap met mijn broer.
Ik heb in 2000 mijn ontslag gegeven omdat de zaak me niet lag en we zijn toen in de minne uit elkaar gegaan.
Onze boekhouder had het lumineuze idee om onze sociale lasten door de vennootschap te laten betalen ipv door onszelf met als gevolg dat ik met een negatieve rekening courant van 5000€ zat.
Omdat ik het toen (en nog altijd) niet breed had was het voorstel om die 5000€ te vereffenen als het me uit kwam, je weet wel broers onder elkaar. Ik deed dit dan ook op regelmatige tijstippen. Wat ik niet wist en nooit verteld ben is dat er elk jaar een intrest gerekend werd op dit bedrag. Nu 10 jaar na de feiten zijn ik en mijn broer in onmin geraakt en probeert hij mij te treffen (hij lukt daar in) door de volledige schuld in 1 maal op te eisen via een advocaat.
Het gaat op dit moment al over een schuld van 10000€. Ik had in de 10 jaar reeds 4000€ terug betaald maar door de hoge intresten is dit dweilen met de kraan open. In die 10 jaar is er nooit een schriftelijke invordering geweest tot recent. Dus ik schrok geweldig van dit bedrag en intresten.
Ik zou nu natuurlijk dit bedrag willen verkleinen zonder zelf naar een advocaat/rechtbank te moeten lopen en heb op internet op een artikeltje gestoten waar er sprake is van verjaring van schuld na 5 jaar. Dit zou dan betekenen dat ik maar de laatste 5 jaar intrest zou moeten betalen. Ik ben al bij een advocaat geweest maar die rekende mij reeds 30€ aan om hooguit 20 minuutjes te consulteren.
Zou er volgens jullie sprake kunnen zijn van verjaring van schuld en indien dit zo is hoe pak ik dat dan aan tegenover de invorderende advocaat die er snel nog eens 250€ inningskosten bijrekend (voor wat te doen?)
Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben toch een beetje wanhopig…